تاریخ انتشار: چهارشنبه, 30 ارديبهشت 1394 ساعت 12:20

بزرگترین غار جهان، تلفیق زیبایی و عظمت + تصاویر

«هو خان» نام یک مرد روستایی در ویتنام است که در سال 1991 برای نخستین بار پا به نقطه‌ای «شیطانی» در نزدیکی روستایش گذاشت و عظیم‌ترین غار جهان را کشف کرد.

به گزارش آنا به نقل از English.vietnamnet، غار «سان دونگ» در نزدیکی مرز ویتنام و لائوس واقع شده است و حتی پس از کشف در سال 1991، تا سال 2009 بدون جست‌وجو باقیمانده بود.

این غار که در اطراف ورودی آن صدای زوزه باد و جریان شدید هوا موجب وحشت می‌شد، از سوی روستاییان به‌عنوان محل زندگی شیطان شناخته می‌شد و محلی ممنوعه بود اما یکی از آنها روزی جرأت ورود به منطقه را به خود داد و این کار موجب کشف بزرگی شد.

در سال 2009 وقتی برای نخستین بار نام «سان دونگ» در محافل بین‌المللی مطرح شد، یک گروه غارنورد از انجمن غارنوردی بریتانیا به سرپرستی هاوارد و دب لیمبرت، زوج غارنورد، به داخل این محل رفتند و با یکی از عجایب جهان روبه‌رو شدند.

غارنوردی آنها در 14 آوریل 2009 (25 فروردین 1388) با برخورد به یک دیواره آهکی به ارتفاع 60 متر ناتمام ماند. آنها نام این دیوار را «دیوار بزرگ ویتنام» گذاشتند و در سال 2010 توانستند آن را فتح کنند و به انتهای غار برسند.

در آن سوی دیوار بزرگ ویتنام شگفتی دیگری انتظار آنها را می‌کشید، بزرگترین «مروارید غار» که تا آن روز دیده شده بود، گلوله‌هایی از جنس آهک که در همه‌جا غلطان هستند و به دیواره یا کف متصل نیستند، آن هم به اندازه یک توپ بیس‌بال.

سان دنگ به گفته لیمبرت، 5 برابر بزرگتر از بزرگترین غار آن روز ویتنام است و طولانی‌ترین راهرو آن 5 کیلومتر درازا دارد.

بزرگترین استالاگمیت‌های جهان در این غار و به ارتفاع 70 متر وجود دارند و با داشتن 200 متر ارتفاع و 150 متر عرض در برخی قسمت‌ها، غار «دییر» (گوزن) در مالزی را به رتبه دومین غار عظیم جهان می‌راند.

استالاگمیت، برجستگی‌های آهکی به شکل قندیل معکوس است که از کف به سمت سقف غار کشیده شده است و حاصل چکه کردن آب در طول میلیون‌ها سال از سقف به زمین است. برعکس این پدیده که به شکل قندیل‌هایی از جنس آهک است، به نام استالاکتیت شناخته می‌شود.

دانشمندان این حفره عظیم، زیبا و مخوف را حاصل یک جریان آب شدید زیر زمینی باستانی می‌دانند.

در سال 2013 نخستین گردش توریستی در این غار راه‌اندازی شد و اکنون شرکت ارائه‌دهنده این تور، برای یک گردش 5 روزه در این حفره بسیار زیبا و شگفت‌انگیز، از هر گردشگر مبلغ 3000 دلار دریافت می‌کند که البته تمامی تورهای این شرکت تا پایان سال 2016 میلادی (دی ماه 1395) رزرو شده‌اند.

2214 نمایش

نظر دادن