تاریخ انتشار: سه شنبه, 30 مهر 1398 ساعت 12:53

واکنش شهرداری تهران به تخریب مجسمه خیام در پارک لاله + تصاویر

سازمان زیباسازی شهرداری تهران درباره تخریب مجمسه خیام واقع در بوستان لاله توضیحاتی داد.  

مجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به تخریب مجسمه خیام واقع در بوستان لاله گفت: مجسمه خیام از جنس سنگ است و نزدیک به ۴ دهه از عمر آن می‌گذرد و بر اثر تنش‌های محیطی در بازه‌های زمانی مختلف دچار آسیب شده که این آسیب دیدگی از ۱۰ سال پیش در قسمت بینی و صورت مجسمه تشدید شده است.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران افزود: در زمان آسیب دیدگی اولیه، قسمت‌های آسیب دیده مجسمه ترمیم شد، اما امروز شاهد هستیم که دوباره در همان نقاطی که مجسمه پیش‌تر ترمیم شده بود ریختگی ایجاد شده است.

موسوی با اشاره به اینکه در دیگر قسمت‌های مجسمه خیام ترک ایجاد شده است،  تصریح کرد:  ترک‌های ایجاد شده در بدنه مجسمه نشان دهنده این مطلب است که تنش‌های محیطی ( تابش خورشید، نزولات و ...) نقش مهمی در تخریب مجسمه دارند.

مجسمه خیام تخریب شد + تصاویر

وی با اشاره به ریختگی در ناحیه انگشت و بینی مجسمه خیام (واقع در بوستان لاله) افزود: شکل و میزان ریختگی مجسمه از سوی کارشناسان سازمان زیباسازی شهرداری تهران در حال کارشناسی است و پس از انجام مراحل فنی کار مرمت و بازسازی قسمت‌های آسیب دیده آغاز می‌شود.

مجسمه خیام تخریب شد + تصاویر

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران در پاسخ به این سوال آیا عوامل انسانی در تخریب مجسمه خیام  بوستان لاله نقش داشته‌اند، تصریح کرد: شکل آسیب دیدگی مجسمه با توجه به گذشت ۴ دهه از عمر آن نشان می‌دهد که عامل انسانی در آن نقش نداشته، اگر چه موقعیت مجسمه به شکلی است که مراجعه‌کنندگان به بوستان لاله ممکن است از آن بالا بروند و عکس‌هایی در کنار آن از خود بگیرند.

موسوی با تأکید بر اینکه باید مجسمه خیام پس از ترمیم به مکانی سرپوشیده منتقل شود، بیان کرد: در حال حاضر امکان جابه‌جایی مجسمه خیام از مکان فعلی وجود ندارد، اما سازمان زیباسازی شهرداری تهران پس از ترمیم مجسمه آن را درون محفظه‌ای شیشه‌ای قرار می‌دهد تا از تنش‌های محیطی محفوظ بماند تا پس از مکان‌یابی این مجسمه به مکانی سرپوشیده جهت نگهداری دائم منتقل شود.

مجسمه خیام تخریب شد + تصاویر

وی در پاسخ به این سوال که کار مرمت و بازسازی مجسمه خیام در چه بازه زمانی انجام می‌شود؟ گفت: کار مرمت و بازسازی مجسمه خیام ۲ تا ۳ ماه زمان می‌برد.

1673 نمایش

نظر دادن