تاریخ انتشار: شنبه, 22 خرداد 1400 ساعت 00:41

پیش بینی قیمت دلار پس از انتخابات ریاست جمهوری

طی سالهای آینده، دلار نمی تواند گزینه مناسب برای سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت باشد.

به گزارش آخرین نیوز، در کشور ما لازمه پیش بینی درست اقتصادی، درک سیاسی درست، منطقی، واقع بینانه و با بصیرت از شرایط است.

در این دوره انتخابات ریاست جمهوری، نیروهای انقلابی بسیار امیدوار هستند تا یک نیروی انقلابی بتواند رئیس جمهور آینده ایران شود؛ امری که البته با تصمیمات و تحرکات درست سیاسی این جریان، در دسترس خواهد بود.

بر این اساس احتمال اینکه یک نیروی انقلابی رئیس جمهور شود از باقی احتمالات قوی تر است.

بر خلاف اعتقاد برخی کارشناسان اقتصادی، باید اذعان کرد که این دوره از مذاکرات برجام بیشتر تاثیر نمایشی و ساختگی برای نرخ دلار خواهد داشت؛ در کلام بهتر در واقع نتیجه مذاکرات بهانه ای خواهد شد برای بانک مرکزی و دولت برای جهت دهی به این بازار.

مقامات دولتی بارها تلویحاً تایید کرده اند که به نرخ دلار جهت داده اند؛ لذا این موضوع زاده ذهن نیست بلکه واقعیت موجود است.

درمورد آینده نرخ دلار چند احتمال می رود:

1. دولت و بانک مرکزی برای نمایش اینکه این رأی ( رأی به دولت انقلابی ) اشتباه بوده، قیمت دلار را بالا ببرد.

2. دولت به صورت مصنوعی تا روز پایانش قیمت دلار را پایین بکشد تا پس از استقرار دولت جدید، نرخ دلار دچار جهش قیمتی شود؛ اینگونه در اواخر عمر دولت تدبیر و امید! یک خاطره مصنوعی خوب می سازند و دولت بعدی را آغاز یک دوران سخت جلوه می دهند!

البته نیمچه احتمال دیگری هم هست آنهم اینکه جریان نفوذ برای کاهش مشارکت در این انتخابات، در روزهای نزدیک به رأی دادن، نرخ دلار را با جهش قابل توجهی روبرو سازد. ( که البته این احتمال ضعیف است ولی روی میز خواهد بود)

البته تاکید می شود این اتفاقات و نوسانات قیمتی برای همین چند ماه پایانی دولت و نهایتاً برای روزهای آغازین دولت انقلابی پیش بینی می شود.

اما در میان مدت و بلند مدت پس از استقرار دولت انقلابی، دلار در یک کانال نزولی و بعضا با ثبات قیمتی در آرامش قرار خواهد گرفت.

با توجه به برنامه های اقتصادی اعلام شده توسط کاندیداهای این دوره انتخابات ریاست جمهوری، دور از ذهن نیست که اگر سعید جلیلی رئیس جمهور شود و یا در دولت آینده از ظرفیت وی استفاده شود، تقویت بسیار زیاد ریال را شاهد باشیم؛ آن هم به دلیل حرکت پرقدرت تولید در کشور که می تواند پشتوانه بسیار خوبی باشد برای تقویت پول ملی.

بر این اساس می توان نتیجه گرفت که طی سالهای آینده، دلار نمی تواند گزینه مناسب برای سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت باشد.

848 نمایش

نظر دادن