AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 15 ارديبهشت 1400 ساعت 10:27

تقلا برای ریکاوری انتخاباتی ظریف پس از خطای بزرگ

از آقای ظریف بعنوان وزیر خارجه این انتظار بود که از ماجرای انتقاد جدی رهبر انقلاب از اظهارات مرحوم هاشمی در قضیه "دنیای گفتمان و دنیای موشک‌ها" درس بگیرند که البته نگرفتند و اکنون نیز وقت اعتذار جستن است نه ریکاوری به فضای ناممکن انتخاباتی...

مشرق: در حالی که صحبت‌های محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت آقای روحانی در فایل صوتی افشا شده با انتقادات مهمی از جانب رهبر معظم انقلاب نیز مواجه شده است؛ برخی رجال و رسانه‌های اصلاح‌طلب با طرح مواضعی عجیب گویا در حال اجرای پروژه "بازتوانی ظریف" هستند.

در همین راستا، سایت جماران با انتشار یادداشتی تحت عنوان "سرمایه افکار عمومی" که در آن تصویری عجیب از استقبال چند فرد از محمدجواد ظریف وجود دارد، نوشت: یک هفته ای می شود که کشور تحت تأثیر فایل صوتی محرمانه ای است که به طرزی مشکوک  لو رفته است. در طیف های مختلف اجتماعی واکنش های متعددی به اصل واقعه و محتوای ایراد شده در آن نشان داده شده است و این روند روز گذشته پس از بیانات رهبر انقلاب به اوج خود رسید.

این یادداشت می‌افزاید: فعلا وارد محتوای هر کدام از جوانب بحث نمی شویم چرا که مجالی آرام و فرصت کافی می طلبد تا در پرتو بهره گیری از مبانی تخصصی و نظر کارشناسان و مسئولان امر، در مورد آنها «گفت و گو» و تبادل نظر کرد. اما نکته ای به ذهنم می رسد که در آشفته بازار کنونی و در آستانه انتخابات برای نظام، باید بسیار مورد توجه و دقت سیاسیون و نخبگان باشد و آن واکنش جامعه به این اتفاقات است. وقتی گرایش های مختلف جامعه با خاستگاه های مختلف نسبت به این اتفاق خشمگین می‌شوند، بدان معناست که این جامعه زنده و گویاست و برخلاف برخی تصورات، خدای ناخواسته تبدیل به مُرداب نشده تا گذر دوران در وضعیت آن تغییری ایجاد نکنند.

در بخش پایانی این یادداشت نیز می‌خوانیم:

"ارکان نظام باید سرمایه افکارعمومی را قدر بدانند و به جای حیثیتی کردن مباحث اجازه دهند تا سوالات و ابهامات و دغدغه‌ها در فضایی منطقی جراحی شده و درمان شود"!

محمود صادقی، از نمایندگان پرحاشیه مجلس دهم و از حامیان رئیس‌جمهور روحانی هم به تازگی در یک توییت نوشته است: "از مقایسه بیانات رهبر انقلاب با مصاحبه‌ی منتشرشده از ظریف، به نظر می‌رسد احتمالا رهبری فایل صوتی سه ساعته را مستقیم و کامل گوش نکرده اند؛ زیرا سخنان ظریف هیچ تغایری با سیاست خارجی نظام ندارد. آنچه او بر آن تأکید کرده، ضرورت تعامل دیپلماسی و میدان است، که مورد تأکید رهبری هم هست."

*اظهارات آقای ظریف در فایل صوتی افشا شده جای هیچگونه دفاعی ندارد و خاصّه پس از انتقادات تعیین کننده مقام معظم رهبری نیز آقای ظریف صرفا باید به "کسوت اعتذار جستن" درآید و ضمن عذرخواهی از مردم، به فرایند قرآنی "تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ بَیَّنُوا" دست یازد.

نه اینکه شاهد باشیم اعوان و انصار رسانه‌ای و سیاسی آقای ظریف به خط شده و در سکوت رضایت‌آمیز او مشغول نیش و کنایه زدن به منتقدان سخنان فاقد تدبیر و غلط ظریف باشند.

در همین حال باید دانست که هزینه برخی اشتباهات نیز برای برخی افراد هزینه زیادیست و در وادی سیاست نیز نمی‌توان از پرداخت این هزینه‌ها در صورت وقوع، اجتناب کرد. فلذاست که "تئوری بازتوانی ظریف" هم یک تئوری اشتباه است و راه به جایی نمی‌برد.

از آقای ظریف بعنوان وزیر خارجه این انتظار بود که از ماجرای انتقاد جدی رهبر انقلاب از اظهارات مرحوم هاشمی در قضیه "دنیای گفتمان و دنیای موشک‌ها" درس بگیرند که البته نگرفتند و اکنون نیز وقت اعتذار جستن است نه ریکاوری به فضای ناممکن انتخاباتی...
 

عکسی از ظریف که سایت جماران در یادداشت حمایت‌آمیز خود از وزیر خارجه، آنرا منتشر کرده است!
582 نمایش