تاریخ انتشار: جمعه, 22 اسفند 1399 ساعت 12:38

نقاط ضعف انتخاباتی «سعید جلیلی» و «سعید محمد»

شمارش معکوس انتخابات 1400 آغاز شده است و بسياري از گروه‌ها و احزاب مختلف برنامه‌هاي انتخاباتي خود را آغاز کرده‌اند.  

برآوردهاي اوليه حاکي از اين است که عملکرد دولت در سروسامان دادن به معيشت مردم، باعث القاي نوعي حس نااميدي در جامعه شده است. ممکن است اين حس نااميدي باعث قهر بسياري از توده‌هاي مردم با صندوق رأي شود.

پيش‌بيني‌هاي کارشناسان نشان مي‌دهد که شانس غرب‌گرايان و اصلاح‌طلبان در انتخابات بسيار پايين است. بسياري از منتقدان اصلاح‌طلب بر اين عقيده‌اند که عملکرد افتضاح دکتر حسن روحاني باعث عدم تمايل مردم براي انتخاب مجدد يک اعتدال‌گرا يا اصلاح‌طلب شده است. اصلاحات براي جبران اين نقيصه دنبال راهکاري مؤثر است.

ازاين‌رو، بسياري از رسانه‌ها بر اين عقيده‌اند که شانس انتخاب يک انقلابي به‌عنوان رئيس‌جمهور آينده ايران بسيار بالاست. در حال حاضر، جبهه انقلاب حساب ويژه‌اي روي دکتر سعيد جليلي و سردار سعيد محمد بازکرده است.

بحث درباره عملکرد و نقاط قوت اين دو شخص را بر عهده رسانه‌ها و هواداران اين دو عزيز مي‌گذاريم. ما قصد داريم در ادامه به بررسي نقاط ضعف انتخاباتي اين دو بپردازيم. نقاط ضعفي که اگر در زمان مناسب براي آن‌ها چاره‌انديشي نشود، ممکن است سنگيني آرا را به سمت رقبايشان سوق دهد. در ادامه به اين نقاط ضعف مي‌پردازيم:

1. سعيد محمد: نبايد فراموش کنيم که سردار سعيد محمد به‌عنوان يک نظامي پاي به انتخابات 1400 خواهد گذاشت. چنين اتفاقي باعث ايجاد نوعي دوقطبي در جامعه خواهد شد. دوقطبي‌هاي کاذبي مانند نظامي_ديپلمات، تندرو_اعتدال و... که با جوسازي رسانه‌هاي رقيب روز به روز پررنگ‌تر خواهند شد. فراموش نکنيم که در انتخابات سال 96، اصلاح‌طلبان با همين ترفند توانستند آراي سلبي آيت‌الله رئيسي را به سمت حسن روحاني سرازير کنند. هواداران دکتر سعيد محمد بايد تمام توان خود را براي خنثي کردن اين موضوع به کار ببندند.

2. دکتر سعيد جليلي: عملکرد درخشان دکتر سعيد جليلي به‌خصوص در دولت سايه، براي بسياري از نيروهاي انقلابي مشخص و هويداست؛ اما بايد قبول کنيم که قشر خاکستري و مردم عادي، شناخت چنداني از ايشان و عملکردشان ندارند. مشکل جبهه انقلاب در تمامي اين سال‌ها، ناشناخته بودن نامزدهاي انتخاباتي آن‌هاست. با کمي دقت درخواهيم يافت که حتي در انتخابات سال 96 نيز، شناخت مردم عادي از آيت‌الله ابراهيم رئيسي در سطح پاييني قرار داشت. ازاين‌رو، هواداران دکتر جليلي بايد تلاش خود را به کار بگيرند تا تصويري مناسب از ايشان را به مردم جامعه منتقل کنند.

لازم به ذکر است نگارنده در اين مقاله از هيچ‌يک از نامزدها حمايت نکرده و تنها سعي دارد با ارائه تحليل‌هايي برآمده از حقايق ميداني، راه را براي نقدي سازنده باز کند تا به اين شکل بتواند قدمي در پيشرفت جبهه انقلاب بردارد.

فردين ساريخاني

989 نمایش

نظر دادن