AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 02 بهمن 1398 ساعت 08:36

رامین راستاد: من فرزند تلویزیونم و نمی‌روم/ لابد کسانی به حاشیه‌سازها قدرت داده‌اند

من تمام سرگرمی‌ام و کودکی و نوجوانی‌ام با تلویزیون گذشت و نمی‌توانم از تلویزیون بروم؛ من فرزند تلویزیونم. چند نفر به خودشان اجازه می‌دهند این حاشیه‌ها را ایجاد کنند لابد قدرتش را دارند و کسانی این امکان را به آنها داده‌اند.  

به گزارش تسنیم، نمی‌توانیم نقش‌هایش در "جراحت" و "فوق‌سری" و "زیر تیغ" را فراموش کنیم. همین چند روز پیش نقش "شاپور" در سریال "وارش" به پایان رسید و او کماکان برای تلویزیون و سینما می‌درخشد و به مردم علاقه‌مند است. "مشت آخر" مهدی فخیم‌زاده را روی پرده نقره‌ای دارد؛ اگر به کارنامه‌اش نگاهی بیندازیم حضور پررنگش در سریال‌ها و فیلم‌های این کارگردان صاحب‌نام، نشان می‌دهد که چه‌قدر رامین راستاد با فخیم‌زاده سابقه همکاری دارند. خودش بارها اعلام کرده که یکی از بهترین مباهات سابقه بازیگری‌اش به همین اعتباری برمی‌گردد که از اعتماد مهدی فخیم‌زاده دارد.

رامین راستاد دوم خردادماه سال 1351 به دنیا آمده و با سریال‌ها و فیلم‌های عدیده یکی از بازیگران شناخته‌شده سینما و تلویزیون به شمار می‌رود؛ اما خودش را همیشه فرزند تلویزیون می‌داند و در جریان گپ و گفت با خبرنگار تسنیم به این نکته اشاره می‌کند که نمی‌توانم از تلویزیون بروم، چون همیشه برای 80 میلیون ایرانی ایفای نقش کرده‌ام نه مدیر یا ایدئولوژی و اعتقادی خاص!

او به تازگی فیلم تلویزیونی "سه سیپده" را در اردبیل به پایان رسانده است؛ فیلمی که با مضمون 40 سالگی انقلاب به سفارش سیمای استان‌ها ساخته شده است. "سه سپیده" با پروداکشن سنگین در درجه (الف) در صدا و سیمای مرکز اردبیل تولید شد. این فیلم در سه دهه 1350، 1360و 1390 حول محور اتفاقات دی‌ماه 1357 در ایران است که تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی و از جان گذشتگی مدافعین حرم و رشادت‌های انقلابیون به تصویر کشیده می‌شود.

فیلم سینمایی "نفوذی" حضور رامین راستاد را در ژانر امنیتی و سیاسی پررنگ کرد؛ کاری که او به کارگردانی احمد کاوری و با بازی امیر جعفری و قاسم زارع و نسرین مقانلو روی پرده نقره‌ای بردند و در جشنواره فیلم فجر همان سال در چند بخش کاندید شد و سیمرغ گرفت. سریال "نفس" دیگر تجربه رامین راستاد در این ژانر (سیاسی) به شمار می‌رود که این بار جلوی دوربین جلیل سامان رفت.

در "معمای شاه" محمدرضا ورزی نقش مهرداد پهلبد را بازی کرد. نفس گرم جزو کارهایی بود که راستاد همچون "وارش" با لهجه و گویش صحبت کرد. در "فوق سری" به ژانر مورد علاقه‌اش برگشت؛ همان پلیسی و جنایی و اکشن که امروز هم اعتقاد دارد جایش در تلویزیون خالی است. "تبریز در مه" همکاری دیگر راستاد با محمدرضا ورزی است.

در "دارا و ندار" جلوی دوربین مسعود ده‌نمکی رفت و در "مثل هیچکس" ماه مبارک رمضان یکی از نقش‌های کلیدی و مؤثر را برعهده داشت. بعد از سریال "زیر تیغ" و درخشش جلوی دوربین محمدرضا هنرمند، ماه مبارک رمضان سال 1386، طنزی متفاوت را تجربه کرد.

راستاد البته نمایش‌های تئاتری هم در کارنامه خودش دارد؛ به خصوص نمایش "رویاهای رام نشده" به نویسندگی ایوب آقاخانی و کارگردانی سیاوش طهمورث، "سیاوش به روایت من" نویسندگی و کارگردانی علیرضا غفاری و حضور در جشنواره دفاع مقدس و جشنواره تئاتر فجر نیز از دیگر سوابق این بازیگر سینما و تلویزیون به شمار می‌رود.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

رامین راستاد بازیگر سریال "جراحت" و "زیر تیغ" با اشاره به آماده شدن سریال "افسانه هزارپایان" و "دنیای گمشده" تصریح کرد: دو سریال تلویزیونی "افسانه هزارپایان" و "دنیای گمشده" آماده پخش شده‌اند اما ما مشکلمان با این سریال حل نشد و هنوز پولمان را نگرفته‌ایم. تلویزیون هم هنوز کاری نکرده است، البته برخی از دوستان را مهران مهام داوری کرد و به پولشان رسیدند. هنوز من، رضا توکلی و نسرین مقانلو و چندین هنرمند و عوامل دیگر این سریال به پولشان نرسیده‌اند. بارها گفته‌ام پخش این سریال از تلویزیون فعل حرام است؛ چون هنوز تعداد زیادی از این پروژه طلبکارند.

وی با اشاره به اینکه تلویزیون باید بر بی‌تعهدی برخی از پروژه‌ها با بازیگران و عوامل کارها مدیریت و نظارت کند، گفت: اگر برخی از بازیگران اعتمادشان به سریال‌ها و کارهای تلویزیونی سلب شده به خاطر بی‌تعهدی برخی است که نمونه بارز آن پروژه‌ای که چهار سال از پخش آن می‌گذرد و هنوز تهیه‌کننده با ما تسویه نکرده است. "وارش" واقعاً پروژه‌ای متفاوت بود که مدیریت درستی بر همه‌چیز داشتند و بازیگر و عوامل کار این مشکل را نداشتند.

راستاد در خصوص ماجرای قهرهای برخی از تلویزیون، توضیح داد: تلویزیون برای آن مجری نیست که به من توهین می‌کند یا آن کسی که قهر می‌کند؛ من به واسطه حرف یک شخص یا مدیر و اعتقاد به تلویزیون نیامدم که به خاطر این مسائل بروم. من با تلویزیون مطرح شدم و تلویزیون برای من سرمایه‌گذاری کرده است. من 20 سال در تلویزیون کار می‌کنم و این سابقه شوخی نیست. من با تلویزیون شناخته شدم و مردم مرا با تلویزیون می‌شناسند. من تمام سرگرمی‌ام و کودکی و نوجوانی‌ام با تلویزیون گذشت و نمی‌توانم از تلویزیون بروم؛ من فرزند تلویزیونم. چند نفر به خودشان اجازه می‌دهند این حاشیه‌ها را ایجاد کنند لابد قدرتش را دارند و کسانی این امکان را به آنها داده‌اند.

وی افزود: من برای مدیر بازیگری نکرده‌ام، مجری، عقیده و یا ایدئولوژی خاصی بازیگری نکرده‌ام. من برای 80 میلیون مردم ایران بازیگری کرده‌ام. حالا به واسطه حرف یک نفر یا گروهی اینجا را خالی کنم و از تلویزیون بروم. آنقدر پیش مردم عزت و احترام دارم که حرف کسی یا کسانی نمی‌تواند باعث شود کنار بروم.

راستاد در پاسخ به این سؤال که جای چه ژانرها و اتفاقاتی در تلویزیون خالی است، گفت: علاوه بر کارهای پلیسی و اکشن که دلم برای این نوع کارها تنگ شده، جای ژانر ورزشی هم خالی است. تلویزیون باید مدیریت کند تا فضاهای متفاوت‌تری خلق شود و در نتیجه جوابگوی سلایق بیشتری از مخاطبین باشد.

وی با اشاره به بازگشت مهدی فخیم‌زاده به تلویزیون افزود: وقتی نام مهدی فخیم‌زاده می‌آید و حالا که می‌شنوم قرار است ایشان برای تلویزیون کار کنند بسیار خوشحال می‌شوم. همیشه به من لطف داشته‌‌اند و خستگی از تنمان دور می‌شود که امثال این اساتید به من اعتماد دارند و اگر هر روز هم مجری به من توهین کند آن اعتباری که فخیم‌زاده به من می‌دهند، پوشش می‌دهد. (چند روز پیش در یک‌ گفت‌وگوی تلویزیونی مهدی فخیم‌زاده به بازگشت و کاری جدید در تلویزیون اشاره کرده بود.)

این بازیگر سینما و تلویزیون در پایان درباره علاقه‌اش به بازی در نقش مرحوم هاشمی رفسنجانی، گفت: بارها گفته‌ام در تاریخ معاصر عاشق نقش شخصیتی به نام مرحوم هاشمی رفسنجانی‌ام که این نقش را بازی کنم. تا الان این اتفاق نیفتاده و امیدوارم فیلمی در تاریخ معاصر ساخته شود و این نقش را من بازی کنم. پیچیدگی این شخصیت را دوست داشتم و دوست دارم از این نقش‌ها در کارنامه‌ام داشته باشم.

1238 نمایش