تاریخ انتشار: یکشنبه, 18 بهمن 1394 ساعت 01:22

لحظه‌های حساس برای اعلام نتیجه صلاحیت‌ها

شورای نگهبان از «افزایش هزار و 500 نفری» تعداد تأیید صلاحیت شدگان خبر داد اما از وزن و گرایش سیاسی آنان خبری منتشر نشد با اعلام نامزدهای نهایی، اصلاح‌طلبان و اعتدالیون بررسی فهرست انتخاباتی خود را آغاز خواهند کرد

به گزارش «آخرین نیوز»؛ شورای نگهبان از «افزایش هزار و 500 نفری» تعداد تأیید صلاحیت شدگان خبر داد اما از وزن و گرایش سیاسی آنان خبری منتشر نشد با اعلام نامزدهای نهایی، اصلاح‌طلبان و اعتدالیون بررسی فهرست انتخاباتی خود را آغاز خواهند کرد

آنگونه که انتظار می رود امروز تکلیف صلاحیت نامزدها مشخص خواهد شد اما دیروز، روز بلاتکلیفی بود.

ساعت 4 بامداد دیروز، شورای نگهبان نتیجه نهایی بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی را برای وزارت کشور فرستاد؛ فهرستی که تا ساعت 14 روز گذشته در وزارت کشور ماند و خط و خبری رسمی از آن به بیرون درز نکرد و همین باعث شد روزی پر دغدغه برای داوطلبانی معترض به رد صلاحیت‌شان و جناح‌های حامی آنان رقم بخورد. هر چند سیامک ره‌پیک- از اعضای حقوقدان شورای نگهبان- صبح دیروز از «افزایش هزار و 500 نفری» تعداد تأیید صلاحیت شدگان از سوی شورای نگهبان خبر داد، اما بالا رفتن این آمار به خودی خود برای طیف‌های سیاسی حاضر در عرصه رقابت تأثیرگذار نبود؛ چرا که اصلاح‌طلبان، اعتدالگرایان و شماری از نمایندگان فعلی مجلس که صلاحیت‌شان از سوی هیأت نظارت احراز نشده بود، نمی‌دانستند در زمره تأیید صلاحیت شدگان هستند یا باید میدان انتخابات را پیش از فرا رسیدن موعد 7 اسفند ترک کنند.

تلاش خبرنگاران هم برای گرفتن خبری موثق درباره نتیجه بررسی صلاحیت «چهره‌ها» به جایی نرسید. تا بعد از ظهر نامزدهای سرشناس انتخابات- که پیش‌تر رد صلاحیت شده بودند- از نتیجه اعتراض خود بی‌خبر و البته در تشویش بودند. این وضعیت بیش از هر جای دیگر در اردوگاه اصلاح‌طلبان خودنمایی می‌کرد. اردوگاهی که به گفته خود، نامزدهای تراز اول‌شان را برای رفع حساسیت‌های احتمالی به میدان رقابت نیاورد، اما بعد از اعلام نتیجه ابتدایی بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیأت نظارت بر انتخابات عنوان کرد تنها صلاحیت یک درصد از داوطلبان منتسب به این طیف تأیید صلاحیت شده است و این جریان تنها 5 داوطلب تأیید صلاحیت شده در تهران و 25 نامزد دیگر در سایر شهرستان‌ها دارد. به همین خاطر بیشترین تماس‌ها با داوطلبان این جریان گرفته شد که البته تا بعد از ظهر نتیجه‌ای نداشت. حساسیت‌ها دیروز زمانی به اوج خود رسید که سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد نظر شورای نگهبان درباره صلاحیت معترضان، رأی نهایی است و تنها داوطلبانی می‌توانند دوباره به شورای نگهبان شکایت کنند که صلاحیت‌شان در هیأت‌های اجرایی و نظارت تأیید شده بود، اما از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند.

وقفه حدوداً 10 ساعته برای ابلاغ نتیجه پایانی بررسی صلاحیت‌ها از سوی وزارت کشور به فرمانداری‌ها هم مزید بر علت شد و بازار شایعات را داغ کرد. از نخستین ساعت صبح رسانه‌های منتسب به جریان‌های مختلف به نقل از منابع آگاه از تأیید یا رد صلاحیت نامزدهای مشهور خبر می‌دادند. خبری که در همان لحظه از سوی یک رسانه دیگر تکذیب شده و خلاف آن منتشر ‌شد. از همین رو بود که تا ساعات پایانی شنبه صلاحیت افرادی نظیر مرتضی اشراقی، مصطفی معین، رسول منتجب‌نیا، محسن مهرعلیزاده، فاطمه ‌هاشمی رفسنجانی، علی مطهری و... میان تأیید و تکذیب سرگردان بود. در این اثنا این شایعه مطرح شد که وزارت کشور نتیجه بررسی صلاحیت‌ها را اعلام نمی‌کند تا رئیس جمهوری آخرین رایزنی‌ها با شورای نگهبان را انجام دهد. شایعه‌ای که حوالی غروب از سوی حسینعلی امیری تکذیب شد و مجموع این رویدادها باعث شد رسانه‌ها جز به اطلاعات جزئی و آمار و ارقام دسترسی نداشته باشند. از جمله آمار نهایی داوطلبان تأیید صلاحیت شده برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی.

به گفته حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور از 12 هزار و 123 داوطلب انتخابات مجلس، صلاحیت 6 هزار و 180 نامزد از سوی شورای نگهبان احراز شد. وی در گفت‌و‌گو با ایرنا، آمار رد صلاحیت شدگان را 5 هزار و 205 نفر عنوان کرد و افزود: 147 نفر در مراحل قبلی در هیأت‌های اجرایی و هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات تأیید صلاحیت شده بودند که در شورای نگهبان رد صلاحیت شدند. امیری با بیان اینکه نظر شورای نگهبان به‌جز برای این 147 نفر قاطع و نهایی است، گفت: 147 نفر چنانچه دارای اسناد مثبته بوده و اعتراض دارند با ارائه اسناد خود می‌توانند به شورای نگهبان اعتراض خود را ارائه و تقاضای تجدید نظر کنند. وی همچنین خبر داد که بیش از 51 درصد ثبت نام کنندگان اولیه تأیید صلاحیت شدند.

سخنان وی ساعتی پس از آن منتشر شد که سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات از افزایش «هزار و 500 نفری» (25 درصدی) شمار تأیید صلاحیت شدگان از سوی شورای نگهبان خبر می‌دهد. پیش‌تر سیامک ره‌پیک اعلام کرده بود که در گذشته نیز شورای نگهبان حدود 10 تا 15 درصد داوطلبانی را که صلاحیت‌شان رد شده یا احراز نشده بود تأیید صلاحیت می‌کرد.

هر چند این افزایش آماری تا حدی می‌تواند در افزایش آمار مشارکت مردم در انتخابات تأثیرگذار باشد، اما سؤال اصلی کمیت و کیفیت تأیید صلاحیت چهره‌های سرشناس بویژه از اردوگاه اصلاح‌طلبی است.

منبع: روزنامه ایران

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

514 نمایش

نظر دادن