تاریخ انتشار: یکشنبه, 06 ارديبهشت 1394 ساعت 12:01

چرا سوسک‌های قطب شمال برای هواشناسان مهم‌اند؟

دانشمندان می‌­گویند بهترین راه برای پیگیری تاثیرات شرایط آب و هوا بر تغییرات گوناگونی زیستی مطالعه روی سوسک‌­های قطب شمال است.

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از Futurity، اخیرا تیم تحقیقاتی دانشگاه مک گیل کشف کرده است که این موجودات شش‌پا علاوه بر تعداد بی‌شمارشان، دارای عادات غذایی متفاوتی نیز هستند.

هرآنچه این سوسک­‌ها از آن تغذیه می‌­کنند پیوند نزدیکی با منابع غذایی خاص در عرض جغرافیایی که در آن زندگی می‌‌کنند، دارد.

دانشمندان بر این باورند که سوسک‌­های قطب شمال نشانگر مناسبی برای اندازه‌گیری تغییرات جوی در آن منطقه هستند. هر گونه تغییر در آب و هوا تاثیر مستقیمی بر خاک، گیاهان و حیوانات دارد و سوسک‌­های قطبی هرگونه تغییر را سریعا در اجتماع‌شان منعکس می­‌کنند.

یک تیم تحقیقاتی به رهبری کریس بادل و کریستال ارنست بیش از 460 گونه مختلف از سوسک‌­های قطب شمال را در محل‌­های مختلف، از لبه جنگل شمالی واقع در انتاریو شمالی گرفته تا جزیره الزمیر در شمال دور، شناسایی کرده‌­اند.

این دو در طی بررسی این مناطق، متوجه تفاوت­‌های آشکاری در میان گونه‌­های یافت‌شده و زیستگاه هر نوع از آنها شدند. همچنین این سوسک­‌ها بسته به عرض جغرافیایی زیستگاه‌شان نقش­‌های اکولوژی مختلفی نیز داشتند.

ارنست در این‌ باره می‌­گوید: «بسته به عرض جغرافیایی و دمای محیط، سوسک­‌های قطب شمال وظایف اکولوژی متفاوتی از جمله گرده‌افشانی، تغذیه از گیاهان، شکار حشرات دیگر و فاسد کردن مواد دارند».

به طور کلی در شمال دور تعداد گونه­‌های شکارچی این سوسک‌­ها بیشتر از نوع گیاهخوار است، در حالی که این آمار در مناطق جنوبی کاملا برعکس است.

این کشف که شاید سوسک‌­های شمال قطبی به دما حساس باشند، می­‌تواند در آینده‌­ای نزدیک پیامدهای جدیدی در اندازه‌گیری­ تغییرات جوی به ارمغان بیاورد.

بادل می­‌گوید: «به احتمال قوی با افزایش دما یا هر تغییر دیگر، شاهد تغییرات قابل توجهی در جوامع سوسک­‌های قطب شمال خواهیم بود».

آیا این تغییرات اثرات مثبت و یا حتی منفی بر اکوسیستم قطب شمال، گیاهان و جانوارن این منطقه دارند یا خیر، هنوز مشخص نبوده و احتیاج به زمان دارد. اما حساسیت سوسک شمال قطبی به تغییرات آب و هوا، این جانور را به هدفی ایده‌آل برای کنترل گوناگونی زیستی در شمال دور و در زمان طولانی بدل کرده است.

980 نمایش

نظر دادن