تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 مهر 1398 ساعت 09:59

«عبور از خاتمی» یا فرار رئیس دولت اصلاحات از پاسخگویی؟

به نظر می رسد مانند دفعات گذشته اصلاح طلبان به طور ظاهری از خاتمی عبور کرده اند و وی محور تصمیمات این جریان در آینده خواهد بود.  

جهان نیوز: «عبور از خاتمی» موضوعی نیست که برای اولین بار در جریان اصلاحات مطرح شده باشد. عبور از رئیس دولت اصلاحات هر از چندگاهی با ایجاد فشار روی این جریان، بوجود می آید. این روزها دو تن از افراد شاخص جریان اصلاحات از جمله «غلامحسین کرباسچی» دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی و «محمدرضا تاجیک» تئوریسین و تحلیلگر اصلاح طلب، بازهم ساز عبور از خاتمی را کوک کرده اند.

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی با تاکید بر اینکه اصلاحات از ابتدا تاکنون رهبری نداشته است، گفت: «نه آقای خاتمی ادعای رهبری اصلاحات را داشته و نه جریان اصلاحات باهم بر سر رهبری این جریان توافق کرده‌اند.»

تاجیک تئوریسین و از جمله شاگردان خاتمی هم بیان می کند: «شخص آقای خاتمی هیچگاه مدعی رهبری جریان اصلاح‌طلبی نبوده، هیچ کجا گزاره و ادعایی از ایشان نیست که بگوید من رهبر جریان اصلاح‌طلبی هستم.»

اما عبور چندین باره اصلاحات از خاتمی چرا و به چه سبب انجام می پذیرد؟ نگاهی به وضعیت این جریان سیاسی در آستانه انتخابات مجلس یازدهم به خوبی نشان دهنده برخی ازتصمیمات عصبی و هستریک برخی از اعضای این جریان سیاسی هستیم. 

اصلاح طلبان از ماه ها و حتی سال قبل برای هر انتخاباتی برنامه ریزی می کنند اما برای انتخابات مجلس یازدهم این فضا وجود ندارد و جریان اصلاحات با یک ترس حاکی از ضعف عملکرد و عدم پشتوانه و اعتبار لازم به انتخابات آینده مجلس نگاه می کند. واقعیت اینجاست که مجلس دهم و فراکسیون امید حاصل لیست بندی شورای سیاستگذاری اصلاحات و تصمیم گیری رهبری این جریان و اقدامات تبلیغاتی از جمله ماجرای تکرار است. 

اصلاح طلبان به طرفداران خود اعلام می کردند که این لیست از جمله افراد اصلح و کاردان تشکیل شده است اما از این لیست  افرادی به عنوان نماینده انتخاب شدند که بعدها خود اصلاح طلبان آنان را دسته چندمی نامیدند. جریان اصلاحات بر اساس همین عملکرد ضعیف اعتبار کافی برای تکرار تاکتیک گذشته را ندارد. لیست دهی از جمله همین تاکتیک هاست. امروز تئوریسین هایی مانند تاجیک با لیست دهی مخالفت می ورزند. موضوعی که اخیرا مطرح شده از سوی رئیس دولت اصلاحات هم به نوعی مخالفت برای ارائه لیست وجود دارد . وی مطرح کرده است که به چه قیمتی باید لیست داد و جریان اصلاحات باید خود را به لیست دادن قانع کند.  

آنچه مشخص است عبور از خاتمی در این شرایط زمانی به مانند دیگر زمان ها یک تاکتیک برای ورود متفاوت به انتخابات آینده است. دو وظیفه برای لیدری اصلاحات دیده شده است. یک موضوع شیخوخیت و تصمیم گیری و تصمیم سازی در این جریان است و از سوی دیگر وجهه سازی و خرج و هزینه کردن از این اعتبار در حوزه تبلیغاتی برای یکپارچه سازی بدنه این جریان. 

سئوال اینجاست که آیا خاتمی از حوزه تصمیم سازی کناره گیری می کند؟ به نظر نمی رسد چنین اتفاقی رخ دهد. خاتمی چند روز پیش برای برخی از بدنه این جریان سخن گفته بود و چند موضوع محوری خصوصا درباره حضور درانتخابات را مورد تاکید قرار داد. حتی صحبت های تاجیک و خاتمی درباره شک و تردید برای ارائه لیست در انتخابات آینده نشان دهنده نوعی وفاق و تصمیم گیری خاتمی در صدر جریان اصلاحات است. اما اصلاح طلبان در چه حوزه از خاتمی عبور کرده اند؟

به نظر می رسد خاتمی در مظان انتقادات گسترده قرار دارد و در میان بدنه اصلاح طلب به سبب اعتماد به وی در ماجرای تکرار لیست امید وجاهت ظاهری خود یعنی تبلیغات و یکپارچه سازی نیروهای اصلاح طلب را از دست داده است. بنابراین اصلاح طلبان به دنبال راهی دیگر برای ورود به انتخابات مجلس هستند.
 
اصلاحات از این نظر به طور کاملا حساب شده ای رهبری خاتمی بر جریان اصلاحات را نفی می کند تا بیش از این وی هزینه تاکتیک تکرار را ندهد. از سوی دیگر اصلاحات در تدارک راهی برای یکپارچه سازی و درگیر کردن همه گروه ها و احزاب سیاسی است. این روزها اختلافات بیش از هر روز دیگر در جریان اصلاحات خانه دارد و اصلاح طلبان نیازمند ایجاد وحدت هستند. از این رو شورای رهبری که هر یک از گروه ها در آن سهمی دارند بیشتر به درد این جریان می خورد تا اینکه گروه ها حول یک رهبر به اجماع برسند.

در همین رابطه، کرباسچی در تشریح ویژگی های رهبری جریان سیاسی می گوید: «رهبری یعنی اینکه اگر زمانی به مشکلی برخوردیم بیاید و مشکل را حل و فصل کند، اگر نقصی وجود دارد رفع آن نقض توسط رهبری جریان انجام شود و اگر لازم شد در نقاط حساسی حضور یا عدم حضور افراد را مدیریت کند. قبول مسئولیت در زمان‌های حساسی که باید عواقب یک تصمیم برعهده گرفته شود از نقش های مهم رهبری جریان است. رهبری تنها وجه علاقه و احترام از طرف اعضا و گروه ها نیست و باید تمامی جنبه‌ها را دنبال کند.»

بنابراین به نظر می رسد مانند دفعات گذشته اصلاح طلبان به طور ظاهری از خاتمی عبور کرده اند و وی محور تصمیمات این جریان در آینده خواهد بود اما برای اینکه پاسخگوی ماجرای لیستی رای دادن گذشته و ضعف عملکردی فراکسیون امید نباشد حالا مطرح می شود که وی اصلا رهبر اصلاحات نبوده است و جریان اصلاحات شورایی تصمیم گیری و اجرا می کند. 

391 نمایش

نظر دادن