AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: دوشنبه, 08 بهمن 1397 ساعت 09:30

رد سهمیه‌بندی بنزین؛ فعلا

«هر ایرانی، یک لیتر بنزین»؛ این مطلبی است که موضوع بحث ایرانی‌ها بود. دیروز نادر قاضی‌پور با اشاره به موضوعات مطرح شده در رابطه با طرح سهمیه‌بندی بنزین در مجلس گفت: در چند روز اخیر شایعه‌هایی مطرح شده مبنی بر اینکه مجلس به دنبال آن است که بنزین را سهمیه‌بندی کرده و هر روز یک لیتر بنزین به افراد داده شود که این موضوع به هیچ وجه درست نیست.  

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر قاضی‌پور با بیان اینکه مجلس درباره مساله سهمیه‌بندی بنزین تصمیمی نگرفته است، گفت: «ما در مجلس شورای اسلامی راجع به بنزین تصمیمی نگرفته‌ایم و این نقل قول‌ها درست نیست.»

ماجرا از آنجا آغاز شد که خبرگزاری‌ها نوشتند: «طرح سهمیه‌بندی بنزین در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. بر اساس این طرح پیشنهاد شده است که به هر ایرانی روزانه یک لیتر بنزین تخصیص داده شود.» این طرح به امضای حاجی‌دلیگانی، گلمرادی، ابوترابی، محجوب سروش، مسعودی، موسوی‌لارگانی، پژمانفر، محمودزاده، محمداسماعیل سعیدی، بیرانوندی، دامادی، هزارجریبی، کریمی‌قدوسی، امیرحسنخانی و حضرت‌پور طلائیه رسیده بود.

حاجی‌دلیگانی نماینده عضو جبهه پایداری مجلس که طراح این طرح است، توضیح داد که «پیش‌بینی ما بر این بود که اگر بناست سهمیه‌بندی صورت بگیرد ارزش اصلی به انسان‌ها داده شود نه به خودرو و سرمایه. دولت ممکن است بگوید که کارت سوخت احیا شده است و به ازای هر کارت سوخت سهمیه بنزین داده شود، اما ما می‌گوییم این سهمیه را به خودرو ندهید، بلکه سهمیه بر اساس کد ملی به سرپرست خانوار اختصاص یابد. فارغ از اینکه آن خانواده‌ خودرو دارد یا خیر.»

بر اساس ماده یک این طرح: «دولت موظف است دوماه بعد از لازم‌الاجرا شدن این قانون سهمیه‌بندی بنزین را بر مبنای هر ایرانی روزانه یک لیتر اعمال کند» واکنش‌ها به این طرح منفی بود به نحوی که 4بهمن عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: «طرحی که اخیرا مطرح شده و بر اساس آن به هر ایرانی روزی یک لیتر بنزین اختصاص می‌یابد هنوز در کمیسیون انرژی طرح نشده است و کار کارشناسی در کمیسیون انرژی بر آن انجام نشده است. اما بنده با دیدن کلیات این طرح با این طرح مخالف هستم. برای مخالفت خود نیز دلایلی دارم، اما هنوز جزئیات این طرح را ندیدم.»

کوروش کرم‌پور افزود: «اینگونه سهمیه‌بندی زیبنده ملت ایران نیست از سوی دیگر در هیچ جای دنیا اینگونه سهمیه‌بندی انجام نمی‌شود. بنزین خوراک خودرو است و ما طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها باید وظیفه خود را به موقع و کامل انجام دهیم.» وی تاکید کرد:«هنوز کار کارشناسی در خصوص طرح‌های پیشنهادی در زمینه سهمیه‌بندی بنزین در کمیسیون انرژی انجام نشده است. تصمیم‌گیری در خصوص حامل‌های انرژی هم می‌تواند تاثیرات مثبت بالایی در جامعه داشته باشد و هم می‌تواند تاثیر منفی بالایی در جامعه به جای بگذارد و برای نظام چالش‌هایی را ایجاد کند».

 رئیس جایگاه‌داران سوخت
رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور درباره طرح تخصیص یک لیتر بنزین به هر ایرانی به «رویداد24» می‌گوید: از زمان اعلام این طرح ما مخالفت خود را با آن مطرح کردیم و دلایل مخالفت خود را هم به آقایان گفتیم. بیژن حاج محمدرضا ادامه می‌دهد: شاید این طرح برای جمعیت 500میلیونی می‌توانست مناسب باشد، اما برای جمعیت 80میلیونی ایران طرح خوبی نیست و اگر واقعا هدف کمک به مردم است باید طرح‌های دیگری در نظر گرفته شود، زیرا اختصاص یک لیتر بنزین و مراجعه مردم به جایگاه‌ها برای دریافت یارانه روش درستی نیست و جایگاه‌ها نمی‌توانند این سرویس را ارائه دهند.

حاج محمدرضا می‌گوید: به جای ارائه این طرح بهتر بود آقایان یارانه را به سمت ساخت کارخانه‌ها و فعالیت‌های عمرانی می‌بردند به اعتقاد بنده اختصاص یارانه از زمان آقای احمدی‌نژاد اشتباه بود. این طرح مانند این است که به هر ایرانی بابت هر لیتر آب پول نقد بپردازیم! رئیس جایگاه داران سوخت کشور با تاکید بر اینکه این طرح با مشکل رو‌به‌رو می‌شود ادامه می‌دهد: این طرح از ابتدا غلط بود و به جز دلالی ثمر دیگری ندارد، زیرا هر نوع محدودیتی رانت را همراه خود می‌آورد و آقایان تنها پشت شعار‌های بنزینی به دنبال ژست‌های جناحی خود هستند. هم اکنون در کل کشور 4هزار جایگاه بنزین وجود دارد و نباید تصمیمات وزیر نفت یک طرفه باشد.

منبع: روزنامه آرمان

694 نمایش