تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 مرداد 1402 ساعت 17:38

دلیل شکستن رکورد گرما در تیر و مرداد/ پدیده‌ای که در سیاره زهره هم رخ داد!

کارشناس ارشد اخترفیزیک و مدرس رسمی انجمن نجوم ایران از رکورد گرم‌ترین دمای هوای تیر و مرداد در سال ۲۰۲۳ خبر داد.

باشگاه خرنکاران نوشت: محمدحسین طالع زاده، کارشناس ارشد اخترفیزیک و مدرس رسمی انجمن نجوم ایران گفت:گرمایش جهانی پدیده‌ای است که به طور کلی باعث افزایش دمای زمین و افزایش دمای آب اقیانوس‌ها می‌شود.

او گفت: این پدیده نه تنها در زمین بلکه در سیاره زهره، اما با دمای بیشتر رخ داده است. این پدیده به صورتی که ترکیبات جو زمین تغییر کند و استاندارد‌های اولیه‌ای که گاز‌های گلخانه‌ای بیشتری داشته باشد، اتفاق می‌افتد. مهمترین گاز گلخانه‌ای گاز دی اکسید کربن است که اگر این گاز در جو زمین افزایش یابد، باعث افزایش دمای میانگین زمین می‌شود.

او افزود: به طور کلی نوری که زمین از خورشید دریافت می‌کند از جو زمین عبور کرده ، مقداری از آن توسط خود جو و سطح زمین جذب شده و مابقی به سطح زمین بازتاب می‌ شود. در این پروسه طول موج نور هم تغییر یافته و بلندتر می‌شود و به محدوده فروسرخ می‌رسد. 

تغییرات دما در سال های گذشته

بیشترین تغییرات دمای کره زمین در ۵۰ سال گذشته

طالع زاده بیان کرد: مولکول‌های گاز دی اکسید کربن و دیگر گاز‌های گلخانه‌ای، طول موج فروسرخ را جذب کرده و اگر طول موج بیشتر باشد از این محدوده عبور می‌کند؛ اما چون طول موج فروسرخ است این مولکول‌ها طول موج را جذب و میانگین دمای گاز جو زمین نیز بالا می رود.

به گفته وی بالا رفتن این میانگین ممکن ادر طول یک سال اتفاق بیفتد و در صد سال گذشته یک درجه دمای کره زمین افزایش یافته است؛ اما در مناطق دیگر کره زمین ممکن است درجه دما به ۴ نیز برسد که نزدیک نواحی قطبی هم بوده است و باعث افزایش مقدار آب دریا‌ها و ذوب شدن یخ‌ها می شود.

او ادامه داد: طبق گفته گاون اشمیت، اقلیم شناس ارشد ناسا، آن ها به این نتیجه رسیده بودند که در تیر و مرداد سال ۲۰۲۳ احتمالا رکورد گرم‌ترین ماه جهان در طول تاریخ شکسته می شود. در تصویر زیر تغییرات دمای کره زمین در سال‌های گذشته مشخص است و خط مشکی نشان دهنده رکوردشکنی‌هایی است که در سال ۲۰۲۳ اتفاق افتاده اند.

مدرس رسمی انجمن نجوم ایران گفت:گرم شدن زمین تمام نشدنی است. اگر عواملی که انسان‌ها در آن ها دخیل هستند و باعث افزایش دمای زمین می‌شوند، متوقف نشوند؛ گرمایش زمین روند صعودی خواهد داشت. تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۱۰۰ افزایش ارتفاع آب دریا را تا ۶۰ الی ۹۰ سانتی متر داشته باشیم که باعث جابه‌جایی میلیون‌ها نفر در شهر‌های ساحلی می شود.

رکوردشکنی دمای هوا

نمودار رکورد شکنی دمای هوا در تابستان امسال

روند افزایش دما

میانگین روند افزایش دمای اقیانوس ها

532 نمایش

نظر دادن