تاریخ انتشار: دوشنبه, 22 خرداد 1402 ساعت 13:20

تصاویر | عروس مجهز به سم اعصاب

ژله‌فیش که ایرانیان آن‌را عروس دریایی می‌نامند از زیباترین و خطرناک‌ترین جانوران خلیج‌فارس است.

همشهری آنلاین: هنوز دایناسورها به وجود نیامده بودند که این جانوران زندگی در زیر آب‌های کره زمین را تجربه کردند و البته تا امروز هم نسل خود را حفظ کرده‌اند؛ یعنی ۶۵۰ میلیون سال قبل. ژله‌فیش‌ها که ایرانی‌ها عموما آنها را به نام عروس‌دریایی می‌شناسند، در اصل ماهی نیستند و اشتباه به کار رفتن نام فیش (ماهی) در انتهای اسم آنها به ‌خاطر این است که قدیمی‌ها هر جانوری را که زیر آب حرکت می‌کرد ماهی می‌نامیدند.

اين عروس دريايي بزرگ به ژله‌فيش كلمي شكل مشهور است. معمولا ژله‌فيش‌ها به رنگ‌هاي قهوه‌اي، قرمز، ياسي و صورتي شفاف يا نيمه‌شفاف هستند.
عكاس مي‌گويد  که در حال آمدن روي سطح آب بودم كه اين ژله‌فيش را ديدم و سريع براي عكاسي به دنبالش رفتم. آن‌قدر محو تماشايش شدم كه نزديك‌هاي غروب شد و قايق همراهم را هم گم كردم.
اين‌ يك تجمع خانوادگي نيست،   اينها لاشه‌هاي ژله‌فيش‌هايي‌است كه جريان آب آنها را  كنار صخره‌اي زير آب‌هاي جزيره فارور آورده است.
نكته جالب در نامگذاري اين جانور آبزي زيبا اين است كه هميشه آدمي را مبهوت زيبايي خود كرده و در بعضي از نقاط دنيا نامي به فراخور فرهنگ و ديد مردمان آن منطقه گرفته است.
وقتي عروس دريايي در حال مكش آب است به اين شكل درمي‌آيد. اين جانور آبزي آب را با حفره‌ دهاني خود داخل بدن مي‌كند، جانوران ريز دريايي را با فيلتر خود نگه مي‌دارد و سپس با فشار،  آب را بيرون مي‌دهد.
غواص با احتياط دور اين عروس دريايي زيبا مي‌چرخد و كاملا مراقب است تا به بازوهاي دهاني يا تنتاكول‌هاي آن برخورد نكند.
اواسط تيرماه 1388 بود كه ناخداي يكي از كشتي‌هاي صيادي ترال مياني با مراجعه به اداره شيلات چابهار از وجود بيش از حد ژله‌فيش‌ها در تور صيادي خود در منطقه پسابندر خبر داد.
اين هم يك نمونه عروس دريايي است كه لاشه آن روي آب آمده و يكي از محلي‌ها آن‌را به دست گرفته.

 

181 نمایش

نظر دادن