تاریخ انتشار: پنج شنبه, 20 خرداد 1400 ساعت 01:26

ایران به مدیرکل آژانس انرژی اتمی هشدار داد

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: به مدیرکل آژانس هشدار دادیم که اگر رویه‌های سکوت خودش را اصلاح نکند، قطعا بر تعاملات ایران و آژانس تاثیر خواهد گذاشت.

«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگویی درباره نشست جاری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: در این نشست دو گزارش مدیرکل آژانس درباره ایران مطرح و مورد بررسی قرار گرفت، یک گزارش درباره راستی آزمایی اجرای برجام و یک گزارش هم درباره چند موضوع پادمانی باقیمانده بین ایران و آژانس بود.

وی که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، افزود: گزارش این نشست درباره برجام تحت تاثیر اقداماتی قرار داشت که ایران در کاهش تعهداتش تحت خودش تحت برجام اتخاذ کرده بود.ما مصوبه مجلس شورای اسلامی را داشتیم که دولت باید اقدامات داوطلبانه و پروتکل الحاقی را در صورتی که الزامات قانون در رابطه با رفع تحریم‌ها بعد از دو ماه پس از تصویب قانون برآورده نمی‌شد، متوقف می‌کرد و ما به موعد، از ۲۳ فوریه تمامی این اقدامات را متوقف کردیم.

* برنامه هسته‌ای ایران در تمامی بخش‌ها طبق برنامه پیش می‌رود و برنامه متوقف نشده 
نماینده ایران اضافه کرد: گزارشی که مدیرکل آژانس به شورای حکام ارائه کرد عموما مبتنی بر این بود که بسیاری از دسترسی‌های آژانس تحت تاثیر قرار گرفته و آژانس دسترسی نداشته است. البته این حاکی از این بود که برنامه هسته‌ای ایران در تمامی بخش‌ها طبق برنامه پیش می‌رود و برنامه متوقف نشده است، بلکه دسترسی‌های داوطلبانه و فراپادمانی آژانس برابر قانون مجلس و نامه‌ای که در ماه فوریه به مدیرکل آژانس دادیم، متوقف شده است.

* تأکید هیأت‌ها بر حفظ برجام، تداوم مذاکرات دیپلماتیک برای احیای برجام و رفع تمامی تحریم‌ها
غریب آبادی با بیان این‌که کشورهای زیادی در نشست شورای حکام صحبت کردند، اظهار داشت: از آن جایی که این اجلاس شورای حکام تحت تاثیر یک عامل دیگر هم قرار دارد که آن هم مذاکرات برای احیای برجام است که تاکنون پنج دور در وین برگزار شده و دور ششم هم برای هفته بعد برنامه‌ریزی شده، بسیاری از کشورها در سخنرانی‌های خود به این دو موضوع اشاره کردند. همه هیأت‌ها و کشورها در بیانیه‌های خودشان نسبت به حفظ برجام و تداوم مذاکرات دیپلماتیک برای احیای برجام و رفع تمامی تحریم‌ها و همچنین اجرای تعهداتی که ایران آنها را متوقف کرده، تأکید کردند و این دو موضوع در تمامی سخنرانی‌ها برجسته بود.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: ما هم موضع جمهوری اسلامی را این گونه تشریح کردیم که آن چیزی که تاکنون انجام دادیم در جهت کاهش اجرای تعهداتمان، همه طبق حقوق ما و طبق برجام بوده و نمی‌توان آنها را در نقض و عدم پایبندی برجام حساب کرد. چرا که کشورهای دیگر، آمریکا و اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی به تعهدات خود تحت برجام در زمینه رفع تحریم‌ها و اثربخشی رفع تحریم‌ها پایبند نبودند و نباید این کشورها انتظار داشته باشند ایران که همچنان تحت ظالمانه و شدیدترین تحریم‌ها به صورت یکجانبه و فراسرزمینی از سوی آمریکاست، همزمان از ایران بخواهند همچنان به تعهداتش پایبند باشند.  

وی اضافه کرد: امروز این را به صورت خیلی شفاف تأکید کردم که کشورهایی که از ایران تقاضا کردند اقدامات جبرانی خود را متوقف کند، این انتظار به جا، درست و صحیحی نیست. چون اقدامات ما واکنشی است به عدم پایبندی کشورهای دیگر و نباید انتظار داشته باشند که همچنان به تعهداتمان پایبند باشیم.

غریب آبادی ادامه داد: در زمینه مذاکرات برای احیای برجام این نکته را مورد تأکید قرار دادیم که مذاکرات احیای برجام باید منجر به ضمانت‌هایی برای جمهوری اسلامی ایران بشود که اقدامات اشتباهی که آمریکا انجام داد از جمله خروج از توافق هسته‌ای مجدد روی ندهد و یا آمریکا بخواهد از مکانیسم‌ها و سازوکارهای داخل برجام سوءاستفاده کند.

*  توپ در زمین آمریکاست و باید تصمیمات سخت سیاسی بگیرند
وی گفت: این نکته را مورد تأکید قرار دادم که ما باید شاهد جدیت آمریکا در لغو تمام تحریم‌ها باشیم، به گونه‌ای که برای ما قابل راستی آزمایی باشد و فقط در این صورت است که ایران متعاقبا اجرای تعهدات خود را از سر می‌گیرد و این چیزی است که تاکنون از سوی آمریکا شاهد نبودیم.

غریب آبادی با بیان این‌که آمریکا باید تصمیمات بسیار سختی بگیرد که آیا آماده است اعتیاد به تحریم را کنار بگذارد و تمامی تحریم‌ها را بردارد و بعد از راستی آزمایی زمینه را احیای برجام و بازگشت خودش به برجام و از سرگیری اجرای تعهدات ایران فراهم کند، تصریح کرد: توپ در زمین آمریکاست و باید تصمیمات سخت سیاسی بگیرند، اگر در ادعای خودش صادق هستند که مایلند به برجام برگردند.

*  الان تُن‌ها اورانیوم غنی شده داریم
به گزارش فارس، نماینده دائم ایران در آژانس درباره اظهارات «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و موارد مورد اختلاف ایران و آژانس بیان کرد: سه یا چهار موضوعی داریم که مرتبط با پادمان است و قبلا در این زمینه مفصل صحبت کردم. این موضوعات به حدود دو دهه قبل برمی‌گردد. طبق توضیحاتی که آژانس به ما ارائه کرد و چون مرتبط با مواد هسته‌ای بود از روی حسن نیت پذیرفتیم که با آژانس کار کنیم که این موضوعات را شفاف سازی کنیم.

وی گفت: آژانس از یکی دو مکان نمونه برداری کرد، برخی ذرات هسته‌ای پیدا کرد که آنها هم از نوع اورانیوم تهی شده است و در بازار هم وجود دارد و به صورت تجاری خرید و فروش می‌شود. یا در یکی از مکان‌ها اورانیوم طبیعی پیدا شده است.

نماینده ایران ادامه داد: ما به آژانس گفتیم این را شفاف سازی خواهیم کرد، ولی درباره مکان‌هایی که با آژانس کار می‌کنیم، دسترسی به سوابق شاید کار ساده‌ای نباشد. ضمن این‌که این‌ها موضوعات بسیار پیش پا افتاده‌ای است، مثلا فرض کنید بگویند ایران ۲۰ سال پیش چند گرم یا چند کیلو مواد اورانیوم طبیعی در یکی از جاها داشته یا استفاده شده است. 

وی ادامه داد: ما الان تُن‌ها اورانیوم غنی شده داریم. آن که اورانیوم طبیعی بود و آژانس هم از آن به عنوان مقادیر ناچیز یاد کرد که زیر چند کیلو هست نه چند صد کیلو. آیا این موضوعی است که مدیرکل آژانس بخواهد این سازمان را به یک سازمان سیاسی تبدیل و به خاطر موضوعات قدیمی ابراز نگرانی عمیق کند؟

غریب آبادی پرسید: آیا مدیرکل باید نسبت به این موضوعات ناچیز و بی اهمیت که در دو دهه قبل اتفاق افتاده، نگران باشد، یا نسبت به سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی؟
نماینده دائم ایران بیان کرد: اسرائیل عضو هیچ معاهده خلع سلاحی نیست و آژانس هم حتی نمی‌تواند کوچک‌ترین بازرسی از اسرائیل انجام دهد، چرا یک بار نمی‌شنویم که آژانس و مدیرکل آن نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای اسرائیل و بیرون ماندن این رژیم از معاهده عدم اشاعه نگران هستند.

وی ادامه داد: امروز در مواضع ایران که در خصوص پادمان تشریح کردم به شدت به این رویه مدیرکل انتقاد کردم و گفتم این کار یعنی این‌که آژانس به یک سازمان سیاسی و نه فنی و حرفه‌ای تبدیل شده است. 

* هشدار به مدیرکل آژانس
غریب آبادی گفت: آژانسی که درباره ترور شهدای هسته‌ای ما موضع گیری نمی‌کند. آژانسی که درباره خرابکاری‌ها و اقدامات تروریستی در تأسیسات هسته‌ای ما موضع گیری نمی‌کند، آژانسی که درباره برنامه سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی و بیرون ماندن این رژیم از معاهده عدم اشاعه هسته‌ای سکوت می‌کند و موضع گیری نمی‌کند، این آژانس سیاسی است و نه فنی و حرفه‌ای. این‌ها را در راستای ایجاد یک دستورکار غیرضروری و ایجاد نگرانی مصنوعی می‌بینیم و این هشدار را به مدیرکل آژانس دادیم که اگر رویه‌های سکوت خودش را اصلاح نکند، قطعا بر تعاملات ایران و آژانس تاثیر خواهد گذاشت.

* مذاکرات وین از شنبه
وی درباره نشست کمیسیون مشترک برجام و مذاکرات وین نیز گفت: از اول قرار نبود این پنجشنبه نشست برگزار شود، گفته شده بود که برنامه‌ها برای هفته بعد برنامه‌ریزی شود و اگر تأیید شود توسط هماهنگ کننده برجام اعلام خواهد شد. از شنبه برنامه ریزی شده است. 

583 نمایش

نظر دادن