AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: دوشنبه, 28 تیر 1400 ساعت 22:42

ماجرای خودروی سوزوکی در اختیار عبدالحسین فریدون!

احمد نادری نماینده تهران گفت: صد‌ها میلیون تومان سود ناشی از کنکور به حساب رئیس سازمان سنجش رفته است. آقای خدایی چطور فریدون را برای گرفتن دکترا به دانشگاه شهید بهشتی معرفی می‌کند؟

به گزارش آخرین نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، احمد نادری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰) به نمایندگی از متقاضیان تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان سنجش آموزش کشور، به بیان دلایل و ضرورت‌های انجام این تحقیق و تفحص پرداخت.

وی با بیان اینکه سازمان سنجش حدود ۹ سال است که با وجود ضعف عملکرد‌ها تغییر مدیریت نداشته است، اظهار داشت: از جمله مهم‌ترین مشکلات این سازمان می‌توان به نحوه عملکرد ریاست سازمان و سوء مدیریت‌ها، رانت‌خواری‌ها و رشد موسسات کنکور و بی‌عدالتی در ارائه خدمات و در نهایت صدمه به اعتماد داوطلبان اشاره کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به واگذاری اطلاعات شخصی داوطلبان آزمون‌ها به شرکت‌ها و افراد خاص اظهار داشت: در این سال‌ها سازمان سنجش به بازوی مالی شرکت‌های خاص تبدیل شده و به محض ثبت‌نام افراد در یک آزمون، سیل پیامک‌ها برای شرکت در کلاس‌های مختلف برای داوطلبان ارسال می‌شود؛ این سؤال وجود دارد که اطلاعات داوطلبان از کجا در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌گیرد و آیا این اطلاعات محرمانه نیست؟

نادری همچنین با اشاره به مسأله تضاد منافع در سازمان سنجش تصریح کرد: رئیس سازمان، دوست خودش را به عنوان مسئول توزیع دانشجو در موسسات غیرانتفاعی می‌گذارد و مدعی می‌شوند که این کار بر اساس شایسته‌سالاری صورت می‌گیرد؛ همچنین، یکی دیگر از مدیران سازمان بزرگ‌ترین دانشگاه غیرانتفاعی کشور را با ۵ هزار دانشجو در یکی از شهر‌ها دارد و اینجاست که شائبه تضاد منافع در سازمان پیش می‌آید.

وی همچنین با طرح مسأله جعبه سیاه مالی سازمان سنجش عنوان کرد: در دفتر برگزاری آزمون‌ها آمارسازی‌هایی صورت می‌گیرد و کتاب‌هایی به عنوان رفرنس در آزمون‌های ارشد و دکتری و آزمون‌های استخدامی معرفی می‌شود که صلاحیت کافی ندارد و تنها برای قرارداد‌هایی که می‌بندند و امتیاز گرفتن‌های بعدی این کار را انجام می‌دهند.

نماینده متقاضیان تحقیق و تفحص از سازمان سنجش، در ادامه به رابطه مالی سازمان با شرکت تعاونی خدمات آموزشی اشاره کرد و افزود: مسئولان سازمان سنجش مدعی هستند که ارتباط با این شرکت و فعالیت‌های آن مطابق ضوابط موسسات خصوصی انجام می‌شود، در حالی که واقعیت‌ها چیز دیگری است و معلوم نیست سود حاصل از فعالیت این شرکت تعاونی کجا می‌رود.

نادری تصریح کرد: تنها در یک فقره، صد‌ها میلیون تومان به حساب رئیس سازمان واریز شده است. این سؤال وجود دارد که چرا تعاونی باید حیاط خلوت مدیران سازمان باشد؟

وی در ادامه با با اشاره به برخی اتفاقات دیگر در مجموعه سازمان سنجش و شرکت تعاونی خدمات آموزشی خاطرنشان کرد: در یک مورد، ماشین‌های لاکچری در اختیار مدیران وزارت علوم قرار گرفته؛ از جمله خودروی سوزوکی که در اختیار آقای عبدالحسین فریدون (پسرعموی رئیس جمهور و مدیرکل اسبق دفتر وزارتی وزارت علوم) قرار گرفته است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: مأموریت‌های غیرضروری از جمله سفر به آمریکا همراه با بستگان رئیس جمهور، جای تعجب دارد و باید چرایی انجام این سفر‌ها و هزینه‌های آن معلوم شود.

نادری همچنین با اشاره به غیرشفاف بودن سازوکار اعطای مجوز برای برگزاری آزمون‌های بین المللی از سوی سازمان سنجش گفت: از جمله می‌توان به این مورد اشاره کرد که داماد آقای عبدالحسین فریدون چطور یک شبه در سمنان شرکت ثبت می‌کند و مجوز می‌گیرد؟

وی افزود: خانه‌ای هم در خیابان فرشته تهران است که فعالیت آن هم مشکوک است؛ همچنین آقای دکتر خدایی رئیس سازمان باید پاسخ بدهد که چطور برادر رئیس جمهور را به دانشگاه شهید بهشتی معرفی می‌کند که دکتری بگیرد؟!

نادری در پایان، خواستار رأی مثبت نمایندگان به تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان سنجش شد تا زوایای پنهان این سازمان مشخص شود؛ نمایندگان هم با ۱۶۰ رأی موافق از مجموع ۲۱۹ نماینده حاضر در صحن با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان سنجش موافقت کردند.

رسانه

697 نمایش