تاریخ انتشار: چهارشنبه, 27 خرداد 1394 ساعت 18:00

حواشی جوایز حافظ/ تنابنده: همایون شجریان کاسبی ما را خراب کرد!/ تهمینه میلانی: منم صدام خوبه! + تصاویر

پانزدهمین جشن دنیای تصویر (تندیس حافظ) شب گذشته (26 خردادماه) در تالار وزارت کشور با حضور جمع کثیری از هنرمندان و سینماگران و همچنین عموم مردم برگزار شد.    

به گزارش آنا، پیش از آغاز رسمی مراسم که با حدود 2 ساعت تاخیر انجام شد، آذر معماریان دبیر اجرایی جشن ضمن خوشامدگویی و عذرخواهی از تاخیر آغاز برنامه از مدعوین درخواست کرد روسری‌هایشان را دو سانت جلو بکشند.

پس از آن چند ووله تبلیغاتی اسپانسرهای برنامه پخش شد و پس از پخش سرود ملی کلیپی از خوشامدگویی انگلیسی شخصیت ببعی مجموعه کلاه‌قرمزی آغازگر برنامه بود.

در ادامه بهنوش بختیاری با شعری از حافظ برنامه را آغاز کرد و گفت: «خوشحالم که در این جشن حضور داریم چون جشن حافظ مراسمیه که هنرمندان از صمیم قلب در آن حضور پیدا می‌کنن و برای موفقیت هم دست می‌زنن.»

اولین بخش برنامه اجرای یک ترانه با شعری از حافظ توسط رضا یزدانی بود.

پس از آن علی معلم روی سن آمد و ضمن خوشامدگویی و تجلیل از 175 غواص شهید که عصر دیروز مراسم تشییع‌شان برگزار شد، مدعوین را به تماشای کلیپ «از خون جوانان وطن» با صدای علیرضا قربانی دعوت کرد و گفت: «این دوره از جشن حافظ مصادف با تشییع پیکر جوانانیه که جونشون رو برای این مرز و بوم فدا کردن. تشییع جنازه دلیرمردانی که برای دفاع از کشور کمان آرش را زمین نذاشتن.»

اولین هنرمندانی که برای اهدای جوایز روی سن دعوت شدند سعید، کمند و سپند امیرسلیمانی بودند که جایزه محسن استادعلی کارگردان مستند «جایی برای زندگی» را اهدا کردند.

سعید امیرسلیمانی: «من 7 سال نبودم و الان خیلی خوشحالم و تشکر می‌کنم که دعوتم کردین تا بتونم دوستامو ببینم. خاک پای همه‌تونم.»

کمند امیرسلیمانی: «منم تشکر می‌کنم و افتخار می‌کنم که بعد از سال‌ها در کنار پدرم روی سن هستم.»

سپند امیر سلیمانی: «وقتی بچه کوچیک خانواده باشی هر چی بخوای بگی بقیه زودتر میگن. خواستم یه چیزی بگم بابا گفت؛ خواستم یه چیز دیگه بگم کمند گفت؛ من فقط میگم متشکرم.»

جایزه بعدی مربوط به بهترین چهره تلویزیونی بود که اولین جایزه این بخش توسط سعید راد به عادل فردوسی‌پور برای برنامه «نود» اهدا شد.

علی معلم هنگام اهدای جایزه بهترین چهره تلویزیونی گفت: «پیش از این جایزه‌هایی را به مرتضی حیدری برای اجرای برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری و داریوش ارجمند برای برنامه «طلوع» اهدا کردیم اما چند سالی بود که آنقدر چهره تلویزیون نداشتیم که کاندیداهای‌مان به حد نصاب برسد.»

سعید راد: «زمانی که این جشن برگزار نمی شد غمگین بودم و حالا خوشحالم که امشب شاد هستیم چون ملت ما همیشه نیازمند شادیه.

من خودم چندماهی در جبهه بودم و نمیتونم نگم که ما اونجا سروقامتانی داشتیم که باعث شدن غرور ملی‌مون زیاد بشه و شکوه هنر توی این سالن‌ها برپا بشه. از همه شما می‌خوام تا برای شادی روح این مردان که خونشون باعث شد تا امروز در کنار هم و در امنیت باشیم بلند شید و دست بزنید. در طول 43 سال فعالیتم در سینما، خصوصیات سینمای ایران رو می‌شناسم و به احترام نسل جوانی که تلاش می‌کنن، کلاهم رو از سر برمی‌دارم. از بانو معماریان تشکر می‌کنم که یک تنه این جشن رو که ما بهش احتیاج داریم برگزار می‌کنه .»

عادل فردوسی‌پور هنگام دریافت جایزه به محض اینکه صحبت خود را با لحن همیشگی‌اش در برنامه «نود» آغاز کرد، همه حاضران خندیدند.

فردوسی‌پور گفت: «خیلی خوشحالم که توی این جمع صمیمی حضور دارم. باعث افتخارمه که توی این برنامه دیده شدم، چون دیده شدن و برنده شدن همیشه لذت‌بخشه.»

دومین جایزه چهره تلویزیونی توسط مهران غفوریان به رامبد جوان اهدا شد. در این بخش ابتدا انیمیشنی از رامبد جوان پخش شد و او توضیح داد: «این انیمیشن رو بهرام عظیمی برای تیتراژ برنامه «خنداونه» ساخته بود اما اجازه پخش اونو به ما ندادن و گفتن ممکنه برداشت بد بشه. یه عده برای برنامه «خندوانه» قدم روی چشم ما گذاشتن و یه عده هنوز این کار رو نکردن، اما من به زودی چشمای خودمو زیر پای اونها پهن می‌کنم.»

سپس خطاب به فردوسی‌پور گفت: «عادل خیلی بده که به «خندوانه» نمی‌آیی!»

در ادامه مراسم شهاب عباسی و یوسف صیادی برای اهدای جایزه بخش بهترین بازیگر مرد کمدی روی صحنه آمدند و جایزه این بخش به مهران رجبی برای بازی در «دردسرهای عظیم» و «معراجی‌ها» اهدا کردند.

مهران رجبی: «من نمی‌دونم چرا همه ما دماغ گنده‌ها اینجا جمع شدیم. این اولین باره که یک جایزه رسمی در تهران می‌گیرم، البته در طول سال‌ها فعالیت خود جوایزی را از جشنواره‌های استانی دریافت کردم. خیلی خوشحالم و برام لذتبخشه. امشب حتما یه شب به یاد موندنی میشه.»

نیوشا ضیغمی و الهام حمیدی نیز جایزه بهترین بازیگر زن کمدی را به ریما رامین‌فر برای بازی در سریال «پایتخت ۳» اهدا کردند.

الهام حمیدی: «خیلی ذوق زده‌ام که می‌تونم سالی یه بار همه عزیزان رو یک جا ببینم.»

رامین فر: «این جایزه برای من شبیه معجزه‌اس، چون به هیچ عنوان قریحه کمدی در وجود من نیست و این معجزه هیچ دلیلی نداره جز استعداد محسن تنابنده و سیروس مقدم. خیلی خوشحالم چون امیر از این تندیس‌ها داشت ولی من نداشتم و همیشه بهش حسودیم می‌شد.»

پس از آن الیکا عبدالرزاقی یک قطعه نمایش کمدی که حاوی خاطرات و تخیلاتش در مورد دریافت جایزه از جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی بود، اجرا کرد.

نخستین جایزه بهترین ترانه توسط جمشید مشایخی به شهرام ناظری برای تیتراژ فیلم «ایران برگر» اهدا شد.

هنگام آمدن مشایخی روی سن تمام سالن به ضورت ایستاده او را مورد تشویق قرار دادند.

مشایخی: «بنیاد هستی تو چو زیر و زبر شود، در دل مدار هیچ که زیر و زبر شوی، گر در سرت هوای وصال است حافظا، باید که خاک درگه اهل هنر شوی.
اگر باغبان نباشه گیاه پژمرده میشه و باغبان کسانی هستن که هنر رو دوست دارن. از علی معلم برای برگزاری این جشن تشکر می‌کنم و اونو یه دوست و یه منتقد صادق و رک‌گو می‌دونم که از کسی نمی‌ترسه.»

وی در ادامه دو بیت شعر برای 175 غواص شهید خواند: «آن فرو ریخته گل‌های پریشان در باغ، کز می جام شهادت همه مدهوشانند، نامشان زمزمه نیم شب مستان باد، تا نگویند که از یاد فراموشانند.»

شهرام ناظری پس از دریافت تندیس حافظ گفت: «ضمن عرض سپاس و خوشحالی از اینکه به هر حال در کشور ما شاید نه آن گونه که شایسته است اما برنامه‌هایی این‌چنین برگزار می‌شه که هنرمندان، اساتید و مردم جمع بشن و یه پاسداشتی از هنر این مملکت میشه که جای شکر داره.»

مشایخی: «ایشون نه تنها در عرصه موسیقی رتبه بالایی دارن بلکه در ادب و ادبیات هم معلم من هستن.»

جمشید مشایخی هنگام ترک صحنه خاک صحنه را بوسید.

بهرام رادان بازیگر سینما و تلویزیون دومین تندیس این بخش را به همایون شجریان برای فیلم «آرایش غلیظ» اهدا کرد.

بهرام رادان: «خوشحالم که بعد از ده سال در جمع شما هستم. آقای معلم باید شما رو دکتر صدا کنیم دیگه. از خانواده معلم تشکر می‌کنم که تنها جشن خصوصی رو برگزار می‌کنن.»

رادان هنگام خواندن اسم همایون شجریان او را با عنوان «همایون جان شجریان» خطاب کرد. داریوش ارجمند پس از اعلام نام شجریان ایستاده او را تشویق کرد که موجب شد برخی دیگر از هنرمندان همچو.ن مرضیه برومند و گوهر خیراندیش نیز برای تشویق همایون شجریان بایستند.

همایون شجریان: «چرا من آخه!؟ این جایزه اولین جایزه رسمی منه و برام شادی آوره که به نام مقدس حضرت حافظ مزینه. خیلی خوشحالم چون حضرت حافظ در زندگی من بسیار تاثیرگذار و همیشه برام مثل یه پیامبر بوده. همچنین از سهراب پورناظری عزیز هم بابت ساخت موسیقی این ترانه تشکر می‌کنم و باید بگم که تمام نبوغ خودش رو برای اون به کار برده.»

پس از آن علی معلم از همایون شجریان درخواست کرد تا یک قطعه آواز بخواند و همایون شجریان ضمن تشکر گفت: «اتفاقا من با خوندن راحت‌ترم تا اینکه بخوام حرف بزنم. یک بیت از حضرت حافظ رو تقدیم می‌کنم و بعد زحمت رو کم می‌کنم.»

آوازخوانی همایون شجریان با استقبال حضار روبه‌رو شد و علی معلم گفت: «همایون در جوانی به پختگی صدای پدرش استاد شجریان بزرگ رسیده است.»

در ادامه مراسم علی معلم جوایزی را که توسط اسپانسرهای برنامه اهدا شده بود را اعلام کرد: «4 سکه به تمامی برگزیدگان از طرف شرکت مهر ایران. مسرف 6 ماهه محصولات شرکت آمارات به برگزیدگان و 3 ماهه به تمام کاندیداها. مبلغ 3 میلیون تومان تخفیف خرید ماشین‌های فیات برای همه کاندیداها. یک تور تفریحی یک هفته‌ای به شهر رم برای برگزیده‌ها. تخفیف یکصد میلیون تومانی برای خرید واحدهای برج تهران مال قابل انتقال به غیر برای تمام کاندیداها.»

پس از آن هنگامه قاضیانی جایزه بهترین بازیگر مرد درام تلویزیونی را به داریوش ارجمند برای بازی در سریال «ستایش» اهدا کرد.

هنگامه قاضیانی ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشن که مراسم شادی را برگزار کرده‌اند با اشاره به 175 غواص شهید گفت: «کسانی که جانشان را دادند می‌خواستند قبیله آریایی ایرانی شاد باشند.»

ارجمند: «بارها به علی گفته‌ام که اگه آذرو نداشتی چیکاره بودی؟ قطعا یا توی شهرداری کار می‌کرد یا داشت توی سینما بلیت پاره می‌کرد. شما در هیچ جشن دیگه‌ای انقدر احساس راحتی و صمیمیت و خرسندی نمی‌کنین. چند سال پیش در یکی از شب‌های جشن حافظ که تعدادی از مسئولان وزارت ارشاد هم جضور داشتن درخواست کردم تا تاریخ این جشن رو در تقویم ملی کشور به صورت رسمی وارد کنند که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت. باز هم امیدوارم این اتفاق رخ دهد تا کمی از دغدغه‌های آذر و علی عزیز هم کم بشه.»

وی همچنین گفت: «همایون شجریان همیشه منو حمایت می‌کنه. من برای محمدرضا شجریان طول عمر آرزو می‌کنم اما دیگه نگرانی وجود نداره چرا که همایون شجریان هست و به همان پختگی پدر رسیده است.

پژمان بازغی و شیلا خداداد برای تندیس بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی روی صحنه آمدند و این تندیس را به شبنم مقدمی برای سریال «مدینه» اهدا کردند.

شیلا خداداد: «خوشحالم که بعد از جند سال دوری بازم کنار شما هستم.»

پژمان بازغی: «من و علی معلم با هم در جشنواره فیلم کن بودیم و فرش قرمزی رو تجربه کردیم ولی هیچ فرش قرمزی، فرش قرمز وطنی نمی‌شه.»

شبنم مقدمی: «خوشحالم که اینجام. من هیچ وقت خطیب خوبی نبودم. حضور هر یک از این اساتید کافیه برای اینه دست من بلرزه. نمی‌دونم چی بگم که سال دیگه الیکا سوژه‌اش نکنه.»

جایزه بعدی بهترین فیلمنامه بود که توسط لادن مستوفی و حمید گودرزی به محسن تنابنده برای فیلمنامه سریال «پایتخت 3» اهدا شد.

حمید گودرزی: «فکر می‌کردم نیمچه هنری دارم، اما با شنیدن صدای همایون جان متوجه شدم من هیچ هنری ندارم.»

لادن مستوفی که هنگام آمدن روی سن ادامسش را قورت داده بود گفت: «من فکر می‌کنم آقای معلم هر سال این جشنو برگزار می‌کنه که به برگزارکنندگان جشن‌ها در ایران یاد بده چطوری باید جشن برگزار کنن ولی اونها یاد نمی‌گیرن و به همین دلیل جشن حافظ هر چند سال یک بار تعطیل میشه. خب آقای معلم نکنید این کارو.»

محسن تنابنده نیز هنگام دریافت تندیس حافظ با طعنه طنزآمیز به صحبت همایون شجریان گفت: «من با خوندن راحت‌ترم. همایون شجریان اومد و کار و کاسبی ما رو خراب کرد، من می‌خواستم براتون آواز بخونم. ولی این همایون خیلی خوبه.»

و همچنین با اشاره به نمایش طنز الیکا عبدالرزاقی هنگام گرفتن تندیس از دست حمید گودرزی گفت: «بذار دستامو خشک کنم.»

تنابنده همچنین در مورد «پایتخت 4» توضیح داد: «این مجموعه رو با سرعت ساختیم. امیدوارم ببینید و لذت ببرید. متاسفانه شرایطی که تلویزیون تحمیل می‌کنه رو کاریش نمیشه کرد. اون‌ها همیشه دقیقه 90 تصمیم می‌گیرن ولی مطمئن باشین که ما تمام سعی‌مون رو کردیم.»

تنابنده هنگام ترک صحنه دوباره با عجله پشت میکروفن بازگشت و گفت: «یادم رفت. می‌خواستم بگم این جایزه رو تقدیم می‌کنم به خشایار الوند و حسن وارسته عزیز. این جایزه حق سه نفره. ما تیمی می‌نویسیم و موقع نوشتن من خیلی اون‌ها رو اذیت می کنم.»

جایزه بعدی برای بهترین کارگردانی تلویزیونی بود که توسط کوروش تهامی و لیندا کیانی به بهروز شعیبی برای سریال «پرده نشین» اهدا شد.

لیندا کیانی ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشن گفت: «حرف زدن در اینجا خیلی سخته.»

کوروش تهامی: «از حضور همایون شجریان بسیار لذت بردم و همچنین از شنیدن صدای زیبای علیرضا قربانی.»

علی معلم: «همایون جان این کوروش تهامی هم صدای خیلی خوبه داره. نمی‌دونم شنیدی یا نه ولی من که شنیدم خیلی لذت بردم.»

بهروز شعیبی: «تفاوت این جشن با جشنای دیگه اینه که توی این جشن برعکس همه جا که انقدر تاکید می‌کنن که حتما بیا. اومدی؟ کجایی؟ و... که آدم کاملا متوجه می‌شه که یه خبری هست، اصلا کاری نکردن که شک برانگیز باشه و این جایزه برای من یه جایزه غافلگیرکننده بود، چون فکر نمی‌کردم به این زودی دوباره جایزه بگیرم. غیر از تتیراژ ما سکانسی از پرده‌نشین رو در مشهد می‌گرفتیم که همن همه‌اش حس می‌کردم این سکانس یه چیزی کم داره تا اینکه یه روی یکی از دوستان گفت من یک ترانه از علیرضا قربانی میارم که این تابلو کامل بشه و واقعا تابلوی اون سکانس با این ترانه کامل شد. باید بگم که ما با جسممون زنده‌ایم اما با روحمون زندگی می‌کنیم. من همیشه از اینکه رضا عطاران جلوی دوربین «دهلیز» و ویشکا آسایش جلوی دوربین «پرده نشین» رفتند خوشحالم. چند روز پیش یکی از دوستان با من تماس گرفت و پرسید چند روز وقت خالی داری؟ وقتی دلیلش رو پرسیدم گفت طبق تطبیق‌هایی که ما انجام دادیم تو تنها کسی هستی که چهره‌ات شبیه جوانی آقای مشایخیه. می‌خوایم جوانی او رو بازی کنی. آقای مشایخی، آقای راد اجازه بدین ما نقش جوانی شما رو توی سینما و تلویزیون بازی کنیم. ما داریم سعی می‌کنیم تعهد و سلامت رو در این هنر حفظ کنیم و امیدوارم بتونیم به نسل بعد منتقل کنیم.»

شعیبی در ادامه جایزه‌اش را به همسرش «فاطمه خانوم» تقدیم کرد و از او تشکر کرد که در خانه است تا او بتواند کار کند. وی همچنی از سیروس الوند، بهروز افخمی و سعید ابراهیمی‌فر که نخستین بار کارش را با دستیاری او شروع کرده تشکر کرد.

در ادامه سیروس الوند و پوران درخشنده برای اهدای تندیس بهترین مجموعه تلویزیونی روی صحنه آمدند و تندیس این بخش را به حمید مدرسی برای مجموعه «کلاه قرمزی» اهدا کردند.

حمید جبلی که همراه مدرسی به روی سن دعوت شده بود گفت: «ما همیشه آرتیست‌ها رو توی پروژه‌ها می‌بینیم اما واقعیت اینه که افرادی در پروژه‌ها حضور دارن که تمام تلاششون رو برای ساخت اون پروژه سینمایی یا مجموعه تلویزیونی می‌کنن و اون افراد تهیه‌کننده‌ها هستن. مثل حمید مدرسی.»

حمید مدرسی: «نه. این‌طور نیست. هنرمندا توی این مجموعه زحمات بسیاری کشیدن و امشب جای ایرج طهماسب و عروسک‌های مجموعه خالیه.»

علی معلم: «محموعه کلاه قرمزی توی این یکی دو سال آبروی تلویزیون بوده و بسیاری از مخاطبان را پای تلویزیون نشونده. این مجموعه برای بزرگ ترها خیلی جذاب‌تره.»

الوند ضمن تشکر و خواندن شعری در باب پیری و جوانی گفت: «دوستان همه از اتفاقاتی گفتن که متعجب‌شون کرده. من قبلا مشابه این رو در کارهای حمید قنبری، علی تابش و ایرج نوذری دیده بودم و امشب الیکا منو شگفت‌زده کرد.»

در ادامه مراسم، کلیپی از شخصیت «دیبی» مجموعه «کلاه قرمزی» پخش شد که سخنرانی دیبی با همان شیوه گویش معکوس خود درباره وضعیت سینمای ایران صحبت کرد که مورد استقبال شدید حضار قرار گرفت.

در بخش سینمایی جایزه بخش نقد و نوشته توسط علی معلم به امیر پوریا اهدا شد.

در ادامه کلیپی از بخش‌های متنوعی از ساخته‌های مرضیه برومند همچون «مدرسه موش‌ها»، «شهر موش‌ها 1 و 2»، «خونه مادربزرگه»، «آرایشگاه زیبا»، «آب پریا» و... پخش شد.

حمید جبلی و تهمینه میلانی برای اهدای تندیس یک عمر فعالیت هنری به مرضیه برومند روی صحنه آمدند.

برومند بعد از دریافت تندیس با اشاره به علی معلم گفت: «فکر کردم مرده‌ام. این چی بود پخش کریدن؟ ازتون گله دارم. این کلیپ رو من خودم ساختم و برای شما فرستادم که با ترانه «خونه مادربزرگه» بود اما شما موسیقی اون رو تغییر دادین و موسیقی گذاشتین که انگار من مرده‌ام.»

تهمینه میلانی: «منم صدام خوبه و می‌خوام براتون بخونم ولی نمی‌تونم. دست و پامون بسته است. باعث افتخار منه که در کنار حمید جبلی عزیز از خانم برومند تقدیر کنم.»

مرضیه برومند جایزه‌ای را به صورت شخصی و به رسم یادبود به جواد قارایی کارگردان و تهیه‌کننده مستند «ایرانگرد» اهدا کرد و این مستند را یکی از آثار قابل توجه در حوزه مستند دانست.

حمید جبلی: «من از نوجوانی با مرضیه برومند کار کردم و شاگردش بودم و همچنان هم در خدمت ایشون هستم ولی همیشه سر صحنه منو دعوا می‌کرد.»

تندیس بخش بهترین دستاورد فنی و هنری در سینما توسط میلاد کی‌مرام و آزاده صمدی به حسن زاهدی برای صدابرداری «ایران برگر» اهدا شد.

بیژن امکانیان و عبدالله اسکندری نیز تندیس بخش بهترین فیلمبرداری در سینما را به مرتضی غفوری برای «چند مترمکعب عشق» اهدا کردند.

در میان تصاویری که از کاندیاهای این بخش پخش شد، به جای تصویری از «رخ دیوانه» یک تصویر از سریال «گذر از رنج‌ها» نمایش داده شد که امکانیان گفت: «این تصویری که نشون داده شد، تصویر «رخ دیوانه» نبود، چون من توی اون فیلم بازی کردم و اصلا چنین تصویری نداشت. این همون «رخ عاقل» بود که دیبی گفت.»

مرتضی غفوری: «خیلی خوشحالم که تندیس حافظ به من اهدا شد چون به پسرم قول داده بودم که حتما این تندیس رو به خونه ببرم.»

تندیس بخش بهترین موسیقی متن فیلم توسط سروش صحت و ویشکا آسایش به بهزاد عبدی برای «متروپل» اهدا شد.

ویشکا آسایش با اشاره به برنامه‌ای که الیکا عبدالرزاقی اجرا کرد، گفت: «به ایلکای عزیز می‌گم که تنها نیست و من استاد توپوق زدن هستم. به خاطر دارم یه بار به همراه آقای میرفخرایی به یه برنامه زنده تلویزیونی دعوت شدم، اونجا می‌خواستم درباره آقای میرباقری صحبت کنم و گفتم آقای میرباقری به من ارادت کاملی داره که من رو برای فیلمش انتخاب کرد و من از او ممنون هستم. جالب اینجاست که تا زمانی که به خونه نیومده بودم نمی‌دونستم چی گفتم. فقط واکنش متعجب مجری رو دیده بودم و نمی‌دونستم علتش چیه؟ وقتی اومدم خونه همسرم با حالتی حیرت‌زده گفت: می‌دونی چی گفتی؟؟ تو ارادت داری به آقای میرباقری نه اون به تو!»

سروش صحت نیز با اشاره به کتی که پوسیده بود گفت: «این کت دنیای تصویر منه. زمانی که برای اولین بار به جشن حافظ دعوت شدم، روی کارت نوشته بود «با لباس رسمی در مراسم حضور داشته باشید» من همون روز رفتم این کت رو خریدم و از اون به بعد هر سال که می‌خوام بیام جشن حافظ این کت رو می‌پوشم. در واقع این کت تبدیل به کت دنیای تصویر شده.»

بهزاد عبدی: «برای این جایزه بسیار متشکرم. من با فیلم «آل» توسط علی معلم وارد سینما شدم و همان سال سیمرغ گرفتم.»

مجید مظفری و بهاره کیان افشار نیز برای اهدای تندیس بهترین فیلمنامه سینمایی روی صحنه آمدند و جایزه این بخش را به بهروز افخمی برای فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» اهدا کردند.

بهروز افخمی: «این جایزه دیگه واقعا متعلق به برای مرجان شیرمحمدیه، چون فیلمنامه «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» یه اقتباس خیلی وفادار به کتابیه که مرجان نوشته. من متشکرم از آذر، علی، مرجان و دیگران.

در ادامه مراسم، شهاب رمضان خواننده پاپ، یک ترانه در ارتباط با جشن دنیای تصویر اجرا کرد.

پس از آن امین زندگانی و فرزاد حسنی برای اهدای تندیس بهترین بازیگر مرد سینما روی صحنه آمدند و تندیس این بخش را به مجید صالحی برای «استراحت مطلق» و امین حیایی برای «خانوم» اهدا کردند.

فرزاد حسنی: «ورود من به رادیو از طریق امین زندگانی انجام شد و من مدیون او هستم. خوشحالم که بعد از مدت‌ها دوباره در کنار امین روی صحنه قرار گرفته‌ام. به افتخار ما دوتا شهریوریا.»

امین زندگانی که در بخش بازیگر مرد مجموعه‌های تلویزیونی کاندید بود، در پاسخ علی معلم که گفت «امشب فاصله کمی با تندیس حافظ داشتی» گفت: «افتخار اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد سینما کمتر از دریافت تندیس حافظ نیست و من خوشحالم که این جایزه رو اهدا می‌کنم. از علی معلم و آذر معماریان عزیز و همچنین علی اوجی نازنین تشکر می‌کنم که اینقدر تلاش کردن و زحمت کشیدن تا ما امشب شاد باشیم.»

مجید صالحی: «استاد مشایخی گفت آدم وقتی می‌خواد در مقابل شما حرف بزنه می‌ترسه. وقتی استاد می‌ترسه من که... . از رضا عطاران تشکر می‌کنم که من رو به عبدالرضا کاهانی برای بازی توی این فیلم معرفی کرد.»

امین حیایی: «خوشحالم که دوباره این تندیس رو به خونه می‌برم. من هر زمان که فال حافظ می‌گرفتم، بد می‌آمد و حافظ به نوعی حالمو می‌گرفت و من همیشه از گرفتن فال حافظ می‌ترسیدم، اما جالبه که تازگیا حافظ برام خوب میاد و از نشونه‌هاش اینه که امشب تندیس حافظ گرفتم و از جمعه هم قراراه برم شیراز و در یه فیلم سینمایی در وصف حافظ به کارگردانی کامران قدکچیان بازی کنم.»

فاطمه گودرزی و رعنا آزادی ور برای اهدای تندیس بهترین بازیگر زن سینما روی صحنه آمدند و جایزه این بخش را به گوهر خیراندیش برای بازی در فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و آنا نعمتی برای بازی در «انارهای نارس» اهدا کردند.

فاطمه گودرزی: «من به سهم خودم تشکر می‌کنم از مادران بزرگواری که ۱۷۵ فرشته به ما هدیه کردند.»

گوهر خیراندیش: «دلم نمیاد از حافظ چیزی نگم. ألا یا أیها السّاقی! أدر کأساً وناوِلها! که عشق آسان نمود اول، ولی افتاد مشکل‌ها. مِ‌دونم برگزاری این مراسم خیلی سخته از همه کسانی که برای برگزاری این مراسم کاری انجام دادن تشکر می‌کنم. از کسانی که وقت گذاشتن و همه این فیلم‌ها رو دیدن. این مراسم یکی از صمیمی‌ترین برنامه‌های سینماییه. گاهی نور میره، اشتباه میشه، تصویر رخ دیوانه اشتباهی میاد و... ولی با وجود همه اینها این مراسم یکی از بهترین مراسمه و من با اینکه می‌دونم ازتون میخوام خسته‌این ولی برای برگزارکننده‌های این جشن دست بزنین.»

وی در ادامه با اشاره فیلموگرافی که توسط پوریا حیدری در مورد او ساخته شده، گفت: «من یه طومار کوجیک از ادم‌های بزرگ دارم. در این اثر نزدیک به ۱۰۰ هنرمند درباره من صحبت کردن که می‌خوام از تک تک اون‌ها در این مراسم نام ببرم و ازشون تشکر کنم. قول میدم تندتند بخونم. خواهش می‌کنم یه کم منو تحمل کنین. آخه اگه اینجا نگم، کجا بگم؟»

خیراندیش از تمام هنرمندانی که در این فیلموگرافی درباره او صحبت کرده‌اند و همچنین مسئولین تالار رودکی و خانه سینما نام برد و از آنها تشکر کرد.

آنا نعمتی: «خوشحالم که این نقش توسط شما دیده شد، من برای این نقش خیلی زحمت کشیدم و پیش از هر چیز از مجیدرضا مصطفوی کارگردان «انارهای نارس» متشکرم که من رو مجبور کرد تا توی این فیلم بازی کنم و هر چقدر که من می‌خواستم فرار کنم، نذاشت.»

در ادامه مراسم جواد عزتی، یوسف تیموری و رضا داوودنژاد روی صحنه آمدند تا تندیس ویژه هیات داوران را به احمد احمدی تهیه‌کننده و رضا عطاران برای نویسندگی، کارگردانی و بازی در فیلم «رد کارپت» اهدا کنند.

رضا عطاران: «من دیگه جرفی نمی‌زنم که خسته نشین. آقای مشایخی در سالن حضور دارن؟ (پس از شنیدن پاسخ منفی حضار) خب پس حرف می‌زنم.»

علی معلم: «رضا اگه حرف نامربوطی بزنی، فردا جمشید جوابتو میده.»

عطاران: «نه. من ایشونو خیلی دوست دارم. ما بالاخره توی یه برنامه‌ای با هم صحبت کردیم و خوشبختانه سوء تفاهمی که پیش اومده بود، برطرف شد.»

تندیس بهترین کارگردانی سینمایی نیز به حمید نعمت‌اله برای فیلم سینمایی «آرایش غلیظ» اهدا شد.

در این بخش یوسف تیموری شباهت‌هایی بین افراد مختلف در سینما را مطرح کرد که موجب خنده حضار شد. از ان جمله شباهت علی معلم به جلال مقامی بود.

عزتی: «خدا رو شکر که دور همیم.»

در پایان نیز تندیس بهترین فیلم توسط جواد عزتی، یوسف تیموری، رضا داوودنژاد و سحر جعفری جوزانی به فتح الله جعفری جوزانی برای فیلم «ایران برگر» تقدیم شد.

از جمله مدیران و چهره‌های سینمایی و موسیقی که در این مراسم حضور داشتند می‌توان به علیرضا رضاداد، محمدرضا عباسیان، امیر اسفندیاری، سیاوش حقیقی، سیمون سیمونیان، مسعود احمدیان، شهرام ناظری، جمشید مشایخی، جلال مقامی، داریوش ارجمند، سعید راد، گوهر خیراندیش، آزاده اسماعیل‌خانی، مرضیه برومند، همایون شجریان، علیرضا قربانی، بیژن امکانیان، سیروس الوند، مجید مظفری، حبیب اسماعیلی، بهرام عظیمی، عبدالله اسکندری، بهروز افخمی، مرجان شیر محمدی، داریوش فرهنگ، حمید نعمت‌اله، مسعود جعفری جوزانی، فتح‌الله جعفری جوزانی، سحر جعفری جوزانی، شهرام مکری، بهرام رادان، نیوشا ضیغمی، سروش صحت، محسن تنابنده، امین حیایی، نیلوفر خوش خلق، مرتضی حیدری، رامبد جوان، الهام حمیدی، عباس غزالی، میلاد کی‌مرام، ویشکا آسایش، شبنم مقدمی، لادن مستوفی، هنگامه قاضیانی، مائده طهماسبی، فامه گودرزی، سیما تیرانداز، اکرم محمدی، فریبا کوثری، شیلا خداداد، نرگس محمدی، حمید گودرزی، حدیث فولادوند، آزاده صمدی، آزاده نامداری، سام نوری، ریما رامین‌فر، امیر جعفری، ایکا عبدالرزاقی، امین زندگانی، رابعه اسکویی، علی لهراسبی، پژمان بازغی، عادل فردوسی‌پور، سعید امیر سلیمانی، کمند امیر سلیمانی، سپند امیر سلیمانی، بهروز شعیبی، محمد نیک‌بین، تهمینه میلانی، پوران درخشنده، نیکی مظفری، آنا نعمتی، رضا درستکار، امیر پوریا، لیلا اوتادی، مهران رجبی، رابعه مدنی، محمدهادی کریمی، مجتبی راعی، پژمان جمشیدی، مجید قناد، مهران غفوریان، مجید صالحی، شهاب عباسی، یوسف صیادی، یوسف تیموری، فرشید نوابی، نیما فلاح، سحر ولدبیگی، کوروش تهامی، لیندا کیانی، رضا داودنژاد، کیهان ملکی، فرزاد حسنی، بهاره کیان‌افشار، حمید لولایی، رعنا آزادی‌ور، رامبد شکرابی، یکتا ناصر، پرستو صالحی، محمد شیری، فلور نظری، حمیدرضا پگاه، مهرزاد امیرخانی، محسن افشانی، دانیال عبادی، اناهیتا افشار، یغما گلرویی، کوروش سلیمانی، محسن قاضی مرادی، مهوش وقاری، سام قریبیان، بیوک میرزایی و... اشاره کرد.

2824 نمایش

نظر دادن