تاریخ انتشار: سه شنبه, 17 آذر 1394 ساعت 08:55

آقاي روحاني اين بار «مچکريم»

به گزارش آخرین نیوز، روزنامه خراسان نوشت:

16 آذر امسال پرشور برگزار شد. اگرچه بخشي از اين شور به حضور افراد مطرح طيف هاي مختلف سياسي در فضاي دانشگاه بر مي گشت، اما بخش عمده اين شور به حضور متفاوت رئيس جمهور مربوط است.

حسن روحاني اگرچه طي دو سال گذشته نيز در مراسم روز دانشجو حضور يافته بود، اما حضور امسال وي متفاوت بود، چرا که فرصت مناسبي براي تشکل هاي مختلف دانشجويي فراهم شد تا مطالبات، نقدها و بعضا تعريض هاي تند خود را خطاب به رئيس جمهور مطرح کنند.

شايد بتوان گفت که روحاني براي معدود دفعات خود را در معرض نقد رو در رو، آن هم چنين صريح قرار داد و البته با سعه صدر نيز شنونده اين نقدها و عبارات تند و تيز نيز بود.

از آن بالاتر اين که وي در فرصت پاسخگويي و سخنراني خود اين تندي ها را با تندي پاسخ نداد که نشانه يک تغيير رويکرد در رئيس جمهور است، چرا که طي دو سال اخير ديده شده بود که وي بعضا در مواجهه با نقدها و تعريض هاي تند، واکنش هاي تندي نشان داده و منتقدان را با عبارات تند نواخته است.

در اين ميان اگر چه رويکرد مسئولان از جمله رئيس جمهور اثرگذاري جدي در فضاي سياسي دارد، اما ساير نقش آفرينان از جمله دانشجويان و نمايندگان تشکل هاي دانشجويي نيز مسئول هستند و بايد اخلاق و انصاف را در نقد خويش لحاظ کنند و بدانند که سعه صدر مسئولان ممکن است آن اندازه که توقع مي رود زياد نباشد و در برابر نقدهايي که از دايره دلسوزي و انصاف خارج مي شود، موضع تند بگيرند که اين مسئله مي تواند روند ايجاد شده را با اخلال مواجه کند .

در هر صورت بايد توجه داشت که نوسان سياست در فضاي دانشگاه، نسبت به فضاي عمومي جامعه بيشتر است. به عبارت روشن تر دانشگاه زودتر و داغ تر از جامعه، سياسي مي شود و زماني که فضاي سياست سرد شود، زودتر و بيشتر از فضاي عمومي جامعه از عرصه سياست فاصله مي گيرد.

شايد اين واقعيت، ريشه در خصلت جواني و هيجاني بودن دانشجويان داشته باشد و بايد براي مهار اين خصلت و رفع آسيب هاي مترتب بر آن، کنشگري سياسي در فضاي دانشگاه را منطقي تر، معقولانه تر و مسئولانه تر کرد. در هر حال با سعه صدر و موضع گيري امروز آقاي روحاني بايد خطاب به ايشان گفت: آقاي روحاني اين بار « مچکريم.»

671 نمایش

نظر دادن