تاریخ انتشار: جمعه, 06 تیر 1393 ساعت 13:20

قسط ششم پول نفت ایران پرداخت شد

رویترز به نقل از منابع هندی اعلام کرد ششمین قسط پول نفت ایران به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار با تاخیر ۴۳ روزه پرداخت شد.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، منابع صنعتی و دولتی گفتند، هند روز پنجشنبه یک قسط 550 میلیون دلاری از بدهی خود را در قالب توافق موقت ژنو به ایران پرداخت کرد. توافق ژنو به ایران امکان می دهد تا به 4.2 میلیارد دلار از دارایی های نفتی بلوکه شده اش دسترسی پیدا کند.

خریداران آسیایی نظیر ژاپن و کره جنوبی نیز در ماه نوامبر بخشی از بدهی های نفتی خود به ایران را در قالب زمانبندی تعیین شده از سوی توافق ژنو پرداخت کرده بودند.
ایران 3 قسط آخر خود که مجموع مبلغ آن به 1.65  میلیارد دلار می رسد را از هند مطالبه کرده است. اما با توجه به عدم وجود یک کانال بانکی مناسب جهت پرداخت، دهلی نو نتوانسته بود زودتر از این، این قسط را پرداخت نماید.

بر اساس توافق ژنو قرار بوده است 4.2 میلیارد دلار پول نفت ایران در 8 قسط در اختیار این کشور قرار گیرد. قسط ششم می بایست در تاریخ 14 می پرداخت می شد. قسط هفتهم نیز می بایست در تاریخ 17 ژوئن پرداخت می شد. زمان پرداخت قسط آخر نیز 20 جولای تعیین شده است.

مکانیزمی که اکنون ایجاد شده است، به تهران اجازه می دهد تا مبالغ توافق شده در گفت و گوهای هسته ای با قدرت های جهانی را دریافت نماید.

یک منبع آگاه در شرکت مانگالور هند در این باره گفت: «بله ما امروز بر اساس دستور وزارت نفت هند، برای تسویه بخشی از بدهی های معوقمان به ایران، پرداختی را انجام دادیم.»

به گفته یک منبع دولتی، شرکت های مانگالور، اسار اویل، ایندین اویل، هندوستان پترولیوم و میتال انرژی هند تا روز 31 می، مجموعا مبلغ 4.6 میلیارد دلار به شرکت ملی نفت ایران بدهکارند.

این منبع دولتی افزود: «تمامی این 5 شرکت پالایشگاهی این پرداخت را انجام داده اند.» وی اضافه کرد، 2 قسط بعدی 550 میلیون دلاری هر کدام زمانی که دولت ایران درخواست کند پرداخت خواهند شد.»

مقامات مسئول در 3 شرکت پالایشگاهی دیگر نیز تایید کردند که شرکت های متبوع آنها روز پنجشنبه پرداختی را انجام داده اند.

این شرکت ها پول را به روپیه به بانک یو سی او پرداخت می کنند. پس از انجام مجموعه ای از تراکنش های پیچیده، پرداخت در نهایت توسط بانک مرکزی امارات به درهم به بانک مرکزی ایران انجام می گیرد.

680 نمایش

نظر دادن