تاریخ انتشار: یکشنبه, 08 آذر 1394 ساعت 18:10

محاسبات کارشناسان فیزیک نجومی بلژیک از سقوط جنگنده روسی

ایندیپندنت در گزارشی نوشت: دو متخصص بلژیکی رشته فیزیک نجومی، اظهارات مقامات مسکو و آنکارا را در خصوص سقوط جنگنده روسیه بوسیله ترکیه مشکوک خواندند. دکتر "تام ون دورسلار" و دکتر "ژوانی لاپنتا" در وبلاگ خود نوشتند: جنگنده روسیه نمی تواند به شیوه ای که مقامات دو کشور اعلام کردند سقوط کرده باشد.

به نوشته ایندیپندنت، این دو کارشناس فیزیک نجوم پس از تماشای فیلم سقوط جنگنده اعلام کردند بر اساس محاسبات آنها، این جنگنده سریعتر از آنچه ترکیه گفته بود پرواز می کرد. ترکیه مدعی شده بود جنگنده روسیه 17 ثانیه در حریم هوایی این کشور پرواز کرد؛ اما بررسی های این دو کارشناس بلژیکی نشان داد جنگنده روسیه با سرعت 980 کیلومتر بر ساعت، تنها می توانست 7 ثانیه در حریم هوایی ترکیه بماند. به همین دلیل 10 بار هشدار ترکیه در این فاصله اندک، غیرممکن و مشکوک است.

به عقیده این دو کارشناس، ترکیه چطور می توانست پیش بینی کند جنگنده روسیه قرار است وارد حریم هوایی اش شود؟ به نظر می رسد هشدارهای ترکیه به خلبانان روس، تنها حدس و گمان باشد. این در حالیست که کارشناسان بلژیکی، صحبتهای مقامات روس را نیز خالی از اشتباه نمی دانند.

مقامات روس اعلام کردند جنگنده آنها پس از هدف قرار گرفتن بوسیله ترکیه، 90 درجه تغییر جهت داده است تا از حریم هوایی این کشور دور شود. اما کارشناسان بلژیکی مدعی شدند، تغییر جهت 90 درجه با آن سرعت بالا و وزن سبک جنگنده، غیرممکن است.

1015 نمایش

نظر دادن