تاریخ انتشار: چهارشنبه, 13 دی 1402 ساعت 10:32

چگونه چوب را ضد آب کنیم

چوب یک ماده متخلخل است و اگر برای اهداف بیرونی استفاده شود می‌تواند مظنون به آسیب باشد. چوب‌هایی که در بیرون توسط هوا و آب احاطه شده‌اند، پوسیده می‌شوند و گاهی اوقات ممکن است احتمال ترک خوردن داشته باشند. از محصولات ضد آب برای افزایش دوام و طول عمر و محافظت از چوب استفاده می شود.  علاوه بر ضد آب کردن چوب های خانه شما نیاز به ضد آب سقف خانه دارید که پیشنهاد ما به شما خرید ایزوگام اصفهان برای اهالی اصفهان و خرید ایزوگام رشت از ما می باشد.

داشتن مبلمان در فضای باز ظاهر واقعاً جذابی به خانه می دهد، اما حفظ یکسانی در تمام زمان ها گاهی اوقات کمی مشکل است. از آنجایی که مفهوم چوب ضد آب برای عایق رطوبتی در فضای باز وجود دارد، محصولات زیادی از این دست در بازار موجود است و همچنین درمان های چوب ضد آب که توسط متخصصان انجام می شود تا تلاش شما را کاهش دهند.

انتخاب بهترین عایق رطوبتی برای چوب بستگی به نوع چوب، کاربری مورد نظر و شرایط محیطی دارد که در معرض آن قرار می گیرد.

مزایای عایق رطوبتی چوب

عایق رطوبتی چوب روشی است که می توان آن را محافظت از چوب با مایع نامید و آن را در برابر آب و رطوبت بسیار مستحکم و بادوام می کند. برخی از مزایا به شرح زیر است:

1. حفاظت

از آنجایی که چوب می تواند تحت تأثیر رطوبت و آب قرار گیرد، محافظت از آن مهم است. اینجا جایی است که عایق رطوبتی وارد تصویر می شود و سازه را از آسیب دیدن توسط آب و شرایط آب و هوایی محیطی ایمن می کند.

2. زیبایی

عایق رطوبتی می تواند شکوه و عظمت چوب را با پرسود جلوه دادن آن و نمایاندن دانه و رنگ چوب و محافظت از آن افزایش دهد.

3. دوام

چوب عایق رطوبت طول عمر چوب را بیشتر افزایش می دهد زیرا محافظت کافی از بیرون در برابر فرسایش آب و هوا و اشعه ماوراء بنفش ایجاد می کند.


انواع چوب: چوب سخت و چوب نرم  

الوارهای مورد استفاده در ساختمان ها و مبلمان را می توان به دو نوع چوبی تقسیم کرد: چوب سخت و چوب نرم. چوب‌های سخت و نرم با زمانی که برگ‌های خود را از دست می‌دهند، متمایز می‌شوند.

چوب نرم از درختان همیشه سبز به دست می آید که برگ های خود را در طول سال حفظ می کنند.

چوب‌های سخت از درختان برگ‌ریزی می‌آیند که در پاییز برگ‌های خود را از دست می‌دهند. به دلیل تراکم آنها، برخی از درمان های چوب ضد آب برای چوب های سخت نامناسب هستند.

چوب نرم 

چوب های نرم به طور کلی رنگ روشن تر از چوب های سخت دارند. آنها جاذب هستند، که آنها را در برابر نفوذ رطوبت و هجوم کرم های چوبی آسیب پذیر می کند.

گونه های چوب نرم محبوب عبارتند از:

  • کاج اروپایی
  • کاج
  • سدر
  • برای

در ایران، چوب‌های نرم در کاربردهای مختلف خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند: 

  • صندلی و میز باغ
  • شمشیربازی
  • سوله های گلدانی
  • عرشه 
  • در و پنجره

به دلیل تطبیق پذیری، کارایی آسان و وزن سبک، اکثر مبلمان باغ و سازه های کوچک با استفاده از چوب نرم ساخته می شوند. 

چوب های نرم پایدارتر از چوب های سخت هستند. آنها به سرعت رشد می کنند و امکان تولید سریع الوار را فراهم می کنند و نیاز به زمین های وسیع را به حداقل می رساند. برخی از چوب های سخت نیز حاوی مواد حساسیت زا و محرک هستند. چوب های نرم بدون حساسیت هستند.

به عنوان یک امتیاز اضافی، چوب نرم نسبت به چوب سخت ارزان‌تر است. ضد آب کردن سازه های چوب نرم مانند مبلمان باغ یک امر ضروری است.

چوب سخت

چوب سخت به طور کلی دوام بیشتری نسبت به چوب نرم دارد. معمولاً متراکم تر، تیره تر و تهیه آن بسیار گران تر از چوب نرم است. این ویژگی ها باعث می شود که چوب سخت برای کارهای سازه ای بزرگ یا مبلمان خوب مناسب باشد.

انواع چوب های سخت محبوب عبارتند از:

  • بلوط
  • افرا
  • راش
  • خاکستر

 

چوب سخت طیف وسیعی از کاربردها را دارد:

  • کفپوش
  • کابینت، صندوق و کمد لوکس
  • ساخت و ساز ساختمان
  • قایق ها

هر دو نوع چوب در معرض پوسیدگی چوب و آسیب آب هستند. با این حال، چوب سخت می تواند آسیب بیشتری نسبت به چوب نرم تحمل کند زیرا متراکم است.

چوب های نرم به دلیل ماهیت جاذب خود به راحتی با محافظ های بیوسیدال و ضد آب درمان می شوند. با این حال، همه چوب های سخت را نمی توان به این روش محافظت کرد. برخی از چوب های سخت هوازده برای مایعات و کرم های محافظ چوب مناسب هستند.

پوشش ضد آب برای چوب

پوشش ضد آب برای چوب ها روشی برای محافظت و پوشش آسیب های متاثر از آب در شرایط مختلف است. این نوع معمولا برای عایق رطوبتی چوب در فضای باز استفاده می شود. برخی از کت های ضد آب به شرح زیر است:

1. پلی اورتان:

پلی اورتان یک نوع بسیار محبوب از پوشش های چوبی عایق رطوبتی است و بهترین راه برای ضد آب بودن چوب است که بادوام است و پوشش چوبی ضد آب بادوام را ارائه می دهد. ظاهری براق و شفاف ایجاد می کند که زیبایی چوب را افزایش می دهد و چوب را از آسیب آب و رطوبت محافظت می کند. قیمت پلی اورتان بسیار بالا تر از قیمت ایزوگام می باشد.

2 .لاک اپوکسی و دریایی

اپوکسی مایع چوب ضد آب با کارایی بالا است که عموماً توسط کشتی ها و عرشه قایق ها و چوب ها و سطوح بیرونی استفاده می شود. این یک مایع بسیار قوی است که مانعی در برابر آب نمک و شرایط شدید ایجاد می کند.

3. لاستیکی

پوشش لاستیکی به طور گسترده ای برای پوشش ها برای کاربردهای مختلف استفاده می شود. آنها پوشش پایانی کلاسیک و انعطاف پذیر بدون لغزش را در اطراف ساختار ارائه می کنند تا از زنگ زدگی و رطوبت محافظت کنند

از این نوع بر روی تخته سه لا نیز استفاده می شود. تخته سه لا به طور کلی در ساخت و ساز و وسایل خانه استفاده می شود. از میان موارد فوق، تخته چندلای درجه بیرونی بهترین عایق رطوبتی برای تخته سه لا است زیرا برای مقاومت در برابر رطوبت و آب و هوا ساخته شده است. این نوع تخته سه لا معمولاً با چسب ضد آب ساخته می شود و برای مقاومت در برابر پوسیدگی و پوسیدگی با مواد شیمیایی درمان می شود. از این رو، به عنوان بهترین عایق رطوبتی برای تخته سه لا به طور گسترده ای محبوب است.

مراحل بهترین راه های ضد آب چوب

 

1. انتخاب محصول مناسب

محصولات زیادی برای عایق رطوبتی حفاظت چوب مانند درزگیرها، پوشش‌ها و اسپری‌ها در دسترس هستند، بنابراین انتخاب مناسب برای سازه‌تان مهم می‌شود.

2. سطح خود را آماده کنید

قبل از شروع فرآیند، مهم است که سطح را برای استفاده از محصول آماده کنید. خشک و تمیز کردن سطح باعث می شود مایع به درستی نشسته و ته نشین شود.

3. محصول ضد آب را اعمال کنید

اکنون قسمت کاربرد می آید، پس از تهیه مایع به مقدار و روش مناسب، محصول را با سمپاش یا غلتک روی سطح بمالید و میزان محصول مورد نظر را تامین کنید. 

4. خشک کردن

اجازه دهید سطح پس از استفاده از محصول خشک شود. این ممکن است چندین ساعت طول بکشد تا به درستی ته نشین شود و خشک شود.

5. تعمیر و نگهداری 

اگر می خواهید نتایج را برای یک دوره بسیار طولانی داشته باشید، این یک فرآیند یکبار مصرف نیست، مهم است که روند چندین لایه برنامه را دنبال کنید.

240 نمایش

نظر دادن