تاریخ انتشار: دوشنبه, 09 مرداد 1402 ساعت 17:16

یافته‌های جدید پژوهشگران: برخی افراد بیشتر در خطر سرطان هستند!

یافته‌های جدید پژوهشگران نشان می‌دهد خطر ابتلا به سرطان می‌تواند با دی‌ان‌ای بدن شما مرتبط باشد.

سیناپرس نوشت: احتمالا تاکنون به این موضوع پی برده اید که برخی افراد علی رغم داشتن سبک زندگی و تغذیه مناسب، مبتلا به سرطان شده و برخی افراد نیز با وجود عدم توجه به این موارد،هیچگاه به این بیماری دچار نمی شوند.

محققان استرالیایی ارتباط قابل توجهی بین خطر ابتلا به سرطان در افراد و عملکرد RNA های حلقوی (قطعات ژنتیکی دایره ای) موجود در سلول های ما شناسایی کرده اند. یافته های این تیم مطالعاتی نشان می دهد که RNA های دایره ای خاص می توانند به دی ان ای در سلول های ما متصل شده و منجر به جهش های ژنتیکی شوند که منجر به سرطان می شود.

این کشف بسیار مهم که با نام ER3D آسیب دی ان ای هدایت ‌شده با آر ان ای درون ‌زا شناخته می‌شود، فصل جدیدی از تحقیقات پزشکی و زیست‌ شناسی مولکولی را در برابر پژوهشگران گشوده است.

باید توجه داشت که این اولین نمونه از یک مولکول ژنتیکی است که در بسیاری از افراد وجود دارد که توانایی جهش در دی ان ای خود را داشته و نشان می دهد سرطان ریشه داخلی در فرد دارد.

پروفسور ونسا کان، سرپرست تیم مطالعات آر ان ای های دایره ای در آزمایشگاه سرطان در موسسه تحقیقات بهداشتی و پزشکی فلیندرز، در باره یافته فوق توضیح می دهد که این پیشرفت درها را برای استفاده از این مولکول ها به عنوان اهداف درمانی و نشانگرهای بیماری در مراحل اولیه و زمانی که شانس درمان موفقیت آمیز بالاتر است، باز می کند.

برای کشف ارتباط بین آر ان ای های حلقوی و سرطان، محققان آزمایش های خون نوزادانی را که به لوسمی حاد مبتلا شده بودند با آنهایی که هیچ گونه اختلال خونی نداشتند مقایسه کردند. پژوهشگران طی این مطالعه کشف کردند که نوعی آر ان ای دایره ای خاص در سطوح بسیار بالاتری در نوزادانی که به سرطان خون مبتلا شده بودند، حتی قبل از شروع علائم وجود دارد.

این یافته ‌ها نشان می ‌دهد: فراوانی مولکول‌های دایره ‌ای فوق در سلول ‌های افراد خاص، یک عامل تعیین ‌کننده اصلی برای شناسایی این موضوع است که چرا بدن برخی از افراد ژن ‌ها یا انکوژن ‌های سرطان ‌زا ایجاد می‌ کنند، در حالی که برخی دیگر این عمل را انجام نمی دهد.

باید توجه داشت که آر ان ای های دایره ای توانایی اتصال به دی ان ای در مکان های مختلف در سلول های مختلف را دارند. آن ها با اتصال به مکان ‌های خاصی روی دی ان ای، تغییراتی را آغاز می ‌کنند که منجر به شکستن دی ان ای می ‌شود که سلول برای زنده ماندن باید آن را ترمیم کند. با این حال، این روند تعمیر همیشه بی عیب نیست و می تواند منجر به جهش های کوچک، شبیه به غلط های املایی در یک کتاب، یا موارد شدیدتر شامل جهش های مهم و ویرانگر شود.

علاوه بر این، آر ان ای های دایره ای همچنین می توانند ساختار فیزیکی دی ان ای شکسته شده را در هسته سلول تغییر داده و باعث شوند که دو ناحیه مجزا از دی ان ای در طول فرآیند ترمیم ادغام شوند. این شرایط مانند چسباندن متن دو بخش مختلف از صفحات یک کتاب است که به هم ارتباطی نداشته و نامفهوم می شوند.

پروفسور کان در این رابطه خاطرنشان می کند که بر اساس مطالعات انجام شده به نظر می رسد چندین آر ان ای دایره ای با هم عمل کرده و باعث شکستگی در چندین بخش دی ان ای می شوند. این فرآیند که جابجایی کروموزومی نامیده می ‌شود، چالش مهمی برای سلول‌ ها ایجاد می ‌کند، زیرا جابجایی کروموزومی به طور طبیعی منجر به همجوشی ژنی می‌ شود که می ‌تواند سلول‌ های طبیعی را به سلول‌ های سرطانی تبدیل کند. محققان این پدیده را در دو نوع سلول مختلف نشان داده و نقش آن را در شروع سریع لوسمی تهاجمی مشاهده کردند.

محققان همچنین دریافتند: ادغام ژن حاصل از عمل آر ان ای های حلقوی در بخش های اصلی این جهش شناخته شده در لوسمی رخ می دهد. در این میان دکتر کان تاکید می کند که ER3D منحصر به سرطان خون نبوده و به انواع دیگر سرطان و بیماری های انسانی گسترش می یابد.

هم اکنون پژوهشگران در حال بررسی بیشتر نقش آر ان ای های حلقوی در سرطان و سایر بیماری ها بوده و تلاش می کنند راه را برای درک بهتر و پیشرفت های بالقوه درمانی سرطان هموار کنند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله Cancer Cell منتشر شده است.

228 نمایش

نظر دادن