AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: شنبه, 26 تیر 1400 ساعت 12:13

مهندسان "تحریم خاموش انتخابات" از سایه بیرون آمدند

محسن میردامادی، فعال چپ و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با سایت امتداد نو در پاسخ به این سؤال که "آقای مرعشی در گفت‌وگویی گفته اند که کارگزاران در آینده در ائتلاف‌هایی حضور خواهد داشت که اصل سیاست مشارکت در انتخابات را پذیرفته باشند. نظر شما در این باره چیست؟ " اظهار کرده است:

"برخی از گروه ها و نیروهای اصلاح طلب چنین دیدگاهی دارند که به هرقیمت و شکلی باید در انتخابات حضور داشته باشند که نمونه اخیر آن هم همین انتخابات بود که به وضوح مهندسی شدن انتخابات و معلوم بودن نتیجه قبل از انتخابات مشخص بود اما نظرشان بر حضور و حمایت از یک نامزد بود. این دیدگاه حتی این را هم می پذیرد که اگر در انتخاباتی نامزد اصلاح طلب نبود از نامزد دیگری حمایت کنیم. طبعا گروه ها و نیروهایی هستند که این دیدگاه را قبول ندارند و ضمن اذعان به اهمیت صندوق رای و نقش تعیین کننده آن در اصلاح حکمرانی اما بر این نظر هستند که شرکت در انتخابات یک قاعده است و ما به طور معمول باید در انتخابات شرکت کنیم اما هر قاعده ای میتواند استثناهایی داشته باشد و در صورت پیش آمدن شرایط استثنایی می توانیم در انتخابات حضور پیدا نکنیم، مانند زمانی که انتخابات بی معنی شده و از مفهوم خود تهی میشود. حضور در چنین انتخاباتی حتی می تواند به تضعیف نقش صندوق رای کمک کند. لذا ضمن احترام به نظر آقای مرعشی، با این نظر که باید در هر شرایطی در انتخابات حضور پیدا کرد موافق نیستم. "

 

*در گام اول پر واضح است که اگر فعالان فتنه ۸۸ از آن گناه بزرگ توبه کرده بودند؛ امروز شاهد تکرار همان حرف‌ها از لسان اینان و تأکید دوباره بر "مهندسی شدن انتخابات در ایران" نبودیم!

در گام بعد نیز بایستی به آقای میردامادی و دوستان تحریمی ایشان خاطرنشان کرد کسی که دست به مهندسی انتخابات زد "هسته سخت اصلاحات" و امثال همین آقایان بودند...

افرادی که از ۲ سال قبل پروژه "تحریم خاموش انتخابات" و رویکرد عدم معرفی نامزد را در دستور کار گذاشتند، نجبایی مثل عارف و خرازی را خانه‌نشین کردند و به جای آنها چهره سابقه‌داری مثل تاجزاده را به عنوان نامزد عرصه انتخابات معرفی کردند و تا توانستند از اوضاع کشور سیاه‌نمایی کردند تا از مشارکت مردم در انتخابات بکاهند.

و گرنه انتخابات همان انتخابات بود و ساختار قانونی و نظارتی هم همان ساختار.

همان انتخابات و همان ساختاری که برخی از داوطلبان نامزدی را رد و برخی دیگر را تأیید کرد و شرایط مساوی برای تبلیغ نامزدها را نیز بوجود آورد. ساختاری که اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ بر اساس همان قدرت اجرایی را به دست گرفتند اما اکنون که به دلیل کارنامه سیاه خود و با رأی مردم طرد شده‌اند از مهندسی شدن انتخابات دم می‌زنند!

این گناه مردم و نظام نیست که امثال آقای میردامادی تاجزاده را اصلاح‌طلب می‌دانند اما همتی و مهرعلیزاده و عارف را خیر!

برخی محافل تحلیلی معتقدند ستاد هسته سخت اصلاحات با رویکرد تحریم انتخابات و اعلام مرگ اصلاحات صندوق‌محور عملا از حیطه فعالیت داخل نظام خارج شده و به سمت فعالیت‌های آنارشیستی و البته مسلحانه حرکت کرده است.

در مقابل اما احزابی مثل کارگزاران، حزب ندا و برخی دیگری از احزاب اصلاح‌طلب که بر رویکرد دموکراتیک و حضور در انتخابات تأکید دارند؛ رخ جدید اصلاح‌طلبی در ایران هستند که بایستی من‌بعد در نگاه به اصلاح‌طلبی متوجه انفکاک آنها بود.

هجوم و ابراز خشم اعضای هسته سخت اصلاحات و بیسمارکهای چپی که دیکتاتوری آنها شهره خاص و عام است علیه نجبای اصلاح‌طلب و معتقدان به حضور در فرایند دموکراتیک؛ امری محتوم بود که همه می‌دانستند پس از انتخابات، رخ خواهد داد. 

منبع: مشرق

602 نمایش