تاریخ انتشار: یکشنبه, 07 دی 1399 ساعت 11:15

خواص بادام خیس خورده که اگر بدانید دست از آن نمیکشید!

دانشمندان می‌گویند مصرف بادام خیسانده شده می‌تواند به سلامت بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف موثر باشد.

بادام یکی از خوش طعم‌ترین و پرخواص‌ترین دانه‌هایی است که انسان‌ها به عنوان آجیل از آن استفاده می‌کنند. این دانه سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست. بادام را می‌توان به صورت خام و یا بوداده مصرف کرد. اما برخی مردم ترجیح می‌دهند آن را پس از خیس کردن مصرف کنند.

محققان می‌گویند بادام خیسانده شده دارای خواص بی شماری از سلامت دستگاه گوارش تا مبارزه با سرطان است. در حقیقت بادام خیس شده از بسیاری از جهات مانند بافت، مواد مغذی در دسترس، و مزه از بادام خام بهتر است. خیساندن بادام باعث نرم شدن لایه بیرونی آن می‌شود که همین موضوع روند هضم آن و جذب ریزمغذی‌ها را تسهیل می‌کند. پوست کندن لایه بیرونی بادام اجازه می‌دهد تا تمامی مواد مغذی آن در فرآیند هضم آزاد شود. بادام پوست کنده می‌تواند باعث آزاد شدن لیپاز، آنزیمی که برای شکستن و هضم چربی هاست، شود.

تحقیقات نشان داده است مصرف مداوم بادام خیسانده شده می‌تواند باعث افزایش متابولیسم (سوخت و ساز بدن) شود و همین موضوع به کاهش وزن انسان کمک می‌کند. مصرف بادام پوست کنده در اول صبح می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی کم کالری باشد که توانایی کاهش کلسترول بد خون و نیز تسهیل روند کاهش وزن را دارد.

همچنین بادام سرشار از فولات است. این ماده می‌تواند کارکرد مناسب جفت (لوله‌ای که مواد غذایی و اکسیژن را از مادر به جنین می‌رساند) را تقویت کند. همچنین فولات خطر مشکلات قلبی مادرزادی در جنین را کاهش می‌دهد. از این رو، زنان باردار می‌توانند بادام را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

بادام یکی از منابع غنی پروتئین گیاهی، پتاسیم، و منیزیم است. این مواد می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی را کاهش دهند. تحقیقات ثابت کرده است بادام خیسانده شده دارای پلی فنول‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند مانع از بیماری‌های قلبی شود. این تحقیقات ارتباط مستقیم میان مصرف بادام و کاهش بیماری‌های قلبی را تایید کرده است.

از جلوگیری از بیماری‌های قلبی تا تنظیم قند خون؛ خواص بی نظیر بادام خیسانده شده برای بدن

همچنین بادام به دلیل آنکه دارای سطح سدیم پایین‌تر و پتاسیم بالاتر است، می‌تواند در تنظیم فشار خون بسیار مفید باشد. فشار خون بالا اصلی‌ترین دلیل وقوع سکته مغزی، سکته قلبی، و بیماری‌های عروقی است. منیزیم موجود در بادام می‌تواند خطر گرفتگی عروق را کاهش دهد.

تحقیقات نشان داده است بادام خیس شده می‌تواند سطح قند خون را کنترل کند. پژوهش دانشمندان چینی حاکی از آن است مصرف بادام می‌تواند در کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ تاثیرگذار باشد.

همچنین به دلیل فیبر بالای بادام، مصرف آن می‌تواند درمانی مناسب برای یبوست باشد. مبارزه با سرطان و حفظ سلامت پوست و مو از دیگر خواص مصرف بادام است.

منبع:  باشگاه خبرنگاران

3722 نمایش

نظر دادن