تاریخ انتشار: یکشنبه, 27 تیر 1400 ساعت 12:31

چرا سگ با این همه فایده نجس است؟

نجاست سگ یک مساله فقهی است که روایات زیادی برای آن وارد شده و اجماع فقها هم بر نجاست آن وجود دارد.  

به گزارش آخرین نیوز به نقل از حوزه، امروزه بدون شک به اذعان همه مراجع و علمای حوزه، پاسخ به شبهات یکی از رسالت های مسلم روحانیون است، هجمه شدید شبهات در جامعه از سوی دشمنان با هدف فاصله گرفتن مردم ازدین، پاسخ به شبهات را لازم می سازد.

قصد داریم در حد توان به برخی از شبهات رایج در کشور که مبتلا به جوانان است، از طریق کارشناسان دینی در اصفهان پاسخ دهیم.

یکی از شبهاتی که توسط نوجوانان و جوانان مطرح است، این است «چرا سگ با این همه فایده نجس هست»، حجت الاسلام جواد حیدری، کارشناس دینی، اینگونه پاسخ داده است.

نجاست سگ یک مساله فقهی است که روایات زیادی برای آن وارد شده و اجماع فقها هم بر نجاست آن وجود دارد.

محکم ترین دلیل در عمل به احکام، تسلیم و تعبّد به سخنان خداوند حکیم است که توسط پیامبر، ابلاغ شده است اگر چه ما دلیل واقعی آن حکم را ندانیم.

وی افزود: در مورد فلسفه واقعی این حکم باید گفت، فلسفه بسیاری از احکام الهی به صورت روشن در آیات و روایات، بیان نشده(مانند عدد رکعات نمازهای پنجگانه)، اما مسلمان چون اعتقاد و باور به خداوند و علم و حکمت او دارد و چون احکام الهی را دارای مصلحت و مفسده واقعی (دنیوی یا اخروی، فردی یا اجتماعی، جسمی یا روحی)، می داند بدان ها عامل است هر چند این مصالح و مفاسد را با علم اندک، کشف و فهم نکند.

کارشناس دینی در این باب عنوان کرد: نخستین نکته اینکه طهارت و نجاست، ارزش مخلوقات و حقوق آنها را کم یا زیاد نمی کند، حیوانات، همگی مخلوق حق تعالی هستند، بنا بر این هرکدام، در حد و اندازه خود، از حقوقی برخوردارند.

وی ادامه داد: شریعت، هرگونه آزار حیوانات و از جمله سگ را ممنوع نموده و حفظ جانشان را لازم شمرده است تا آنجا که حتی در صورت کمبود آب برای شرب حیوانی مانند سگ، نباید با آن وضو گرفت. بلکه باید تیمم کرد و حیوان را سیراب نمود، رعایت حقوق سگ یا هر موجود دیگری به معنی عدم آزار، رسیدگی به آب و غذا و مانند این امور است، ولی اینکه حیوان، مونس یا همبازی انسان باشد یا توسط انسان نوازش شود، فایده ای به حال حیوان ندارد تا جزو حقوق حیوان باشد.

حجت الاسلام حیدری در تشریح دومین نکته اذعان داشت: مفید و وفادار بودن، ارتباطی با نجاست ندارد، همان طور که خون نجس، ضرورت حیات است، سگ حیوانی است وفادار و در طول تاریخ منافع زیادی برای انسان داشته است، اما مفید بودن ربطی به طهارت و نجاست ندارد، مثلا با وجودی که زندگی ما به خون وابسته است، در عین حال نجس هم هست، بنا بر این نجاست به معنی بی فایده بودن نخواهد بود همان طور که نجس بودن هرگز به معنی نفی حقوق نبود.

وی در توضیح سومین نکته گفت: امکان دارد اعلام نجاست برای این حیوان، از جهت بهداشت فردی باشد که مانع سرایت بعضی بیماری ها از سگ به انسان شود و یا بعضی جنبه های روانی بوده تا انسان به این حیوان علاقه مفرط پیدا نکند، تا جایی که سگ خود را بهتر از همسر، فرزند، خانواده و دوست و رفیق بداند؛ یعنی آنچه که امروزه متأسفانه در بعضی جوامع ملاحظه می کنیم.

756 نمایش

نظر دادن