تاریخ انتشار: شنبه, 14 مرداد 1402 ساعت 17:18

این خوراکی‌های پرطرفدار سبب بروز سنگ کلیه می‌شوند!

دانشمندان در پژوهشی دریافته‌اند که مصرف خوراکی‌های حاوی شکر افزوده می‌تواند با افزایش ریسک سنگ کلیه در ارتباط باشد.

دیجیاتو نوشت: بین ۱ تا ۵ درصد از مردمان آسیا از سنگ کلیه رنج می‌برند. حالا دانشمندان برای اولین‌بار در تحقیقی دریافته‌اند که مصرف خوراکی‌هایی با قند بالا مثل بستنی و بیسکوییت می‌تواند ریسک بروز سنگ کلیه را افزایش دهد.

پژوهشگران کالج پزشکی سیچوان شمالی در چین، در تحقیقی برای نخستین‌بار نشان داده‌اند که مصرف شکر افزوده هم احتمالاً باید به فهرست عوامل تأثیرگذار در افزایش ریسک سنگ کلیه اضافه شود. شکر افزوده در بسیاری از خوراکی‌های فرآوری‌شده وجود دارد، اما به‌طور خاص در نوشیدنی‌های شیرین‌شده، آبمیوه‌ها، شکلات‌ها، بستنی‌ها، کیک‌ها و کوکی‌ها دیده می‌شود.

محققان برای این پژوهش اطلاعات بیش از 28 هزار مرد و زن بالغ را بررسی کردند که در بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸ در آمریکا گردآوری شده بود. در این اطلاعات از روی داده‌های ارائه‌شده توسط خود افراد، تخمین‌زده شده بود که هر نفر به‌صورت روزانه چقدر شکر افزوده مصرف می‌کند.

میانگین کلی شکر افزوده در رژیم غذایی روزانه شرکت‌کنندگان 272.1 کالری بود که برابر با 13.2 درصد کل انرژی دریافتی آن‌ها در طول روز می‌شد. دانشمندان پس از در نظر گرفتن عوامل تأثیرگذار بر افزایش ریسک بروز سنگ کلیه، متوجه شدند که افراد با شکر افزوده بالاتر، بیشتر در معرض ریسک این بیماری قرار دارند.
ریسک سنگ کلیه در افرادی که شکر افزوده می‌خورند، چقدر بیشتر است؟

شرکت‌کنندگانی که شکر افزوده در رژیم غذایی آن‌ها در گروه 25 درصد بالاترین میزان مصرف افراد بود، 39 درصد بیشتر با ریسک تولید سنگ کلیه در طول این تحقیق روبه‌رو بودند. همچنین شرکت‌کنندگانی که بیش از 25 درصد از انرژی روزانه خود را از شکر افزوده دریافت می‌کردند، در مقایسه با کسانی که کمتر از 5 درصد از انرژی خود را از این ماده دریافت می‌کردند، 88 درصد بیشتر در معرض ریسک سنگ کلیه قرار داشتند.

این تحقیق همچنین نشان داده است که افراد با نژادهای «دیگر» – نظیر بومیان آمریکا یا آسیایی‌ها – درصورت مصرف مقدار بالاتر از حد متوسط شکر افزوده، بیشتر از آمریکایی-مکزیکی‌ها، دیگر هیسپانیک‌ها، افراد سفید غیرهیسپانیک و افراد سیاه‌پوست غیرهیسپانیک در معرض سنگ کلیه قرار می‌گیرند.

هنوز دقیقاً مشخص نیست که چرا مصرف شکر افزوده می‌تواند ریسک بروز سنگ کلیه را بالا ببرد. نتایج این پژوهش در مجله Frontiers in Nutrition منتشر شده است.

138 نمایش

نظر دادن