تاریخ انتشار: شنبه, 11 شهریور 1402 ساعت 17:17

بهترین مکمل برای افزایش وزن

همان طور که کاهش وزن برای افراد زیادی یک چالش بزرگ است، افزایش وزن نیز برای بعضی افراد تبدیل به یک مشکل بزرگ شده است. یکی از راه‌های افزایش‌وزن استفاده از مکمل‌ها می‌باشد، اما بهترین مکمل‌ها برای افزایش وزن کدام‌‌اند؟ آیا مکمل‌ها به تنهایی می‌توانند وزن شما را افزایش دهند؟ موضوع مهم در این قضیه انتخاب نوع مکمل، برند مکمل و حتی چگونگی مصرف آن است. پس با ما همرا باشید تا شما را با دنیای مکمل‌ها بیشتر آشنا کنیم.

انواع مکمل های افزایش وزن

به طور کلی‌ مکمل‌ها به دو دستۀ زیر تقسیم می‌شوند:

  • مکمل‌های ورزشی که با نام مکمل‌های بدنسازی نیز شناخته می‌شوند و بیشتر به صورت پودری در بازار عرضه می‌گردند.
  • مکمل‌های غذایی که شامل ویتامین‌ها یا املاح معدنی مورد نیاز بدن ما هستند و به شکل قرص، شربت و پودر در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند و سبب افزایش اشتها شده و به صورت غیرمستقیم بر افزایش‌وزن تأثیر می‌گذارند.

برای افزایش وزن چه اقدامتی انجام دهیم؟

اقدام برای افزایش‌وزن می‌تواند دلایل متنوعی داشته باشد. برای مثال اشخاصی که بعد از سپری کردن یک دورۀ بیماری جسمی یا روحی، وزن زیادی از دست می‌دهند یا ورزشکارانی که قصد دارند تودۀ عضلانی خود را افزایش دهند یا افرادی که به دنبال تناسب اندام هستند، همگی می‌توانند دارای یک هدف مشترک یعنی افزایش‌وزن باشند.

افزایش‌وزن اصولی، در گرو افزایش کالری‌هایی مصرفی و انجام تمرینات قدرتی مناسب است. اما گاهی افراد فکر می‌کنند تنها با مصرف مکمل‌ها وزن آن‌ها افزایش خواهد یافت. حتی در صورت وقوع این اتفاق چیزی که باعث افزایش‌وزن شما شده است تنها چربی انباشته شده در بدنتان است. این موضوع نه تنها سبب بهم ریختن آناتومی بدن شما می‌شود، بلکه مضررات فراوانی برای سلامتی شما خواهد داشت. یک افزایش‌وزن اصولی باید همراه با ورزش باشد تا کالری‌های اضافی که مصرف کرده‌اید صرف عضله‌سازی شده و به صورت چربی در بدنتان ذخیره نگردد.

کارشناسان مجموعۀ فیت کلاب به شما کمک می‌کنند یک برنامۀ غذایی مناسب را در کنار یک برنامۀ تمرینی قدرتی داشته باشید تا بهترین نتیجه را در افزایش وزن تجربه کنید. اما دقت کنید چاق شدن سریع کل بدن که مربیان و مشاوران ناآگاه قولش را به شما می‌دهند، سبب آسیب به بدنتان می‌شود. پس صبور بودن فاکتوری مهم و اصلی در این موضوع است.

4 مکمل مناسب افزایش وزن | شرکت دارویی پوراطب گستر

بهترین مکمل ها برای افزایش وزن کدام اند؟

شاید دیده باشید ورزشکاران نیز برای افزایش تودۀ عضلانی خود اقدام به تحقیق دربارۀ بهترین مکمل‌های بدنسازی می‌کنند تا بتوانند با آشنایی و شناخت کامل، بهترین مکمل برای افزایش وزن را خریداری کنند. به طور کلی مکمل‌هایی که برای افزایش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرند بیشتر بر پایۀ کربوهیدرات‌ها هستند، اما به علت مهم بودن پروتئین برای عضله‌سازی مکمل‌هایی بر پایۀ پروتئین نیز تولید می‌شود.

البته وجود هر دو مادۀ در یک مکمل نیز امکان‌پذیر است. قبل از هر چیز به این نکته توجه کنید که بهترین راه برای افزایش کالری، افزایش حجم غذای مصرفی است. اما اگر به هر دلیلی مانند کم بودن اشتها، نمی‌توانید این کار را انجام دهید، می‌توانید از مکمل‌ها به صورت اصولی و تحت نظر متخصص برای افزایش‌وزن استفاده کنید.

1 .مکمل های پروتئینی بهترین مکمل برای افزایش وزن

پروتئین‌ها وظایف گوناگونی در بدن دارند که یکی از آن‌ها کمک به ساخت عضلات است. پروتئین‌ها جزء ساختار اصلی سلول‌های عضلانی به حساب می‌آیند. کراتین‌ها جزء مکمل‌های پروتئینی بوده و در ساخت و بازسازی عضلات نقش مهمی دارند. البته باید توجه کنید که مصرف سر خود مکمل‌های افزایش وزن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. کارشناسان مجموعۀ فیت کلاب می‌توانند با توجه به سوابق پزشکی شما بهترین گزینه را برای شما انتخاب کنند.

نکتۀ حائز اهمیت دیگری که وجود دارد این است که مصرف پروتئین‌ها به علت احساس سیری کاذبی که ایجاد می‌کنند، اشتهای شما را کم خواهند کرد. در نتیجه استفادۀ مناسب از مواد غذایی و دریافت کالری مناسب که اولین قدم برای بالابردن وزن است را مختل خواهند کرد. به همین منظور باید استفاده از آن‌ها را مدیریت کنید تا سبب کاهش اشتهای شما نشوند.

2 . مکمل ها بر پایه کربوهیدارت ها

برای همۀ افرادی که سابقۀ ورزش کردن دارند، حداقل یک بار پیش آمده است که مربیانشان به آن‌ها توصیه کرده باشند از سیب زمینی آب‌پز یا ماکارونی برای افزایش وزن استفاده کنند. اما گاهی پیش می‌آید مصرف مواد غذایی طبیعی به تنهایی نتیجه‌ای را برای افراد به ارمغان نمی‌آورد. در این مواقع به افراد توصیه می‌شود از طریق مشورت با کارشناسان متخصص در این زمینه، اقدام به مصرف مکمل‌های ورزشی بر پایۀ کربوهیدرات کنند. مکمل‌های بر پایۀ کربوهیدرات با نام کربو در بازار معروف هستند.

3 . مکمل ها بر پایه پروتئین و کربوهیدرات

همان‌طور که از نام این مکمل‌ها مشخص است دارای دو مادۀ مغذی پروتئین و کربوهیدرات هستند. گینرها معروف‌ترین این مکمل‌ها هستند که بر اساس نسبت کربوهیدرات به پروتئین موجود در آن به پنج دسته تقسیم می‌شوند. هرچه میزان کربوهیدارت موجود در آن‌ها افزایش یابد، سرعت افزایش وزن افراد نیز بیشتر خواهد شد. این پنج دسته را در ادامه برای شما آورده‌ایم:

  • گینر 5 به 1
  • گینر 4 به 1
  • گینر 3 به 1
  • گینر 2 به 1
  • گینر 1.4 به 1

مثال ‌هایی از بهترین مکمل ‌های افزایش وزن

  1. مکمل افزایش‌وزن (Universal Real Gains Weight Gainer) تولید شرکت یونیورسال است که هر پیمانۀ آن معادل 600 کالری دارد.

مکمل افزایش‌وزن (Optimum Nutrition Pro Gainer) دارای 650 کالری در هر پیمانه است.

مکمل افزایش‌وزن (MuscleTech Mass Tech) دارای 870 کالری در هر پیمانه است.

مکمل Dymatize Super Mass Gainer

مکمل افزایش وزن برای کودکان

کودکان با توجه به منحنی رشد، باید با افزایش سنشان افزایش وزن مناسبی داشته باشند. اما گاهی کودکان به علت عادت‌های بد غذایی یا با خوردن غذاهای ناسالم، کالری کافی دریافت نمی‌کنند. در این موارد پزشک تغذیه ممکن است مصرف مکمل‌ها را پیشنهاد دهد. توجه داشته باشید به هیچ عنوان به کودکان بدون مشورت با پزشک متخصص مکمل ندهید. زیرا این مکمل‌ها دارای عوارض جبران ناپذیری برای آن‌ها می‌باشد. اگر پزشک متخصص برای کودک شما مکمل تجویز کرد، حتماً به مواد غذایی سالم در برنامه غذایی کودکتان توجه کنید، زیرا هیچ چیز جای غذای سالم را نخواهد گرفت.

مکمل های چاقی و افزایش وزن، نحوه و موارد مصرف آنها | سوپرابیون

دیگر مواد تشکیل دهنده مکمل ‌ها

علاوه بر پروتئین وکربوهیدرات، ویتامین‌ها و فیبرها نیز در مکمل‌ها وجود دارند تا به ارزش غذایی آن‌ها اضافه گردد. فیبرها کمک می‌کنند تا از عوارض گوارشی مکمل‌ها مانند نفخ کاسته شده و هضم و جذب مواد مغذی راحت‌تر گردد. مالتودکسترین یک نشاستۀ گیاهی است که به عنوان یک طعم دهنده به مکمل‌ها اضافه می‌شود تا طعمی خوشایند را برای مصرف کنندگان ایجاد کند. (در گذشته اغلب مکمل‌ها طعم خوبی نداشتند.)

آیا مصرف مکمل برای افزایش وزن، بدون ورزش تأثیری دارد؟

مکمل‌ها سرشار از مواد مغذی و در نتیجه کالری هستند؛ بنابراین در هر صورتی سبب افزایش وزن خواهند شد. اما افزایش‌وزن بدون ورزش باعث می‌شود تناسب اندام خود را از دست بدهید. زیرا بیشتر آن‌ها به صورت بافت چربی در شکم و پهلوهای شما تجمع خواهند یافت. ورزش برای همۀ افراد از جمله آن‌هایی که قصد دارن وزن اضافه کنند و تناسب اندام خود را حفظ نمایند دارای فواید زیادی است:

  • خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.
  • از پوکی استخوان که در بانوان بسیار شایع است جلوگیری می‌کند.
  • باعث افزایش اعتماد به نفس افراد می‌شود.
  • خطر ابتلا به بیماری‌های روحی مانند افسردگی را کاهش می‌دهد.

عوارض استفاده از مکمل ها

مکمل‌ها معمولاً دارای عوارض نیستند، اما در برخی افراد باعث بهم خوردن عملکرد دستگاه گوارش آن‌ها می‌شود. بنابراین نباید آن‌ها را بدون مشورت با کارشناسان با تجربه در این زمینه مصرف کرد. همچنین مصرف این مکمل‌ها، ممکن است افراد را در معرض بروز آکنه قرار دهد.

بهترین مکمل برای افزایش وزن بانوان کدام است؟

بهترین مکمل‌ها برای افزایش وزن که بانوان و آقایان می‌توانند از آنها استفاده کنند، تفاوتی با یکدیگر ندارند. زیرا مکانیسم جذب ریز مغذی‌ها در بدن خانم‌ها و آقایان با یکیدگر تفاوت چندانی ندارد. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که بدن آقایان به علت داشتن سطوح بالایی از هورمون تستوسترون معمولاً پاسخ بهتری به تمرینات قدرتی می‌دهد. بنابراین ممکن است در این موضوع سریع‌تر پاسخ بگیرند.

فواید استفاده از مکمل ها

  • افزایش‌وزن تدریجی
  • تأمین مواد مورد نیاز بدن
  • عضله‌سازی
  • به حداقل رساندن آسیب‌های عضلانی.

کلام پایانی

تعیین بهترین مکمل برای افزایش وزن یک کار تخصصی است؛ بنابراین از مصرف خودسرانه آن‌ها به عنوان مکمل چاق کننده سریع یا هر دلیل دیگری پرهیز نمایید. نکتۀ مهم دیگری که باید بدانید این است که مدت زمانی که ممکن است لازم باشد تا افراد از مصرف مکمل و انجام ورزش نتیجۀ مطلوب دریافت کنند با یکدیگر متفاوت است. زیرا میزان متابولیسم (کالری سوزی) افراد با یکدیگر متفاوت است. پس به هیچ عنوان برای خود معیار سنجش و مقایسه تعیین نکنید.

250 نمایش

نظر دادن