تاریخ انتشار: شنبه, 17 آبان 1399 ساعت 16:34

ویروس اچ پی وی و سرطان گلو

سرطان گلو، نوعی سرطان سر و گردن می باشد. دهانه ی حلق بخشی از گلو می باشد که شامل کام نرم، پایه زبان و لوزه ها است. از مواردی که احتمال خطر ابتلا به سرطان گلو را افزایش می دهند می توان به استفاده از تنباکو، الکل و عفونت با انواع پرخطر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) اشاره کرد. شما ممکن است در مورد نقش  HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) در سرطان دهانه رحم شنیده باشید، اما در مورد سرطان سر و گردن !!!؟

برخی از HPV ها می توانند، باعث ایجاد زگیل شوند و برخی دیگر آن مرتبط با سرطان می باشند. بسیاری از تحقیقات صورت گرفته بر روی این ویروس و سرطان به نقش  HPV ها در سرطان های دهانه رحم، فرج و واژن تمرکز دارند، اما hpv می تواند منجر به سرطان های آلت تناسلی، مقعد و گلو  نیز شود (بخشی از حلق که شامل لوزه ها، پایه ی زبان و کام نرم می شود).

عفونت های  HPV که باعث بروز سرطان های دستگاه تناسلی می شوند از طریق رابطه ی جنسی منتقل می شوند. این عفونت بسیار شایع می باشد و به طور کلی اندکی پس از این که فرد از نظر جنسی فعال می شود، روی می دهد. بسیاری از عفونتها، به خودی خود برطرف می شوند، اما بسیاری دیگر ماندگارند و احتمال خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.

انتقال از راه رابطه ی جنسی نقش مهمی در سرطان های گلو مرتبط با  HPV ایفا می کند. در این مورد، این عفونت  HPV دهانی می باشد که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. هنوز به طور کامل مشخص نیست که عفونت  HPV دهانی چگونه رخ می دهد، اما شواهد نشان می دهد که رابطه ی جنسی دهانی و بوسیدن با دهان باز می تواند در آن نقش داشته باشد. خبر خوب این است که برخی از واکسن ها که خطر ابتلا به سرطان واژن مرتبط با  HPV را کاهش می دهند، همچنین می توانند به طور قابل توجهی احتمال خطر ابتلا به سرطان گلو مرتبط با  HPV را نیز کاهش دهند.

توجه داشته باشید که به نقل از همشهری آنلاین هنوزهیچ درمان قطعی برای از بین بردن ویروس زگیل تناسلی وجود ندارد و تنها می توان زگیل های ظاهر شده بر روی پوست افراد را به کمک روش هایی همچون کریوتراپی، لیزر و جراحی از بین برد.

سرطان های سر و گردن مرتبط با  HPV

سرطان سر و گردن در بافت های داخلی یا اطراف بینی، دهان و گلو نشأت می گیرد. مدت هاست  که مصرف سیگار و الکل را عامل خطر ابتلا به سرطان سر و گردن می دانند، اما اخیراً مشخص شده است که برخی از موارد سرطان سر و گردن، به ویژه سرطان گلو مرتبط با عفونت  HPV می باشد.

هنوز نمی توان با قطعیت گفت که چند مورد از سرطان های گلو مرتبط با عفونت  HPVمی باشند، اما محققان ارزیابی کرده اند که بیش از 7000 مورد سرطان حفره دهانی و گلو، مرتبط با  HPV سالانه در ایالات متحده رخ می دهد. علاوه بر این، تحلیل پژوهش ها از سراسر دنیا گزارش کرده اند که 36 درصد سرطان های گلو حاوی  HPV می  باشند. تاکنون شایع ترین نوع  HPV ،  HPV نوع 16 بوده است.

در یک مقاله ی منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند بیان شده، افراد مبتلا به عفونت های  HPV 16 احتمال دارد که 14 برابر بیش از افراد دیگر به سرطان گلو مبتلا شوند. تعدد شرکای جنسی به ویژه شرکای رابطه ی جنسی دهانی نیز مرتبط با احتمال خطر افزایش یافته ی سرطان گلو بود.

روند بروز سرطان سر و گردن، رابطه ی بین HPV و سرطان گلو را نشان می دهد. به طور کلی با کاهش میزان سیگار کشیدن، شدت سرطان سر و گردن نیز کاهش می یابد. اما این روند بر سرطان گلو تاثیری نداشته و به نظر می رسد که در جوانان رو به افزایش است.

یک مشاهده ی جالب درباره ی سرطان گلوی مرتبط با  HPV این است که به علت استعمال سیگار یا دیگر علت ها، نسبت به دیگر سرطان های گلو، بهتر می توان آن را پیش بینی کرد. یک پژوهش در مورد بیماران مبتلا به سرطان گلو در مرحله سه یا چهار در مجمع سالانه 2009 انجمن آنکولوژی بالینی آمریکا ارائه شد. میزان بهبود کلی دو ساله، در بین سرطان های  HPV مثبت 88 درصد و در بین بیمارانی با سرطان های  HPV منفی تنها 66 درصد بود .

پیشگیری از سرطان گلو

همانطور که شواهد بیشتری درباره سرطان گلو (دهان – حلق) مرتبط با  HPVبه دست آمده است، توجه به سوی پیشگیری معطوف شده است. گرچه، اطلاعات محدودی درباره چگونگی روی دادن عفونت  HPV دهانی وجود دارد، اما رابطه جنسی از راه دهان و بوسیدن با دهان باز هر دو می توانند نقش مهمی این امر داشته باشند. به دست آوردن اطلاعاتی درباره ی ارتباط احتمالی سرطان گلو با رابطه ی جنسی دهانی برای نوجوانان و نیز بزرگسالان بسیار مهم است، تا تشویق شوند اقدامات جنسی ایمن تری را انجام دهند. گزارشات حاکی از آن است که رابطه ی جنسی دهانی یک عمل رایج در بین نوجوانان می باشد، که معتقدند روشی بی خطر است.

واکسن های  HPV ، یک وسیله ی پیشگیری افزون را ارائه می دهند. گرچه، هنوز شواهد مستقیمی در مورد مزیت آنها دربرابر سرطان گلو در دسترس نیست، این احتمال وجود دارد که واکسیناسیون احتمال خطر را کاهش دهد.  HPV 16 دلیل اصلی اکثر سرطان های گلو مرتبط با  HPV می باشد و واکسن های  HPV موجود، در حال حاضر دربرابر این نوع ویروس از شما محافظت می کنند.

باید به خاطر داشته باشیم که این واکسن ها برای جلوگیری از عفونت با انواع خاصی از  HPV می باشند. آنها نمی توانند عفونت های  HPV را درمان کنند. در نتیجه واکسن ها، باید پیش از این که فرد رابطه ی جنسی فعال داشته باشد، تزریق شوند، تا بتوانند تاثیر گذار باشند. از آنجاییکه، هیچ واکسنی دربرابر تمامی انواع  HPV با احتمال خطر بالا، نمی تواننند حفاظت کامل ایجاد کنند، آنها به طور کامل نمی توانند احتمال خطر ابتلا به سرطان مرتبط با  HPV را از بین ببرند.

تحقیقات چه چیزی نشان می دهند؟

مطابق با نتایج به دست آمده، HPV منجر به گسترش برخی سرطان های گلو می شود. تعدد شرکای جنسی (به ویژه سکس دهانی)احتمال ابتلا به این نوع از سرطان را افزایش می دهد. ارتباط مستقیمی بین تعداد شرکای جنسی و سرطان های گلو که  HPV 16 آنها مثبت بوده، وجود دارد. این نتایج نشان می دهد که عفونت  HPV دهانی احتمال خطر سرطان گلو را افزایش می دهد. از طرفی محققان اشاره می کنند که عفونت  HPV دهانی از طریق رابطه ی جنسی به دست می آید.

منبع: cancerconnect

1577 نمایش

نظر دادن