تاریخ انتشار: سه شنبه, 10 مرداد 1402 ساعت 16:20

شواهدی جدید درباره خطر آسپرین برای افراد مسن!

مطالعه‌ای تازه در ارتباط با خطر مصرف قرص آسپرین برای افراد مسن هشدار داده است.

باشگاه خبرنگاران نوشت: یک مطالعه جدید نشان می دهد مصرف آسپرین با دوز پایین مانع ابتلا به شایع‌ترین نوع سکته مغزی در میان سالمندان نمی‌شود و حتی ممکن است احتمال خونریزی مغزی خطرناک را در آن‌ها افزایش دهد.

آسپرین رگ‌های خونی را نازک و آن‌ها را مستعد خونریزی‌های داخل جمجمه‌ای کشنده می‌کند. برخی از پزشکان به دلیل افزایش خطر لخته شدن خون که می‌تواند جریان خون به مغز را مسدود کند، گاهی اوقات آسپرین با دوز پایین را به عنوان رقیق کننده خون تجویز می‌کنند.

اما طبق نتایج مطالعه انجام شده در دانشگاه موناش استرالیا، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تجویز آسپرین برای کسانی که به آن نیاز ندارند ایده خوبی نیست.

دکتر جان مک نیل به مدت ۵ سال تاثیر آسپرین را بر روی بیش از ۱۹۰۰۰ فرد ۶۵ ساله یا بالاتر بررسی کرده است. این افراد در ابتدای مطالعه هیچ سابقه سکته مغزی یا بیماری قلبی نداشتند.

تقریبا نیمی از شرکت کنندگان دوز ۱۰۰ میلی گرم آسپرین مصرف کردند و در پایان مطالعه، ۱.۵ درصد از آن‌ها دچار سکته مغزی شده بودند؛ در حالی که در گروه مقابل ۱.۷ درصد دچار سکته مغزی شده بودند.

داده‌ها نشان داده است که ۱.۱ درصد از گروه مصرف کننده آسپرین خونریزی در داخل یا اطراف مغز را تجربه کردند، در حالی که این میزان در گروه دیگر ۰.۸ درصد بود.

از آن جایی که آسپرین به عنوان رقیق کننده خون عمل می‌کند، رگ‌های خونی را ضعیف کرده و آن‌ها را مستعد خونریزی می‌کند که در داخل جمجمه کشنده‌تر است.

اگرچه تفاوت‌های آماری کوچک به نظر می‌رسند، اما در صورت عدم حمله یا سکته قلبی، شدت خطر استفاده از آسپرین با دوز پایین به عنوان رقیق‌کننده خون مورد هشدار خواهد بود.

236 نمایش

نظر دادن