تاریخ انتشار: پنج شنبه, 02 شهریور 1402 ساعت 17:18

مراکز اطلاعات دارویی

با توسعه شبکه های ارتباطی در دنیای امروز، انجام بسیاری از کارهای روزمره در بستر اینترنت امکان پذیر شده است. دسترسی به اطلاعات دارویی که زمانی تنها با مراجعه حضوری به پزشک یا مطالعه کتب تخصصی داروسازی امکان پذیر بود؛ امروزه با یک جستجوی ساده در مراکز اطلاعات دارویی به راحتی امکان پذیر است. چندین پلتفرم دارویی معتبری که در شبکه اینترنت درحال فعالیت هستند؛ علاوه بر عموم مردم، توسط پزشکان نیز مورد استفاده قرار می گیرند و روز به روز بر سطح خدمات رسانی، کیفیت و کمیت این وبگاه ها افزوده می شود.

در این میان برخی از پلتفرم های دارویی تنها حیطه تخصصی معرفی دارو را ادامه می دهند و بعضی از آنها در زمینه فروش اینترنتی دارو و دیگر خدمات پزشکی از جمله نوبت دهی و مشاوره های پزشکی نیز فعالیت می کنند. از جمله این پلتفرم های دارویی می توان به دارویاب، داروبین، دارو دراگ، داروخانه آنلاین و اسنپ دارو اشاره نمود.

ضرورت وجود مراکز دارویی آنلاین

همان گونه که در انجام بسیاری از کارهای روزمره از جمله خدمات بانکی، اداری، خرید و ... استفاده از اینترنت و اپلیکیشن های متعدد توانسته است جوابگوی نیاز مردم باشد؛ در مواردی همچون خرید اقلام دارویی، دریافت نسخه های دارویی و کسب اطلاعات در مورد انواع داروها نیز استفاده از این زیر ساخت ها، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. وجود مراکز آنلاین دارویی می تواند علاوه بر ارائه راهنمایی در مورد کاربرد داروهای مختلف، در تهیه اقلام دارویی بیمار و  نوع داروی تجویز شده توسط پزشک نیز کمک بسیاری نماید.

برخی از پلتفرم های دارویی فعال در بستر اینترنت، از طریق وبگاه یا اپلیکیشن های خود، داروخانه هایی که داروی مورد نظر را دارند به کاربر معرفی می کنند و معدودی از این مراکز دارویی حتی امکان تهیه اینترنتی دارو برای بیمار با ارائه نسخه را نیز فراهم کرده اند. این امکانات می تواند افزون بر صرفه جویی در وقت، از رنج تهیه دارو برای بیمار نیز بکاهد و به دور از آلودگی هوا و معضلات تردد و پیدا کردن دارو، به سادگی آن را در دسترس بیمار قرار دهد.

به طور کلی می توان مهمترین دلایل ضرورت مراکز آنلاین دارویی را شامل موارد زیر دانست:

  • صرفه جویی در زمان
  • استفاده از مشاوره پزشک و داروساز به صورت آنلاین
  • صرفه جویی در هزینه ها
  • دسترسی آسان به داروهای مورد نیاز
  • ارتقاء سطح عمومی اطلاعات دارویی
  • امکان مقایسه برند های مختلف دارو

 

3 پلتفرم سلامتی آنلاین در کشور

با توجه به اهداف سلامت موجود در برنامه های کلان کشور و همچنین نیاز و استقبال عموم مردم، پلتفرم های سلامتی آنلاین در سطح کشور روز به روز در حال افزایش و ارتقاء سطح کیفی خود هستند. می توان مهمترین حیطه های کاری مرتبط با این پلتفرم را شامل موارد زیر دانست:

  • نوبت دهی آنلاین پزشکان و مراکز درمانی
  • ارائه خدمات آنلاین درمان و پرستاری در منزل
  • ارائه اطلاعات دارویی و پزشکی
  • فروش آنلاین دارو و تجهیزات پزشکی

در این موارد پلتفرم های متعددی در حال فعالیت هستند و بنابر برخی آمار تا سال گذشته نزدیک به 200 استارت آپ اینترنتی در حوزه سلامت در سطح کشور فعال بوده است. معرفی و بررسی این حجم از پلتفرم های در بخش سلامت قطعا در این مطلب امکان پذیر نیست؛ اما در اینجا به معرفی سه مورد از آنها خواهیم پرداخت:

  • اسنپ دکتر؛ مشاوره پزشکی آنلاین و تلفنی

این پلتفرم که زیر مجموعه ای از استارت آپ اسنپ  است، ارائه دهنده خدمات پزشکی و مشاوره به صورت تلفنی و آنلاین است. در این پلتفرم با پرداخت هزینه مشاوره می توان با انتخاب پزشک مورد نظر خود، به صورت متنی یا تلفنی راهنمایی های لازم را دریافت کرد.

از دیگر بخش های مرتبط با اسنپ دکتر بخش داروخانه آنلاین این پلتفرم است که می توان با ارائه نسخه در منزل داروی مورد نیاز خود را دریافت نمود.

 

  • آسانیسم؛ پلتفرم خدمات پرستاری و مراقبتی در منزل

این پلتفرم در عرصه مراقبت از بیمار و سالمند فعالیت دارد. موارد بسیاری پیش می آید که برای ارائه خدمات پرستاری و تزریقات، قادر به حضور در مراکز درمانی نیستیم یا به دلیل شرایط بد جسمانی یا کمبود وقت این امکان را نداریم. در چنین شرایطی وجود سرویس دهنده آنلاینی که به راحتی در دسترس باشد و انجام این خدمات را برعهده بگیرد، راه حل بسیار مناسبی است. آسانیسم یکی از این پلتفرم های خدمات پرستاری در منزل است که با بهره گیری پرسنل آموزش دیده، باتجربه خود در زمینه بهداشت و درمان، خدمات سلامت حرفه ای را به مردم ارائه می دهد. با مراجعه به وبگاه این پلتفرم یا نصب اپلیکیشن می توان به تمامی خدمات این استارت آپ دسترسی پیدا کرد.

 

سامانه داروبین توانسته است با ارائه اطلاعات کامل و دقیق درخصوص دارو و بیماری ها، اعتماد کاربران را به خود جلب کند. وجود دسته بندی های دقیق و اصولی برای بیماری و دارو، امکان دسترسی ساده به اطلاعات مختلف در داروبین را فراهم اورده است. باتوجه به عمکرد این وبسایت در کوتاه مدت، مطمئنا چشم اندازی فراتر از اکنون، در انتظار این سامانه می باشد. برای ارتباط با سامانه داروبین می توانید از طریق صفحه تماس با ما در داروبین اقدام کنید

 

ویژگیهای سایت اطلاعات پزشکی

در بین تعدد سایت هایی که در زمینه پزشکی فعالیت می کنند؛ معمولا برخی با اقبال بیشتری از سوی جامعه روبرو می شوند. لزوم چنین توجهی، داشتن برخی ویژگی های ساختاری است که ضمن حفظ استانداردهای حساس پزشکی، بتواند با مخاطب خود ارتباط بهتری برقرار کند و کاربران بیشتری را جذب نماید.

از مهمترین ویژگی هایی که هر سایت اطلاعات پزشکی باید داشته باشد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • داشتن اطلاعات پزشکی مورد تایید مراجع معتبر
  • امکان ارائه خدمات پزشکی به صورت آنلاین
  • امکان تعامل با کاربران سایت
  • به روز شدن مداوم و فعال بودن بخش های مختلف سایت
  • امکان پاسخ گویی به سوالات کاربران در کوتاه ترین مدت
  • طراحی ساده و کاربر پسند متناسب با تمامی اقشار جامعه
  • قابلیت جستجوی هدفمند در مطالب سایت
  • حفظ حریم خصوصی بیمار در موارد مرتبط با مشاوره با پزشک

علاوه بر موارد ذکر شده، در برخی موارد سایت های پزشکی مرتبط با مراکز درمانی و بیمارستان ها می توانند با  ارائه خدمات آنلاینی مانند تور مجازی، رزرو و تعیین وقت آنلاین، نمایش خدمات پزشکی خود و معرفی پزشکان، موجب ارتقاء سایت اطلاعات پزشکی خود شوند.

البته باید توجه داشت که پیش از استفاده از خدمات پزشکی یا دارویی در پلتفرم های آنلاین، باید از معتبر بودن این گونه سایت ها اطمینان حاصل کرد تا از بروز مشکلات مختلفی در زمینه سلامت جلوگیری شود.

185 نمایش

نظر دادن