تاریخ انتشار: دوشنبه, 26 فروردين 1398 ساعت 08:45

تغییرات پیچیده در سودان: چرا ژنرال بن عوف ناگهان استعفا کرد و تنها بعد از 24 ساعت ژنرال برهان جایگزین او شد؟

ژنرال برهان فرمانده نیروهای زمینی، نزدیکترین ژنرال به بشیر و از موافقان اعزام نیروهای سودانی برای جنگ در یمن به رهبری ائتلاف سعودی، اماراتی بود.

رای الیوم نوشت: ‏در این باره بحثی نیست که سرنگونی عمر البشیر نتیجه تحرکات مردمی بود، اما علت تغییر ناگهانی مربوط به استعفای بن عوف و روی کار آمدن برهان چیست؟ آیا می توان دلیل این موضوع را قرار داشتن بن عوف در لیست تحریمهای آمریکا دانست؟ وی در دوره ریاست بشیر، وزیر دفاع و معاون رئیس جمهور بود.

به گزارش انتخاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: سوال دیگری که نمی توانیم از آن غافل شویم، مربوط به تمایل حزب معارضان سودانی به رهبری صادق المهدی، به همکاری با برهان و شورای نظامی اوست، که قصد تشکیل یک حکومت جدید را دارد

در مورد سوالات مطرح شده اطلاعات موثقی در دست نداریم، اما با خواندن تحولات مربوط به سودان می توانیم رایحه دخالت آمریکا و هم پیمانان خلیجی آن، بویژه عربستان سعودی در بحران سودان را حس کنیم.

ژنرال برهان فرمانده نیروهای زمینی، نزدیکترین ژنرال به بشیر و از موافقان اعزام نیروهای سودانی برای جنگ در یمن به رهبری ائتلاف سعودی، اماراتی بود.

تایید شورای نظامی سودان از سوی آمریکا، از مرحله تردید به تایید واضحی پس از برکناری پیچیده ژنرال بن عوف و جانشینی عبدالفتاح برهان رسید. بنابراین، آیا می توان گفت که سودان در آینده مورد رضایت آمریکا قرار گرفته و در روزهای پیش رو، از دایره تحریمها خارج می شود؟ آیا ممکن است سودان به ائتلاف ناتو عربی بپیوندد؟

در این میان، تجمع مردم برای ادامه تظاهرات، با هدف واگذاری قدرت به یک حکومت مدنی و بازگشت نظامیان به پادگاهایشان صورت گرفته است و علت آن، نگرانی ها در مورد حضور عناصر ناشناس برای رهبری موسسه نظامی است.

موضع رهبر جدید شورای نظامی، عبدالفتاح البرهان، در مورد جنگ یمن و مشارکت نیروهای سودانی در آن است که به تمام این سوالها و پیش بینی هایی که در ابتدای این مقاله ذکر کردیم، پاسخ داده و هویت سیاسی و ایدئولوژیک شورای نظامی جدید را آشکار می کند.

426 نمایش

نظر دادن