تاریخ انتشار: دوشنبه, 17 خرداد 1400 ساعت 16:09

هلاکت فرمانده مهم صهیونیستی با کوکتل مولوتفی که از غیب آمد

آوی هار ایوان مغز متفکر برنامه موشکی و یکی از مهمترین اشخاص در برنامه فضایی رژیم صهیونیستی، در حالی بر اثر آتش سوزی در یک هتل کشته شد که سوالات زیادی در پرتاب کوکتل مولوتف به اتاق وی مطرح شده است.

 سرانجام و پس از چند روز کتمان حقیقت، بالاخره رسانه های صهیونیستی فاش کردند "آوی هار ایوان" مغز متفکر برنامه موشکی اسراییل و یکی از متخصصان برجسته و مهم در برنامه نظامی و فضایی این رژیم که در هفته های گذشته و حین اقامت در هتلی واقع در منطقه عکا، به شدت مجروح شده بود، در اثر این حادثه قابل تامل، به هلاکت رسیده است. آوی هار ایوان ۸۴ ساله در آن آتش سوزی دچار سوختگی شدید شده و دود زیادی تنفس کرده بود به گونه ای که از زمان انتقال به بیمارستان حیفا بیهوش بوده و با کمک دستگاه  تنفس می‌کرد و در نهایت به دلیل اثرات همین مجروحیت، به هلاکت رسید.

با توجه به نقش مهم این فرد در مدیریت علمی و فنی برنامه های موشکی و نظامی ارتش اشغالگر قدس، نگاهی گذرا به سوابق و فعالیت های او، کمک خواهد کرد حادثه آتش سوزی در هتل مذکور بهتر تحلیل شود.

از مهاجرت از رومانی تا حفاظت از تاسیسات دیمونا

ایوان متولد ۷ می ۱۹۳۷ در کشور رومانی در اروپای شرقی است که در سال ۱۹۵۰ به سرزمین های اشغالی مهاجرت می کند. او بعد از فارغ التحصیل شدن از دبیرستان وارد ارتش رژیم صهیونیستی و در رسته های زرهی و توپخانه ای مشغول خدمت شد. در همین زمان وی به تحصیل در رشته الکترونیک پرداخت و توانست به درجه مهندسی در این رشته بپردازد. یکی از اولین پروژه های صنعتی – نظامی که وی در آن مشارکت نمود ارتقاء توپ های ضد هوایی سری L-۷۰ ساخت سوئد بود که در آن زمان بخشی از توان ضد هوایی این رژیم را تشکیل می داد. وی در ادامه فرماندهی یک واحد از موشک های سطح به هوای هاوک ساخت آمریکا را در اطراف تاسیسات هسته ای دیمونا نیز به عهده گرفت.

هلاکت فرمانده و دانشمند مهم صهیونیستی با کوکتل مولوتفی که از غیب آمد/ از موشک ماهواره‌بر «شاویت» تا سامانه پدافندی «پیکان» در پرونده «آوی ایوان» +عکس

آوی هار ایوان

در سال ۱۹۶۸ وارد بخش تحقیق و توسعه ارتش رژیم صهیونیستی شده و در سال ۱۹۷۷ میلادی تیم وی برنده جایزه امنیتی سال اسراییل شد. او همچنین در ایجاد کار گروهی برای گسترش روابط نظامی با کشورهای دوست رژیم صهیونیستی حضور فعال داشته و بعد از جنگ ۱۹۷۳ میلادی و آسیب هایی که متوجه ارتش این رژیم شد، مسئله انتقال تجربیات این جنگ به واحدهای نظامی و بخش های علمی و صنعتی را بر عهده داشت. وی مدتی را نیز برای بحث ارتقاء شبکه پدافند هوایی کشور اریتره، به عنوان نماینده رژیم صهیونیستی و مشاور امین این رژیم، در آنجا به سر برد.

آغاز فعالیت های موشکی و فضایی

آوی هار ایوان در سال ۱۹۸۲ میلادی و مدتی بعد از خارج شدن از ارتش اسراییل، وارد عرصه هوافضا شده و برای مدتی مدیریت پروژه ماهواره بر اسراییلی "شاویت" را بر عهده داشت. در بین سالهای ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۰ میلادی نیز به عنوان مدیر بخش حوزه فضایی و پرتابگرها در تاسیسات مهم موسوم به Malam از زیر مجموعه های مهم و حساس صنایع هوافضای اسراییل فعالیت می کرد و در دوره فعالیت وی در این مرکز بود که توافقات اولیه بین آمریکا و رژیم صهیونیستی برای توسعه سامانه دفاع ضد موشکی پیکان به امضاء رسیده و روند توسعه این سامانه آغاز شد. وی در سال ۱۹۹۴ از سازمان صنایع هوافضای اسراییل IAI نیز بازنشسته شد.

هلاکت فرمانده و دانشمند مهم صهیونیستی با کوکتل مولوتفی که از غیب آمد/ از موشک ماهواره‌بر «شاویت» تا سامانه پدافندی «پیکان» در پرونده «آوی ایوان» +عکس

ماهواره بر شاویت

هلاکت فرمانده و دانشمند مهم صهیونیستی با کوکتل مولوتفی که از غیب آمد/ از موشک ماهواره‌بر «شاویت» تا سامانه پدافندی «پیکان» در پرونده «آوی ایوان» +عکس

شلیک از سامانه دفاع موشکی پیکان ساخت رژیم صهیونیستی

اما دوره مهم دیگر فعالیت وی مربوط به بازه سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ میلادی است که وی به عنوان رییس آژانس فضایی رژیم صهیونیستی به فعالیت می پرداخت. این دوره را می توان بازه مهمی از فعالیت های داخلی و خارجی برای این سازمان به حساب آورد که پرتاب چندین ماهواره به مدار زمین مثل ماهواره های شناسایی سری افق ۳، افق ۵ و افق ۶، پرتاب ماهواره مخابراتی آموس ۱ و آموس ۲ و همچنین ماهواره شناسایی EROS از جمله کارهای مهم این آژانس در دوره مدیریت وی بوده است.

در حوزه خارجی بحث توافق نامه های مختلفی با سازمان ناسا و فرانسه برای اقدامات مختلف مثل توسعه فناوری های فضایی و توسعه مشترک برنامه ماهواره ای و ارسال اولین فضانورد اسراییلی (ایلان رامون) با شاتل فضایی آمریکا در دوره وی پیگیری و مدیریت می شد.

هلاکت فرمانده و دانشمند مهم صهیونیستی با کوکتل مولوتفی که از غیب آمد/ از موشک ماهواره‌بر «شاویت» تا سامانه پدافندی «پیکان» در پرونده «آوی ایوان» +عکس

آوی هار ایوان در وسط و ایلان رامون در سمت راست

آوی هار ایوان بعد از خروج از سازمان فضایی اسراییل نیز به عنوان یک محقق و صاحب نظر مهم در مرکز مطالعات استراتژیک بگین- سادات به فعالیت پرداخت و در سالهای گذشته، همواره به عنوان مشاور و فردی ذی نفوذ در پروژه های مهم نظامی و موشکی رژیم صهیونیستی به ایفای نقش پرداخته است و طرز کشته شدن او، از هم اکنون مباحث و ابهاماتی مهمی را در خصوص نحوه شناسایی و تامین امنیت ترددهای او در داخل سرزمین اشغالی در میان کارشناسان و رسانه های داخلی و خارجی این رژیم به وجود آورده است.

منبع: مشرق

750 نمایش

نظر دادن