تاریخ انتشار: یکشنبه, 15 آذر 1394 ساعت 09:25

انتشار واضحترین تصاویر تاکنون از سیاره کوتوله پلوتو

ناسا به تازگی واضحترین تصاویر تاکنون از سطح پلوتو را که فضاپیمای نیوهورایزنز در زمان عبور از برابر این سیاره کوتوله ثبت کرده، منتشر کرده است.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از ایسنا، این تصاویر در فاصله حدود 17 هزار کیلومتر سطح پلوتو و تنها 15 دقیق پیش از نزدیکترین رویایی نیوهورایزنز با سیاره ثبت شده‌اند.

این‌ها واضحترین تصاویری است که فضاپیما ارسال کرده زیرا فشرده نشده و کیفیت آن‌ها افت پیدا نکرده است. در مقابل، تصاویری که در تابستان به زمین ارسال شده بودند، برای ارسال سریعتر فایل‌ها، فشرده شده بودند. در واقع آن‌ها به عنوان تصاویر پیش نمایش ارائه شده بودند تا زمانی که ماموریت از زمان کافی برای انتقال داده‌های کامل برخوردار شود.

این سطح از دقت تاکنون در هیچ تصویری از پلوتو مشاهده نشده است. ویژگی‌هایی مانند دیواره‌های داخلی دهانه‌های سطح سیاره و همچنین دشت‌های یخی حفره‌دار به زیبایی به تصویر کشیده شده‌اند. در تصاویر قبلی که رشته‌کوههایی در سیاره را به نمایش نشان می‌دادند، اکنون می‌توان آن‌ها را بطور مجزا مشاهده کرد.

این تصاویر دقیق به دانشمندان کمک خواهد کرد تا لایه‌های سازنده سطح پلوتو را درک کنند. به گفته ناسا، تصاویر بیشتر با این وضوح بالا در هفته‌های آینده دانلود خواهند شد.

هنوز مقادیر زیادی از اطلاعات نزد فضاپیما باقیمانده، یعنی حدود 60 درصد از آنچه در زمان رویایی نیوهورایزنز با پلوتو ثبت شده است. این فضاپیما اکنون در فاصله 4.8 میلیارد کیلومتری زمین و حدود 160 میلیون کیلومتری پلوتو قرار دارد و این امر در ترکیب با فناوری محدود حاضر در فضاپیما به این معنی است که داده‌ها با سرعت یک تا چهار کیلوبیت در ثانیه منتقل خواهند شد.

تیم نیوهورایزنز به ارسال این داده‌ها تا اکتبر 2016 ادامه خواهند داد و پس از آن، ابزار خود را بر روی هدف جدیدش یعنی جسم یخی 2014 MU69 در کمربند کویپر متمرکز خواهد کرد.

1461 نمایش

نظر دادن