تاریخ انتشار: چهارشنبه, 10 تیر 1394 ساعت 13:40

لایک به این حجاب زیبا + تصاویر

خبرگزاری فارس از راه‌اندازی یک کارزار (کمپین) در شبکه‌های اجتماعی خبر داده است به نام «تقوا در دنیای مجازی».
روزنامه شرق: خبرگزاری فارس از راه‌اندازی یک کارزار (کمپین) در شبکه‌های اجتماعی خبر داده است به نام «تقوا در دنیای مجازی». گردانندگان این کارزار با ساخت حساب‌های کاربری در فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام و انتشار کارتون‌هایی در زمینه رفتارها و تعاملات اجتماعی بین افراد در فضای مجازی مطالبی را منتشر می‌کنند.

لایک به این حجاب زیبا +عکس

تیتری که فارس برای این گزارش انتخاب کرده این‌گونه است: «لایک به این حجاب زیبا... دمتون گرم خواهر! +تصاویر» و در ادامه تعدادی از این تصاویر کارتونی مورد استفاده در این کارزار را با توضیحاتی منتشر کرده است. براساس این گزارش، کمپین «تقوا در دنیای مجازی» به تمام کاربران شبکه‌های اجتماعی یادآور می‌شود رفتارها و تعاملات اجتماعی بین افراد در دنیای حقیقی تفاوتی با دنیای مجازی ندارد.

به تعبیر نویسنده این گزارش، طبیعتا بخش عمده فرهنگ اجتماعی حاکم بر فضای شبکه‌های اجتماعی و تعریفی که سازندگان و طراحان این نرم‌افزارها برای روابط بین افراد تعریف کرده‌اند، با فرهنگ اسلامی، ایرانی و سنتی کشورمان در تضاد است. استفاده از شبکه‌های اجتماعی به‌همراه فرهنگ وارداتی خود روزبه‌روز در بین جوانان و نوجوانان در حال افزایش است.

لایک به این حجاب زیبا +عکس

تا پیش از این رسانه‌هایی مانند این خبرگزاری بیشتر از هرچیز طرف‌دار فیلترکردن و عدم استفاده از شبکه‌های اجتماعی بودند و مطالب بسیاری را نیز دراین‌باره منتشر کردند. اما این کارزار از رویکردی جدید در این زمینه حکایت دارد.


دپای این رویکرد را در بخش دیگری از همین گزارش می‌توان دید. نویسنده گزارش در بخش دیگری از مطلب خود نوشته است: «اما آیا باید به‌دلیل این تضاد بزرگ فرهنگی، استفاده از این ابزارهای نوین به‌کلی کنار گذاشته شود؟! به عقیده بسیاری از افراد می‌توان اصول و اعتقادات به‌کارگیری‌شده در دنیای واقعی را نیز در دنیای مجازی و در مجاورت ارتباط افراد با یکدیگر در شبکه‌های اجتماعی نیز مدیریت کرد. براین‌اساس به‌تازگی کمپینی با عنوان «تقوا در دنیای مجازی» در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است که به تمام کاربران شبکه‌های اجتماعی یادآور می‌شود رفتارها و تعاملات اجتماعی بین افراد در دنیای حقیقی را نیز می‌توان در دنیای مجازی در پیش گرفت، فقط با اندکی توجه بیشتر! در ادامه این گزارش نیز برخی از مطالب و عکس‌نوشت‌های منتشر شده با موضوع این کارزار در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. اسامی برخی از چهره‌های طراحی شده در تصاویر کارتونی این کارزار در نوع خود جالب‌توجه است.

لایک به این حجاب زیبا +عکس

 برای یکی از این تصاویر که در آن دو کاربر از دو جنس مخالف به همدیگر سلام می‌کنند، در کنارش نوشته شده «خدای دنیای واقعی همان خدای دنیای مجازی است» و در زیر آن نیز توضیحی به این شرح دیده می‌شود. خدای دنیای واقعی همان خدای دنیای مجازی است؟ اگر خودش را در جهان واقعی ببینی، یحتمل سرت را می‌اندازی پایین و عبور می‌کنی، ولی اسمش را، نوشته‌اش، کامنتش را، چراغ روشنش را که در دنیای مجازی می‌بینی، چشمت تنگ‌تر می‌شود، خیره‌تر می‌شوی به مانیتور، شاید ضربان قلبت هم کمی بالاتر برود.

لایک به این حجاب زیبا +عکس

در تصویر دوم، پیامی که گردانندگان کارزار قصد انتقالش را دارند، مقداری شفاف‌تر توضیح داده شده؛ توضیحی به این شرح در زیر تصویری کارتونی از یک دختر و پسر که از کنار هم در حال عبور هستند. «دخترکم؛ از نظر قرآن یکی از ملاک‌های بی‌حیایی، خودنمایی برای نامحرم است. خودنمایی فقط برای بدحجاب‌ها نیست، بلکه با حجاب هم می‌شود خودنمایی کرد؛ فقط مشتری‌اش فرق می‌کند. رعایت کن!»

لایک به این حجاب زیبا +عکس

پیام یکی دیگر از تصاویر هم به این شرح است: «حالا اگر احوال‌پرسی نکنی چه می‌شود؟!» در این تصویر کاربری به اسم امیرحسین، عکسی از انگشت آسیب‌دیده‌اش را در شبکه اجتماعی گذاشته و دو کاربر به نام‌های مریم‌خانم و سارابانو در زیر آن کامنت‌هایی گذاشته‌اند به این شرح: «وای خدا مرگم بده، انگشتتون چی شده؟» و «بلا به‌دور چه بلایی سر انگشتتون اومده؟»پیام یکی دیگر از تصاویر هم به این شرح است: «  بانو... همان‌طور که در دنیای واقعی حیایت، حجابت، وقارت تو را از برخورد صمیمانه با هر نامحرمی بازمی‌دارد، همان‌طور که وقتی نگاهی آزارت می‌دهد؛ رویت را محکم‌تر می‌گیری، اینجا هم در فضای مجازی در برخورد با نامحرم، رویت را بگیر در قالب کلمات».

بقیه تصاویر نیز توضیحات و نکاتی به همین سبک‌وسیاق دارند، هم در زمینه لزوم نگاه‌نکردن و سلام‌نکردن و احوال‌پرسی‌نکردن با نامحرم و همین‌طور عدم انتشار عکس‌های بی‌حجاب و... .
4526 نمایش

نظر دادن