تاریخ انتشار: پنج شنبه, 20 خرداد 1400 ساعت 11:09

جلیلی: موسیقی و سینمای ما باید به رخ دنیا کشیده شود

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر دولت می‌خواهد در سایر عرصه ها موفق باشد باید به هنر به چشم ضرورت نگاه کند.

به گزارش تسنیم، سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در دیدار صمیمانه با جمعی از جوانان در عمارت شمس، اظهار داشت: کسی که وزیر ارشاد می‌شود باید هنر را فهم کند و اهل فرهنگ و هنر باشد برخی از تصمیم گیران فرهنگ و هنر نه تنها از اهالی فرهنگ و هنر نبودند بلکه وقتی از آنها درباره اینکه چه فیلمی دادند یا چه کتابی خواندند، می‌بینیم مصرف کننده هم نبودند نه اینکه وقتی پرسیدیم بگوید یک چیزهایی شنیدم.

وی افزود: در این عرصه باید برنامه و باور و اراده هم داشت و نباید تعارف داشت به اعتقاد بنده هنر و عرصه‌های هنر یک ضرورت است و اگر کسی فهم داشته باشد و با آن هنر آمیخته باشد آن پیام بیشتر درک می شود.

جلیلی در پاسخ به پرسشی درباره موسیقی، گفت: وزارت ارشاد چندین هنرستان موسیقی دارد؛ خروجی های هنرستان موسیقی چیست؟ چه برنامه‌ای برای آن داشتند؟ ما باید بتوانیم روی آن چیزی که مزیت نسبی ماست سرمایه گذاری کنیم فرهنگ مزیت نسبی ماست چراکه انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود، اما یک سوال در صدا و سیما درباره فرهنگ از من نشد همه درباره تورم بود راجع به سینما و موسیقی هم از ما نپرسیدند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: اگر دولت می‌خواهد در سایر عرصه‌ها موفق باشد، باید به هنر به چشم ضرورت نگاه کند. نه یک نگاه انفعال بلکه فعال و آفندی و هجومی؛ چرا سینمای ما نباید با هالیوود هماوردی کند موسیقی ما چرا نباید به رخ دنیا کشیده شود؟

وی درباره مشکلات مهاجران افغانستانی در ایران اظهار داشت: ما دو ملت با هم آمیخته هستیم و روابط عاطفی و دوستانه داریم اما عرصه حقوق و قانون آن لطافت شعر و ادبیات را ندارد و دچار جزمیت است اما هنر حکمرانان باید این باشد آن لطافت را به حقوق و قانون حاکم کنند، چه در عرصه تقنین و چه اجرا؛ در عرصه‌های مختلف خون این دوملت باهم ریخته شده؛ در دفاع مقدس برخی اتباع افغان داوطلبانه آمدند و شهید شدند و در دفاع از حرم هم همینطور بودند.

جلیلی خاطرنشان کرد: باید این مناسبات و قوانین به لطافت و ظرافت‌های عاطفی دو کشور نزدیک شود. اگرچه کارهایی شده از جمله در تحصیل افغانستانی‌ها اما باید بازهم درباره این مقوله کار کرد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره برنامه وی برای تربیت کودکان و تهاجم فرهنگی گفت: موضوعی مطرح می‌شود که امثال ما افراد دگم هستیم و از یک طرف هم برخی می‌گویند باید تهاجم فرهنگی را جدی گرفت و برخورد کرد؛ از یک طرف عده‌ای از ایجاد محدودیت می‌ترسند و برخی نیز حرف از بگیر و ببند می‌زنند آن چیزی که باور من است این ایت که اگر می‌گوییم فرهنگ ما قوی است باید مثل آب دریا با آن برخورد کرد آب دریا اگر غنی و پر باشد هیچ چیز کوچکی نمی‌تواند آن را آلوده کند. کوتاهی ما در عرصه فرهنگ همین است که داشته ها را به عرصه نیاوردیم و افراد اصطلاحا قد کوتاه را برای این کار آوردیم فرهنگ عرصه ایجاب است و باید چنان داشته‌ها را مطرح کرد که قابل دفاع باشد در فضای مجازی چقدر داشته‌ها را ارائه می‌دهیم که بعد با یک پست اینستاگرامی می‌ترسیم.

وی افزود: در عرصه فضای مجازی چه کسانی سانسور می‌کنند؟ شما شاهد بودید امثال حاج قاسم را سانسور می‌کنند چون می‌دانند وی بُرد و اثرگذاری دارد؛ شما هزاران نمونه دارید که طرف مقابل مجبور به سانسور شود. ما باید مدل منفعل و معطل را عوض کنیم و به یک مدل فعال تبدیل کنیم. اگر کار فرهنگی انجام می‌دهیم باید از دوران کودکی مجموعه‌ای از برنامه‌ها را برای فرزندان داشت؛ باید این بستر را فراهم کرد که وقتی کودک به جوانی رسید مانند یک دانه که در محیط خوبی رشد کرده ثمر دهد. رئیس جمهور باید فهم صحیح از این موضوع داشته باشد؛ مثلا فیلم هایی که ساخته می‌شود چند درصد برای نوجوان است؟ در ده سال اخیر چند فیلم برای نوجوان ساخته شده؟ خب نوجوان هم در این خلأ نبود تولیدات فرهنگی، سراغ چیزهای دیگر می‌رود.

این نامزد انتخابات کشور درباره برنامه وی برای ارتقای سطح علم کشور، گفت: از بحث‌‌های مهم بحث دانشگاه‌هاست. الان یک جوان ده سال عمرش را می‌گذارد که دکترا بگیرد این جوان گل عمر خود را تقدیم کشور کرده است اگر بعد از مثلا 28 سالگی احساس کرد کار ندارد و یا کارش متناسب با مدرک نیست، احساس خسران می‌کند آنچه ما سخاوتمندانه با آن برخورد میکنیم عمر ماست هرچقدر دانشگاه موفق باشد کشور را جلو می‌برد آنچه برنامه ماست این است دانشگاه ما ماموریت محور باشد این دانشگاه‌ها باید با صنعت ارتباط داشته باشند اگر ده ها پایان نامه بنویسید باید متناسب با نیاز کشور باشد الان دانشگاه ها هیئت امنایی اداره می‌شوند؛ هییت امنا باید کار تمام وقت باشد و وظیفه خود بداند که ب ای این هزاران دانشگاه برنامه داشته باشند.

وی افزود: هیئت امنای دانشگاه‌ها الان زینت‌المجالس هستند درحالیکه باید از بهترین اساتید دانشگاه‌ها باشند و از آنها بخواهیم در 5 نقطه علمی ما را به جایی که می‌خواهیم برسانند.

جلیلی با بیان اینکه باید برخی از ایرادها که کشور را کرد رفع کنیم و یکی از آنها فرهنگ سیاسی است، تصریح کرد: من از جوانان می‌خواهم نگذارید کشور را بی‌حوصله و 15 ثانیه، 15 ثانیه اداره کرد نسخه و ثمرات این 15 ثانیه‌ها نسخه پیچیدن یکسان برای همه چیز است اگر صحبت از این می‌کنیم 4 سال آینده رشد و جهش داشت، آن رشد باید متناسب با ضروریات باشد اگر بخواهیم در دو موضوع بحث را متمرکز کنیم یکی اشتغال است اگر بر ظرفیت‌ها تمرکز کردید منفعل نمی‌شوید و همین یک کار را متمرکز شوید یعنی هرکس بر کاری مشغول شود که ضرورت است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: یکی از جاهایی که می‌تواند رشد دهنده باشد انتخابات است. در ایام انتخابات یک دفعه عده‌ای حامی زنان، فضای مجازی و اهل سنت می‌شوند اینکه حقوق زن را صرفا در اینکه دو نفر و سه نفر زن در کابینه می‌‌گذاریم توهین است که من این مدلی رفتار نکردم 50 درصد جامعه ما زنان هستند اگر از جامعه زنان صحبت می‌کنیم از زنان روستا تا نخبگان را دربر می‌گیرد اگر نگاه ابزاری نداریم باید همه را مطرح کرد در این عرصه معتقدیم اگر دولت یک مسئله را برای خودش موضوع می‌داند باید برای آن ماموریت تعریف کرد. رییس جمهور اگر در این جایگاه قرار می‌گیرد و این موضوعات را برای خودش مهم می داند، باید برای آنها ماموریت تعریف کند و از وزارتخانه‌های مختلف مانند کشاورزی و خارجه و صنعت بخواهد آن ماموریت را انجام دهند.

وی افزود: اگر ما صحبت از دولت سایه کردیم کمک به دولت بود یا اگر خطایی کرده سعی کنیم تصحیح کنیم. اگر هم ماهم بحث‌هایی میکنیم باید از سمت شما جوانان تصحیح و تکمیل شود. نباید ما با دولت یا شما تعارف داشته باشیم.

جلیلی با بیان اینکه یکی از بهترین کارگروه‌های دولت سایه کارگروه کشاورزی بود که در آن جوانان در کنار اساتید و مدیران اسبق جهاد بود و بحث های جدی داشتیم، اظهار داشت: معتقدیم در کشاورزی باید برنامه‌ای داشت که در 4 سال آینده سالی یک بار حداقل 15 میلیارد دلار از درآمد از بستر کشاورزی صورت بگیرد و متناسب با آن هدف همه ظرفیت‌ها را پای کار آورد.

545 نمایش

نظر دادن