تاریخ انتشار: چهارشنبه, 04 ارديبهشت 1398 ساعت 11:22

کم‌بارشی 2 سال گذشته با بارندگی‌ 7 ماه اخیر جبران شد

همه استان‌های کشور اولین ماه سال نو را با بارش باران گذراندند. رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه بارش‌های فروردین ۹۸، ۳۶ درصد بارش یک سال زراعی را تامین کرد، گفت: بارش‌های هفت ماه گذشته کم‌بارشی دو سال قبل را جبران کرد.

صادق ضیائیان با اشاره به اینکه متوسط بارش کشور در فروردین ۹۸، ۸۴ میلیمتر بود، در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد: با توجه به اینکه در ایران بارش فروردین سال قبل ۲۱.۶ میلیمتر و بارش بلندمدت همین ماه، ۳۱ میلیمتر است، فروردین امسال نسبت به سال قبل ۲۸۸ درصد و نسبت به بلندمدت ۱۶۹ درصد افزایش بارش داشت.

فروردین ۳۶ درصد بارش یک سال را تامین کرد

وی با بیان اینکه در فروردین ماه امسال، ۳۶ درصد مجموع بارش یک سال زراعی تامین شده است، گفت: حتی برخی استان‌ها مثل همدان و مرکزی ۶۰ درصد بارش یک سال زراعی خود را در فروردین دریافت کردند که عدد قابل توجهی است، این درحالیست که به‌طور نرمال فروردین‌ماه، ۱۵ درصد بارش یک سال زراعی را تامین می‌کند.

لرستان رکورد استان‌ها را در پربارشی زد

رئیس مرکز ملی خشکسالی استان‌های پربارش کشور را طی ماه گذشته برشمرد و اظهارکرد: در فروردین ماه ۹۸، استان لرستان به‌طور متوسط با ۳۰۱.۳ میلی‌متر بارش، به عنوان پرباران‌ترین استان ثبت شد. همچنین استان‌های چهارمحال و بختیاری و همدان به ترتیب با ۲۴۳ و ۲۱۲ میلیمتر بارش، در رتبه‌های دوم و سوم به لحاظ پربارشی قرار گرفتند.

وضع بارش استان‌های سیل‌زده

ضیائیان در ادامه با اشاره به میزان بارش در استان‌های سیل‌زده گلستان و خوزستان گفت: در فروردین ۹۸، استان گلستان ۷۳ میلیمتر بارش دریافت کرد که نسبت به بارش سال قبل (۴۶ میلیمتر)، ۶۰ درصد و نسبت به بلندمدت (۴۸ میلیمتر)، ۵۴ درصد افزایش داشت. همچنین استان خوزستان در ماه گذشته، به‌طور میانگین، ۸۶ میلیمتر بارندگی داشت که نسبت به سال گذشته (۳۲.۵ میلیمتر) ۱۶۶ درصد و نسبت به بلندمدت (۳۶ میلیمتر) ۱۴۲ درصد افزایش بارش ثبت شده است.

این کارشناس سازمان هواشناسی همچنین با اشاره به کم‌بارش‌ترین استان‌ها طی ماه گذشته،اظهارکرد: استان سیستان و بلوچستان با ۳۵ میلیمتر و استان کرمان با ۴۳ میلیمتر بارندگی، به عنوان کم‌بارش‌ترین استان‌ها نسبت به سایر استان‌ها در فروردین ۹۸ ثبت شدند البته بارش سال قبل سیستان و بلوچستان سه میلیمتر و بارش بلندمدت آن ۱۰ میلیمتر بوده است بنابراین ۲۴۰ درصد نسبت به بلند مدت افزایش بارش داشت. بارش کرمان هم در سال گذشته ۱۸ میلیمتر و در بلندمدت ۱۷ میلیمتر بود بنابراین در کرمان هم نسبت به سال قبل ۲۳۶ درصد و نسبت به بلندمدت ۱۵۳ درصد افزایش بارش ثبت شده است.

وی همچنین به تشریح وضعیت بارش‌های استان تهران پرداخت و گفت: در فروردین امسال، تهران ۹۸ میلیمتر بارش دریافت کرده است و با توجه به اینکه بارش این استان در فروردین سال گذشته ۳۴ میلیمتر و در بازه بلندمدت ۳۹ میلیمتر ثبت شده است، ۱۸۶ درصد نسبت به سال قبل و ۱۴۸ درصد نسبت به بلندمدت بارش بیشتری دریافت کرد.

بارش‌های هفت ماه گذشته کم‌بارشی دو سال قبل را جبران کرد

رئیس مرکز ملی خشکسالی در بخش دیگر گفت وگو مجموع بارش‌های ایران را از ابتدای سال آبی تا پایان فروردین بررسی و اظهارکرد: از اول سال زراعی جاری (اول مهر ۹۷) تا پایان فروردین ماه ۹۸، بارش متوسط کل کشور ۲۸۹ میلیمتر بود و با توجه به بارش ۱۱۳ میلیمتری ایران در مدت مشابه سال گذشته و بارش ۱۹۷ میلیمتری در دوره بلندمدت، نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد و نسبت به بلندمدت ۱۵۶ درصد افزایش داشته است.

ضیائیان با بیان اینکه بارش متوسط ایران در یک سال زراعی ۲۳۲ میلیمتر است، گفت: از ابتدای مهر ۹۷ تا پایان فروردین ۹۸، بارش ایران ۲۴ درصد بیشتر از حد نرمال یک سال کامل زراعی بوده است و اگر مجموع بارش هفت ماه اخیر و بارش سال زراعی گذشته را لحاظ کنیم، متوجه می‌شویم که تاکنون بارش‌ها شش درصد بیشتر از حد نرمال بوده است بنابراین کم بارشی دو سال قبل ایران با بارش های اخیر تامین شده است البته ترسالی امسال نمی‌تواند خشکسالی متمادی یک دهه گذشته را جبران کند و لازم است که برنامه‌ریزی‌های دقیق به منظور مدیریت درست منابع آب انجام و اعمال شود.

802 نمایش

نظر دادن