تاریخ انتشار: دوشنبه, 29 شهریور 1395 ساعت 02:48

مراجع: «کشت تجاری» تراریخته‌ها حرام است/ دولت: مدافع تولید محصولات تراریخته هستیم! + نکات خواندنی

خوشبختانه برخی کشورهای پیشرفته با تحقیقات کامل به این جمع بندی رسیده اند که محصولات تراریخته بسیار مضر و مخرب سلامتی بشر هستند و در دهه اخیر درک کرده اند که محصولات ارگانیک باید فراگیر شود؛ اما گویا در ایران داستان به شکل دیگری است!!

خبرنگار سلامت آخرین نیوز : در حالی که 38 کشور جهان رسماً تولید محصولات تراریخته را ممنوع اعلام کرده اند، در کشور ما راهی را که کشورهای پیشرفته رفته اند و اکنون به بن بست رسیده اند، هنوز طرفدارانی دارد.

گیاه تراریخته به گیاهی گفته می شود که ساختار ژنتیکی آن از طریق مهندسی ژنتیک تغییر یافته باشد. این تغییر معمولاً جهت بهبود مقاومت گیاه به برخی آفات یا بیماریهای گیاهی و برای بهبود عملکرد گیاه و بهره وری کشاورز صورت می‌گیرد.

 به دلیل مضرات بی شمار محصولات کشاورزی تراریخته (دستکاری شده ژنتیکی)، رویکرد جهانی حذف این محصولات از سبد غذایی کشورها است.

ممنوعیت کشت محصولات تراریخته در روسیه

اوایل همین تابستان بود که کشت محصولات تراریخته در روسیه هم ممنوع شد.

براساس قانون تازه مصوب که از سوی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه تایید و اجرایی شده، آمده است: کشت هر گونه گیاه و تولید هرگونه محصولات تغییر ژنتیک یافته ممنوع است.

همچنین افزون بر ممنوعیت فعالیت تراریخته در صنعت کشاورزی، اقدام برای تغییر ژنتیک حیوانات نیز در روسیه جرم اعلام شده است.

نوبخت: دولت یازدهم مدافع تولید محصولات تراریخته است!

اما در ایران، از قضا و در کمال ناباوری و بنا بر اظهارات سخنگوی دولت تدبیر و امید، قوه مجریه ما مدافع محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) شده است!

محمدباقر نوبخت صبح شنبه ( 27 شهریور 1395 ) در حاشیه بازدید از ساختمان جدید پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور، با اعلام اینکه دولت مدافع فعالیت های بیوتکنولوژی و محصولات تراریخته است و اگر برخی افراد ملاحظات زیست‌محیطی دارند، مباحث خود را مطرح کنند تا موضوع با مذاکره و مفاصحه حل شود، گفت: زمانی بود که برخی افراد به بلندگو به‌عنوان ابزار شیطان نگاه می‌کردند، امروزه نیز برخی افراد به محصولات تراریخته که دارای فواید علمی هستند با چنین دیدی نگاه می‌کنند.

مراجع: «کشت تجاری» تراریخته‌ها حرام است

اظهارات عجیب سخنگوی دولت در حمایت از محصولات تراریخته درست چند روز بعد از اعلام حرام بودن «کشت تجاری» محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) توسط دو مرجع تقلید بزرگ بود.

اواخر هفته گذشته خبرگزاری تسنیم خبر داد، حضرات آیات عظام مکارم شیرازی و علوی گرگانی، در فتاوایی جداگانه، تحقیقات بر محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) را بدون اشکال، اما «کشت تجاری» این محصولات را حرام اعلام فرمودند.

تکرار تحریم تاریخی تنباکو

اهمیت این فتوا از سوی دو تن از مراجع عظام تقلید به قدری پررنگ است که باید اذعان داشت حقیقتاً «تحریم تاریخی تنباکو تکرار شد».

در ایران، تولید و واردات انبوه محصولات تراریخته مخالفان و طرفدارانی دارد؛ مدافعان محصولات تراریخته، ادعای مخالفان مبنی بر مضر بودن این محصولات برای سلامت بدن را بی اساس و غیر علمی می دانند.

مدافعان می گویند این نوع از بذرها با دستکاری ژنتیکی محصول را در برابر آفت ها مقاوم، لذا میزان برداشت آن را هم تا مقدار قابل توجهی بالا می برد.

دلیل محبوبیت محصولات ارگانیک؟

اما نکته مغفول مانده از سوی "مدافعان محصولات تراریخته" این است که آیا می توان محصول خوراکی را در کره زمین یافت که انسان در آن تغییر و به اصطلاح "دستکاری" کرده باشد و بعد آن ماده غذایی برای سلامتی بدن مضر نباشد؟!

امروزه در کشورهای پیشرفته، مردم و دولت ها برای "محصولات سالم و ارگانیک" سر و دست می شکنند چراکه به درستی درک کرده اند که محصولاتی که عاری از مواد شیمایی و دخالت بشر باشد، نه تنها برای سلامتی مفید هستند بلکه می توانند در بسیاری از مواقع نقش دارو را بازی کنند.

اینکه دولت اکنون مدافع محصولات دستکاری شده باشد افتخار نیست، بلکه حمایت و دفاع از محصولات ارگانیک جای افتخار دارد.

نمک توصیه شده توسط پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) سرطانزاست؟!

به طور نمونه، تغییر در نعمت کامل خدا و تبدیل نمک دریای سالم به "نمک تصفیه شده با ید شیمیایی" نمونه ای از دخالت بشر در خلقت بی نقص پروردگار است که امروزه سبب بسیاری از بیماری ها همین نمکی است که تصفیه شده و در خانه تمام ایرانی ها موجود است!

جالب تر اینکه نمک دریا و سنگ نمکی که توصیه پیامبر (ص) بوده، امروزه از سوی برخی، سرطانزا اعلام می شود!

نباید فراموش کرد که خداوند متعال هر چیزی را که در این دنیا برای "اشرف مخلوقات" خلق کرده، بی نقص و عیب آفریده است، لذا نمکی که خدا به انسان ها ارزانی داشته قطعاً نیاز به تصفیه و دستکاری ندارد.

امروزه دستکاری و دخالت بشر در بسیاری از مواد غذایی سبب مضر بودن و حتی سرطانزا بودن آنها شده است.

کیست نداند، به طور نمونه عسلی که از کوه ها جمع آوری می شود و دست انسان ها از آنجا کوتاه است، ارزش بسیار بالایی دارد و شفاست.

دستیابی به محصول مقاوم و زیاد به چه قیمتی؟

تا به امروز بشریت فقط به دنبال این بوده که به هدف برسد، حال اینکه برای رسیدن به اهداف چه چیزهایی را باید از دست دهد، هیچ گاه مورد بررسی قرار نگرفته است.

گواه بر این ادعا میزان بیماری ها و مریضی ها امروزه در جوامع است.

هدف، رسیدن به محصولاتی بوده که مقاوم در برابر آفت و بی آبی باشد، حال اینکه رسیدن به این اهداف چه تاثیرات مخربی دارد معمولاً بررسی نمی شود.

خوشبختانه برخی کشورهای پیشرفته با تحقیقات کامل به این جمع بندی رسیده اند که محصولات تراریخته بسیار مضر و مخرب سلامتی بشر هستند و در دهه اخیر درک کرده اند که محصولات ارگانیک باید فراگیر شود؛ اما گویا در ایران داستان به شکل دیگری است!!

درک مضر بودن محصولات تراریخته به هیچ وچه پیچیده نیست و با مرور گذشته و تحقیق درمورد دست آوردهای! بشر در زمینه تولید مواد غذایی، موضوع را کاملاً واضح خواهد کرد.

چرا گیاهانی که انسان در گلخانه ها تولید می کند خواص دارویی ندارند؟

نمونه دیگر، درمورد گیاهان است، آیا تاکنون از خود پرسیده اید که چرا گیاهانی که در کوه های و دشت ها به صورت خود به خود رشد می کنند، خواص دارویی دارند اما گیاهانی که در گلخانه توسط بشر کشت می شود خواص دارویی ندارد؟!

جواب واضح است، جدا از اینکه دست بشر  و مواد و کودهای شیمایی به  "گیاهان کوهی" نمی رسد، این گیاهان از آب هایی هم که توسط بشر ، "ناپاک" شده اند، به دور هستند!

بر این اساس بهتر است بدانید که بسیاری از خواص دارویی این گیاهان کوهی به دلیل آب بارانی ( آبی که پیامبر -ص- آن را پاک و شفا برای انواع بیماری ها می دانسته) است که از آن سیرآب می شوند.

1448 نمایش

نظر دادن