تاریخ انتشار: چهارشنبه, 06 اسفند 1393 ساعت 08:17

حقايقي جالب در مورد قوانين و آداب و رسوم مراسم اسكار!

مراسم اسکار یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در سطح جهانی است که هرساله در ماه فوریه برگزار می‌شود و بزرگ‌ترین هنرمندان عرصه فیلم وسینما در یک شب دور هم جمع می‌شوند تا بهترین‌های سال گذشته را در مقابل دیدگان میلیون ها نفر که شاهد مراسم هستند انتخاب کنند.

سينماخبر؛ مراسم اسکار یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در سطح جهانی است که هرساله در ماه فوریه برگزار می‌شود و بزرگ‌ترین هنرمندان عرصه فیلم وسینما در یک شب دور هم جمع می‌شوند تا بهترین‌های سال گذشته را در مقابل دیدگان میلیون ها نفر که شاهد مراسم هستند انتخاب کنند.
این مراسم 3-4 ساعته حواشی و اخبار زیادی دارد که هرساله تا مدت ها بعد از اجرای مراسم نیز ادامه دارد. مراسم اسکار قوانین و اصول و آداب و رسوم خاص خود را دارد که شاید بسیاری از افراد از وجود آن‌ها آگاه نباشند در این مطلب به برخی از حقایق و قوانین جالب در مورد مراسم سالانه اسکار خواهیم پرداخت.

برنده یا بازنده!؟
تا سال 1989 جوایز اسکار با این جمله اهدا می‌شد: " برنده این بخش....." اما از سال 1990 برگزار کنندگان مراسم اسکار تصمیم گرفتن که این جمله بیش از حد حس رقابت را تداعی می‌کند بنابر این عبارت اهدای جایزه بدین صورت تغییر یافت: "و جایزه اسکار تقدیم می‌شود به...." با این وجود از سال 2010 اهدا کنندگان جوایز بدون دلیل مشخصی از همان جمله قبلی استفاده کردن و روند آن ادامه پیدا کرد.

طولانی‌ترین و کوتاه‌ترین مراسم اسکار
در سال 2002 پخش زنده مراسم اسکار که میزبانی اصلی آن را ووپی گلدبرگ بر عهده داشت در حدود 4 ساعت و 23 دقیقه به طول انجامید. که طولانی‌ترین زمان اجرای مراسم اسکار نام گرفت.
کوتاه‌ترین مراسم اسکار نیز در سال 1959 برگزار شد که در کل تنها 1 ساعت و 45 دقیقه به طول انجامید.

قانون زمان سخنرانی
برگزارکنندگان مراسم اسکار برای کنترل زمان اجرای برنامه قانونی را در راستای محدودیت سخنرانی برندگان پس از دریافت جایزه اعمال می‌کنند. بدین صورت که هرشخص تنها می‌تواند 45 ثانیه صحبت کند. پس از 45 ثانیه موزیک پخش می‌شود و در صورتی که شخص برنده به صحبت‌های خود ادامه دهد میکروفن وی قطع می‌شود.
در واقع این قانون از سال 1942 اعمال شد. در آن زمان Greer Garson برای دریافت جایزه بهترین بازی در فیلم خانم مینیور در حدود 7 دقیقه صحبت کرد!

ورود عموم به مراسم اسکار!
در سال 1929 که اولین سال برگزاری مراسم اسکار بود هر کسی می‌توانست با پرداخت بلیت 5 دلاری وارد مراسم شود. اما با گذر زمان حضور افراد در مراسم ممنوع شد. اما یک راه دیگر وجود دارد.
به نظر می‌رسد برگزارکنندگان اسکار دوست ندارند دوربین اسکار صندلی‌های خالی را نشان دهد. بنابراین اسکاری ها قبل از اجرای مراسم افرادی را استخدام می‌کنند تا در واقعی که هنرمندان صندلی خود را ترک کرده ان این افراد جای انها بنشینند.

درو کردن جوایز اسکار!
تاکنون فیلم‌های زیادی توانسته‌اند در مراسم اسکار چندین جایزه را با هم ببرند. اما هیچکدام به قسمت سوم فیلم ارباب حلقه ها نمی‌رسد. قسمت سوم فیلم ارباب حلقه ها توانست در سال 2004 نامزد دریافت 11 جایزه اسکار شود و در نهایت موفق شد تمام 11 جایزه را به نام خود ثبت کند.

جوان‌ترین برنده اسکار!
Tatum O’Neal جوان‌ترین فردی بود که توانست جایزه اسکار را به نام خود ثبت کند. وی توانست در سال 1973 زمانی که تنها 10 سال سن داشت، جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای بازی در فیلم ماه کاغذی دریافت کند.
در یک دوره زمانی آکادمی اسکار جایزه‌های مخصوصی را برای بازیگران کودک و نوجوان با عنوان مینی اسکار در نظر گرفته بود که البته از سال 1961 دیگر ادامه پیدا نکرد.

اسکار برای فیلم‌های صامت!
اجرای مراسم اسکار از سال 1929 و اواخر عصر سینمای صامت آغاز شد. این بدین معنی است که تعداد زیادی از فیلم‌های صامت سینما از دریافت اسکار محروم مانده‌اند. اولین فیلمی که در اولین مراسم اسکار جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد "بال ها" نام داشت که یک فیلم صامت در مورد جنگ بود. بعد از آن تا سال 2012 هیچ فیلم صامت دیگری جایزه دریافت نکرد. تا اینکه در سال 2012 فیلم "هنرمند" که موضوعش عصر طلایی هالیوود و سینمای صامت بود توانست جایزه بهترین فیلم را دریافت کند.

بیشترین میزبانی مراسم اسکار!
باب هوپ که یکی از بزرگان کمدی کلاسیک محسوب می‌شود رکورد بیشترین میزبانی مراسم اسکار را در تاریخ به نام خود ثبت کرده است. باب هوپ که خودش هیچگاه جایزه اسکار را دریافت نکرد در 19 مراسم میزبانی اسکار را بر عهده داشته است.
رتبه دوم نیز به بیلی کریستال تعلق دارد که تامونو 9 بار میزبانی مراسم اسکار را داشته است.

تندیس مردان طلایی!
بسیاری از برندگان اسکار پس از دریافت جایزه در مورد وزن بالای تندیس اسکار ابراز تعجب می‌کنند که البته چندان جای تعجب ندارد. زیرا هر کدام از تندیس‌های اسکار حدوداً 3 کیلوگرم وزن دارند و از آلیاژ فلزی خاصی به نام بریتانیا و طلای 24 عیار ساخته شده‌اند. تندیس اسکار به شکل مردان کچل! در حدود 34 سانتی متر طول دارد. در ضمن طبق قوانین برندگلن حق فروش تندیس‌های خود را شخص دیگری ندارند. بلکه تنها می‌توانند آن را به خود آکادمی اسکار بفروشند.

شروط لازم برای نامزد شدن در مراسم اسکار!
برای اینکه یک فیلم بتواند در مراسم اسکار نامزد دریافت بهترین فیلم سال شود باید سه شرط اصلی را داشته باشد!
1. فیلم مورد نظر باید بالای 40 دقیقه باشد. (البته فیلم برباد رفته رکورددار طولانی‌ترین فیلمی است که تا بحال جایزه بهترین فیلم را در اسکار دریافت کرده است. زمان پخش فیلم برباد رفته 238 دقیقه است)
2. فیلم مورد نظر باید حداقل به مدت یک هفته در یکی از سینماهای شهر لس انجلس اکران شده باشد.
3. فیلم مورد نظر ازنظر ابعاد نمایش باید 2048x1080حداقل  باشد.

714 نمایش

نظر دادن