تاریخ انتشار: سه شنبه, 05 شهریور 1392 ساعت 15:48

عراقچی: هرگونه اقدام نظامی در سوریه محدود به سوریه نخواهد ماند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص تحولات سوریه گفت: ما با طرف های مختلف در حال رایزنی هستیم و تلاش می کنیم و امیدواریم که همه به راه حل سیاسی برای سوریه باز گردند و کنفرانس ژنو 2 هرچه زودتر برگزار شده و راه حلی سیاسی شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره برخی اظهارات نزدیکان روحانی در این باره که باید از حقوق هسته های خود صرفنظر کنیم و به صورت یک جانبه به سمت غرب برویم اظهار داشت: سخنگو موظف نیست که درباره هر کسی که در ایران اظهار نظر کرد جواب بدهد. آن چه مسلم است مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران است که توسط آقای روحانی و ظریف به صراحت بیان شده که هیچ کسی قرار نیست از حقوق مردم ایران چه در موضوع هسته ای و چه سایر موضوعات کوچکترین عقب نشینی داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر ورود به مذاکرات با ادبیات برد- برد مورد نظر است و این که نویسنده ای اظهار نظر شخصی داشته باشد ارزش پاسخگویی ندارد.

واکنش ایران در قبال حمله نظامی به سوریه 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در این باره که واکنش ایران در صورت حمله نظامی کشورهای غربی به سوریه چه خواهد بود، گفت: منطقه ما و خاورمیانه در شرایط حساسی به سر می برد و احتیاج به آرامش، مدارا و خویشتنداری دارد. امیدواریم اقداماتی صورت نگیرد که دامنه بحران را از کنترل خارج کرده و تبعات سنگینی برای منطقه و جامعه بین المللی به همراه داشته باشد.

عراقچی همچنین تصریح کرد: ما با طرف های مختلف در حال رایزنی هستیم و تلاش می کنیم و امیدواریم که همه به راه حل سیاسی برای سوریه باز گردند و کنفرانس ژنو 2 هرچه زودتر برگزار شده و راه حلی سیاسی شکل بگیرد.

در صورت توافق دو کشور روابط ایران و انگلیس در سطح کاردار خواهد بود

وی همچنین درباره پیام تبریک نخست وزیر انگلیس به حسن روحانی و اینکه وی خواستار ارتقای سطح روابط دو کشور شده است، گفت: نخست وزیر انگلیس پیام تبریک را ارسال کرده و برای از سرگیری روابط نیز اظهار تمایل داشته است که این مساله احتیاج به زمان و مذاکرات کارشناسی دارد و باید مشخص شود که رویکردها تغییر پیدا کرده است. اگر این شرایط محقق شود و دو کشور نیز به نتیجه برسند روابط بر طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در سطح کاردار خواهد بود.

تمایل دبیر کل سازمان ملل برای حضور ایران در ژنو 2

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سئوال دیگری درباره اخباری مبنی بر برگزاری ژنو 2 و شرکت ایران در این اجلاس اظهار داشت: تلاشها برای برگزاری اجلاس ژنو 2 شدت گرفته، دیدارهایی بین مقامات آمریکایی و سازمان ملل صورت گرفته و اظهار امیدواری شده که برگزاری اجلاس ژنو سرعت بگیرد چرا که در شرایط فعلی این مساله مورد نیاز است.

وی همچنین افزود: فلتمن به عنوان معاون سیاسی سازمان ملل به دنبال برگزاری اجلاس است چرا که برگزار کننده اجلاس ژنو سازمان ملل است و موضع دبیر کل سازمان ملل و اخضر ابراهیمی به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل نیز مبتنی بر شرکت ایران در این اجلاس است.

هر گونه اقدام نظامی در سوریه عواقب سنگین خواهد داشت

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر اینکه حمله آمریکا به سوریه عواقب خطرناکی دارد و این که آیا روسیه وارد جنگ با آمریکا خواهد شد، بیان کرد: اجازه دهید فعلاً درباره جنگ صحبت نکنیم اوضاع منطقه حساس تر از آن است که این گونه مسایل بتواند کمکی به حل مشکلات کند. منطقه در شرایط حساس است و همه باید مواضع و سیاست های خود را کنترل کنند که اوضاع بیشتر از این پیچیده تر نشود. هر گونه اقدام نظامی در سوریه عواقب سنگین خواهد داشت و محدود به سوریه نیز نخواهد ماند.

خبرنگاری اظهار امیدواری کرد که عراقچی به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه پا برجا بماند که وی در این باره گفت: تصمیم گیری در این مورد با وزیر امور خارجه است. دولت جدید و وزیر جدید باید صدای جدیدی داشته باشد و بنده نیز قرار نبود سخنگو باشم. در یک دوره کوتاهی به دلیل تصمیم آقای مهمانپرست من این مسئولیت را تا انتصاب سخنگوی جدید قبول کردم. من در ماموریت اصلی خودم و کار سیاسی در وزارت امور خارجه مشغول خواهم بود.

آژانس در گزارش های خود تنها به ابعاد فنی بپردازد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران بیان کرد: فعالیت هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مقررات بین المللی صورت می گیرد و ما هیچگاه فراتر از مقررات بین المللی ان پی تی و آژانس حرکت نکرده ایم.

وی افزود: آن چه در برنامه هسته ای ما صورت می گیرد چه از نظر ایجاد دستگاه ها، نصب و تولید مواد در چارچوب نیازهای جمهوری اسلامی ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای است.

عراقچی ادامه داد: ما در تولید برق و سوخت برای نیروگاه در عرصه های بهداشتی و پزشکی و تولید دارو و همچنین در عرصه های دیگر به تولید مواد هسته ای در چارچوب مقررات احتیاج داریم و همه اینها در چارچوب برنامه و سیاست های ما صورت می گیرد و ربطی به ابعاد سیاسی موضوع ندارد.

وی گفت: از آژانس نیز انتظار داریم در گزارش های خود تنها به ابعاد فنی بپردازد و وظیفه خود را به عنوان یک نهاد فنی انجام داده و وارد بحث های سیاسی نشود.

دوستان فدراسیون فوتبال پاسکاری را بهتر بلدند

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در این باره که رئیس فدراسیون فوتبال برخلاف سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرده که پیگیری نام لیگ امارات با وزارت امور خارجه است، اظهار داشت: بنده مصاحبه آقای کفاشیان در خصوص لیگ امارات را ندیدم اما اگر صحت داشته باشد دوستان در فدراسیون فوتبال پاسکاری و انداختن توپ در زمین دیگران را بهتر بلدند.

وی ادامه داد: اقدام امارات خلاف قوانین فیفا است و شکایت اول باید در فیفا صورت گیرد. بخش حقوقی وزارت امور خارجه مکاتبه ای در این زمینه با فدراسیون فوتبال داشته و اعلام کرده که توان دیپلماتیک، سیاسی و حقوقی خود را پشت فدراسیون فوتبال قرار می دهد.

خبرنگاری درباره افرادی که جرمی در ایران مرتکب شده و از کشور خارج می شوند و اقدامات وزارت خارجه در این باره سوال کرد و عراقچی پاسخ داد: این مساله معضلی است و تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که از طریق اینترپل موضوع را پیگیری کنیم. در مواردی اینترپل همکاری کرده و این افراد به کشور بازگردانده شدند. در مواردی نیز اینترپل پیگیری نکرده و یا در این خصوص توافقی با کشور مقابل نبوده است.

کارگروهی برای بحران سوریه در مجلس تشکیل نشده است

وی در این باره که آیا کارگروهی در مجلس در خصوص حل بحران سوریه تشکیل شده است، اظهار داشت: کارگروهی تحت این عنوان در مجلس تشکیل نشده و معمولاً هم مجلس به این صورت در موضوعات سیاست خارجی کارگروه ندارد ما کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همواره این موضوعات را به بحث گذاشته و از مقامات وزارت خارجه دعوت کرده تا مساله را بررسی کنند. اگر کاری از مجلس بر آمده دوستان این کار را انجام داده اند و حضور من در مجلس نیز در همین رابطه بود. در چندین مورد نظرات وزارت امور خارجه را بیان کردم و راهکارهایی نیز ا سوی دوستان مطرح شدکه قرار است در وزارت خارجه پیگیری شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره جابجایی کتیبه های مقبره نظامی گنجوی گفت: در این باره اخباری رسیده که کتیبه ها جابجا شده امیدواریم این جابجایی و نقل مکان برای مرمت و بهتر شدن کتیبه ها باشد. با دوستان در آذربایجان برای روشن شدن مساله در تماس هستیم.

شرح وضعیت دو محکوم ایرانی در تایلند

وی درباره حکم زندان برای دو ایرانی در تایلند به دلیل مشارکت در اقدام بر علیه دیپلمات های اسرائیلی نیز گفت: اتهامی را که خبرگزاری های خارجی استفاده کرده اند اتهام درستی نیست. دولت تایلند و دادگاه اتهام را حمل غیرقانونی مواد محترقه استفاده غیر قانونی از آن ها بر علیه پلیس و ایجاد خسارت دانستند و هیچ اتهام دیگری وارد نشده است.

عراقچی با اشاره به این که این دو نفر ایرانی هستند و ارتباطی با رژیم صهیونیستی ندارند اظهار داشت: هنوز از انگیزه های آنها مطلع نیستیم که چرا اقدام به حمل مواد و اسلحه در بانکوک کرده اند اما از این زاویه که دو شهروند تبعه ایرانی هستند و در یک کشور خارجی دستگیر شده اند نمایندگی ما در بانکوک وظیفه کنسولی دارد و از این زاویه پیگیر وضعیت دو هموطن بوده ایم و سعی کردیم اجرای عدالت و نیازهای آنها در زندان رعایت شود، این کاری است که برای همه زندانیان ایرانی انجام می دهیم.

وی تصریح کرد: حبس ابد و 15 سال زندان احکام صادره برای این دو ایرانی است که یکی مجرم و دیگری همدست در ارتکاب جرم بوده است، فرصت تجدید نظر وجود دارد که تصمیم گیری در این باره با خانواده و وکیل آنها است و اگر تصمیم بگیرند ما هم در وزرات خارجه برای روند عادلانه دادگاه کمک خواهیم کرد. اگر زندان قطعی شود نیز بین ما و تایلند توافقنامه تبادل زندانیان وجود دارد که طی شرایط خاصی بعد از مدتی به ایران منتقل می شوند.

گله از والی هرات برای اتهام به کنسولگری ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره که والی هرات کنسولگری ایران در هرات را متهم به اخذ رشوه از اتباع افغانی کرده است، اظهار داشت : بین ما و افغانستان روابط بسیار نزدیک، دوستانه و برادرانه وجود دارد و هیچ مشکل خاصی نیست.

وی ادامه داد: مشکلات جاری تبعاً گسترده است و این مشکلات نیز به خاطر مرز طولانی و روابط گسترده دو کشور است. در خصوص مهاجرین افغانی و جویندگان کار مشکلات متعددی از این دست داریم که یکی از مشکلات صدور ویزا برای افغانی ها است، تعداد بسیار از اتباع افغانستان در جستجوی فرصت های کاری و اقتصادی تمایل دارند به ایران سفر کنند که ما بر اساس منافع کشور و حفظ امنیت مرزها ظرفیت محدودی برای صدور ویزا داریم.

عراقچی افزود: کنسولگری ایران در هرات ماهانه سه هزار ویزا صادر می کند اما تقاضا زیاد است و آژانس ها در افغانستان از این وضعیت استفاده می کنند و مبالغی را از افغان ها اخذ می کنند. از این دست مشکلات وجود دارد و هیچکدام به نمایندگی کشور ما مربوط نمی شود. همکاران ما در کمال صداقت در خدمت به مردم افغانستان هستند و اگر سوء استفاده آی صورت گرفته از بیرون است. از والی هرات نیز گلایه می کنم که بدون بررسی به کنسولگری ما اتهام وارد کرده است.

دولت یمن به تلاش های خود شدت و سرعت دهد

خبرنگاری گفت هیات کنسولی و حقوقی ایران امروز وارد یمن می شود. انتظار ایران از دولت یمن برای پیگیری وضعیت دیپلمات ربوده شده ایرانی چیست و آیا خبر جدیدی از این دیپلمات در دست است؟ که عراقچی پاسخ داد: هیات وزارت امور خارجه به سرپرستی آقای سجادی مدیر کل امور ایرانیان کار خود را در یمن آغاز کرده و امیدواریم در پایان سفر بتوانیم به اطلاعات جدید در خصوص دیپلمات ربوده شده دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه اخبار بیشتری غیر از آنچه گفته شده نداریم بیان کرد: حفظ جان دیپلمات ایرانی با دولت یمن است و انتظار داریم دولت یمن به تلاش های خود سرعت و شدت دهد. فکر می کنیم قضیه بیش از حد طولانی شده و انتظار داریم دولت یمن به مسئولیت خود عمل کند و امیدواریم بعد از بازگشت هیات ایرانی اخبار جدیدی به دست آوریم.

احمد شهید اجازه ورود به ایران ندارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که احمد شهید گزارشگر سازمان ملل دو نامه جدید برای روحانی نوشته و خواستار سفر به ایران شده است گفت: دو نامه جدید از سوی احمد شهید نوشته شده و اصل آن به دفتر آقای روحانی ارسال شده است اما در مورد سفر به ایران متاسفانه ما احمد شهید را گزارشگر منصفی نمی دانیم، ایشان جانب انصاف را رعایت نکرده و در نقش یک اپوزیسیون وارد شده و اقدامات را انجام داده که فراتر از وظایف گزارشگر سازمان ملل است. برای ما قابل درک و قبول نیست که ایشان خارج از مسئولیت خود اقدام کنند تا این روند اصلاح نشود زمینه ای برای حضور ایشان در ایران وجود ندارد.

صحبت های نتانیاهو ارزش پاسخگویی ندارد

خبرنگاری درباره گفته های نتانیاهو درباره امتحان سلاح هسته ای در ایران در دیدار با وزیر خارجه فرانسه سوال کرد و عراقچی گفت: اظهارات نتانیاهو آنقدر بی ارزش است که نیازی به پاسخگویی ندارد. جمهوری اسلامی ایران همکاری های لازم را با مراجع داشته و هیچگونه سلاح شیمیایی در ایران وجود ندارد و این مساله مورد تایید مراجع است. رژیم صهیونیستی از بزرگترین استفاده کنندگان سلاح شیمیایی در خاورمیانه است. چنین ادعاهایی از سوی نتانیاهو مضحک و خنده دار است و ارزش پاسخگویی ندارد.

دلایل ایران برای عدم استفاده از سلاح شیمیایی از سوی سوریه 

وی درباره گفتگوی تلفنی ظریف و داود اوغلو و تاکید ظریف مبنی بر اینکه سلاح شیمیایی از سوی مخالفان در سوریه مورد استفاده قرار گرفته و اینکه آیا ایران مدرکی برای این ادعا دارد، گفت: این موضوع در صحبت تلفنی ظریف و داود اوغلو مطرح شده و ما اعتقاد راسخ داریم که استفاده از سلاح شیمیایی توسط گروه های تروریستی صورت گرفته است.

عراقچی افزود: این اقدام در سوریه زمانی صورت گرفته که بازرسان سازمان ملل حضور داشته اند و هیچ فرد عاقلی در این زمان چنین اقدامی را انجام نمی دهد خیلی منطقی است که گروه های تروریستی از این فرصت استفاده کرده اند. همچنین روسیه نیز مواردی را در شورای امنیت ارایه داده که حمله از منطقه ای که تروریست ها در آن حضور داشته اند صورت گرفته است. گزارش هایی نیز از تلویزیون روسیه پخش شده که نشان می دهد مواد، سلاح و ماسک های شیمیایی در اختیار گروه های تروریستی بوده و نام برخی از کشورهای خارجی روی این مواد وجود داشته است.

وی ادامه داد: اخیراً نیز تشکیک هایی در مورد عکس های منتشر شده صورت گرفته که نشان می دهد یک سناریو وجود داشته که دولت سوریه را متهم و بهانه ای برای حمله نظامی به این کشور پیدا کنند. ما به دوستان خود در ترکیه هشدار دادیم که آن چه در سوریه می گذرد به نفع رژیم صهیونیستی است و همه منطقه باید نسبت به این قضیه هوشیار باشند.

تلاش های وزارت امور خارجه برای جلوگیری از خطر در مورد علمای شیعه 

سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره که وزارت امور خارجه درباره خطری که علمای تشیع را در بحران های منطقه تهدید می کند چه اقداماتی صورت داده است، اظهار داشت: بروز درگیری های فرقه ای و تاریخی در جهان اسلام وجود دارد که بروز و ظهور آن را در کشورهای مختلف به خصوص در خاورمیانه، مصر و سوریه، عراق، لبنان و بحرین شاهد هستیم. مشخص است که تلاش هایی برای شعله ور کردن درگیری های فرقه ای به خصوص شیعه و سنی از سوی رژیم صهیونیستی صورت می گیرد. بارها در این باره هشدار داده شده به ویژه به علما به خصوص از سوی مقام معظم رهبری هشدار داده شده که این درگیری ها در جهت منافع رژیم صهیونیستی است و همه باید هوشیار باشیم و وارد این توطئه نشویم.

وی تصریح کرد: وزارت امور خارجه نیز تلاش خود را هم از طریق تماس با سازمان های بین المللی و مراجع دیگر داشته است و هرگاه به علمای شیعه اهانتی شده هم از سوی وزارت خارجه و هم مراکز مذهبی اعتراضات گسترده صورت گرفته و این اقدامات ادامه دارد.

انتظار رسیدن به رژیم حقوقی ذریای خزر در کوتاه مدت وجود ندارد

عراقچی در پاسخ به این سوال که اولویت های دولت روحانی درباره ارتباط با کشورهای منطقه چیست بیان کرد: روحانی در اولین صحبت های خود در مصاحبه مطبوعاتی تاکید کرد که حفظ و گسترش روابط با منطقه در اولویت ایشان است، جای انکار نیست که برخی سوء تفاهم ه و اختلاف نظرها وجود دارد که تنها از طریق گفتگو و تعاملات دیپلماتیک می تواند حل و فصل شود. سفر سلطان قابوس نیز می تواند در این زمینه راهگشا باشد. در بین کشورهای منطقه و خلیج فارس روابط ما با عمان روابط ویژه و خوبی بوده و عمان می تواند علاوه بر گسترش روابط دو جانبه به گسترش روابط با منطقه و خلیج فارس و رفع سوء تفاهم ها کمک کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا می توان امیدوار بود در دولت جدید رژیم حقوقی دریای خزر تکمیل خواهد شد بیان کرد: این یک بحث بسیار پیچیده و کاملاً فنی است و 5 کشور با دیدگاه ها و سیاست های مختلف در آن دخیل هستند. رسیدن به یک رژیم حقوقی در دریای خزر کار آسانی نیست. در وزارت خارجه دبیرخانه دریای خزر وجود دارد، نماینده رئیس جمهور در این زمینه نیز آقای آخوندزاده است، حفظ حقوق ایران در دریای خزر از اولویت های دولت جدید است اما انتظار رسیدن به رژیم حقوقی در کوتاه مدت را نخواهیم داشت.

1615 نمایش

نظر دادن