تاریخ انتشار: پنج شنبه, 30 بهمن 1393 ساعت 18:09

وداع رسمی «اوهام» از فضای موسیقی ایران + تصویر

پس از کشمکش‌های فراوان بالاخره گروه «اوهام» با انتشار نامه‌هایی رسماً از فضای رسمی موسیقی کشور خداحافظی کرد و شهرام شعرباف مدیر این گروه در اتفاقی بی‌سابقه از مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست نمود تا مجوز رسمی فعالیت این گروه لغو شود.
تابناک: پس از کشمکش‌های فراوان بالاخره گروه «اوهام» با انتشار نامه‌هایی رسماً از فضای رسمی موسیقی کشور خداحافظی کرد و شهرام شعرباف مدیر این گروه در اتفاقی بی‌سابقه از مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست نمود تا مجوز رسمی فعالیت این گروه لغو شود. روشی که برای اعتراض نسبت به برخوردهایی که با این گروه صورت پذیرفته، در پیش گرفته شده است.

شرایط اهالی موسیقی پیچیده‌تر از دولت پیشین شده، تا آنجا که برخی از گروه‌هایی که در دولت پیشین مجوز فعالیت گرفته بودند، اکنون به موقعیت دشوار برای ادامه فعالیت رسیده‌اند. «اوهام» یکی از این گروه‌ها است که پس از توقف چندماهه فعالیت و عدم صدور مجوز برای هیچ‌کدام از برنامه‌هایش، با فضای رسمی موسیقی ایران وداع کرد و امیدها را برای گسترش مرزهای موسیقی ایران، کمرنگ‌تر ساخت.

شهرام شعرباف خواننده و آهنگساز و سرپرست گروه اوهام روز سه شنبه ۲۸ بهمن ماه به دفتر موسیقی وزارت ارشاد رفت و دو نامه را به دفتر پیروز ارجمند، رئیس دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کرد. او در یکی از این نامه‌ها از مشکلات ماه‌های اخیر خود گفته و گلایه‌های جدی را هم نسبت به آن مجموعه بیان کرده است. در متن نامه کوتاه شعرباف که نسخه‌ای از آن در اختیار «تابناک» قرار گرفته، آمده است:

وداع رسمی «اوهام» از فضای موسیقی ایران
«آقای ارجمند،

مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی

اینجانب شهرام شعرباف آهنگساز و خواننده گروه «شهرام شعرباف» (اوهام) به شماره مجوز 19/6784 ثبت 911991999 به صورت خودخواسته و داوطلبانه و در اعتراض به برخورد زشت و غیرانسانی مجموعه تحت مدیریت شما، درخواست لغو مجوز فعالیت رسمی خود در ایران را داشته
و خواهشمندم در اسرع وقت نسبت به لغو این مجوز و بایگانی پرونده من دستور فرمایید.

بدیهی است این درخواست به میل قلبی شخص من بوده و در آینده نیز ادعا یا اعتراضی به آن نخواهم داشت. توضیحات بیشتر در این مورد طی نامه ای به همراه این درخواست به دفتر شما تقدیم شده است.

با تشکر از الطاف و حمایت های بی پایان شما،
شهرام شعرباف

26 بهمن 1393»

همچنین در بخشی از متن نامه دوم مدیر گروه «اوهام» که لحن تندتری دارد، خطاب به مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: «...من در مورد بقیه موزیسین‌ها نمی‌توانم نظر بدهم، ولی زندگی شخص من فقط از راه موسیقی (کنسرت و انتشار آلبوم) تامین می‌شود و به لطف و محبت شما، در این لحظه و در آغاز شب عید بنده یک انسان ورشکسته مطلق و غرق در افسردگی، اندوه، کینه و خشم هستم.

وداع رسمی «اوهام» از فضای موسیقی ایران

همه نقاط امید من و امکان های درآمد زایی بنده، یکی یکی با سیستم «هفته بعد بیا» ی شما نابود شد. من که آخرین کنسرتم در خردادماه گذشته بوده و از آن موقع تا کنون مشغول آماده سازی برنامه‌های کنسل شده کنونی بوده‌ام، به چه شکل باید تا (حداقل) پایان فروردین سال جدید زنده بمانم؟ با کدام درآمد؟! با کدام امید؟! آیا اصلا می‌توانید این چیز‌ها را درک یا حس کنید؟!

من از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ که مجوز رسمی فعالیت خود را دریافت کردم تا این ساعت به تمامی تعهدات و محدودیت‌های موجود احترام گذاشته و به قوانین بازی شما متعهد بودم ولی مجموعه تحت مدیریت شما نتوانست به حداقل همکاری که وظیفه‌اش بود عمل کند و...»

گروه «اوهام» با محوریت شهرام شعرباف، یکی از پرسابقه‌ترین گروه‌هاست که با همراهی شاهرخ ایزدخواه و بابک ریاحی‌پور در تهران تشکیل شد و پس از عدم صدور مجوز آلبوم این گروه در سال ۱۳۷۸، با انتشار آلبوم این گروه در فضای اینترنت و خروج شعرباف از ایران، عملاً این گروه تغییر وضعیت داد و پس از این سلسله رخداد‌ها، برخی آهنگ‌های این گروه منتشر شد.

مجموعه آهنگ‌های شهرام شعرباف که ترکیبی از موسیقی راک با به کارگیری سازهای سنتی ایرانی نظیر دف، سه‌تار و کمانچه بود و اشعار حافظ نیز به متن متن موسیقی مورد استفاده قرار گرفته بود، آمیزه‌ای قابل توجه برای مخاطب بود و همین فضای متفاوت باعث شد تا این گروه در دولت احمدی‌نژاد به رسمیت شناخته شده و نخستین آلبوم رسمی این گروه در شانزدهم اسفندماه ۹۲ و در دولت روحانی منتشر شود.

با این حال پس از لغو کنسرت گیلان و عدم صدور مجوز برای آلبوم بعدی این گروه که قرار بود در زمستان 93 رونمایی شود و برخی وقایع دیگر از جمله عدم صدور مجوز کنسرت پایان سال این گروه در تهران، شهرام شعرباف با انتشار متن خودمانی خطاب به هواداران این گروه، نسبت به وضعیت پیش آمده اطلاع رسانی کرد و درباره واکنشی که خواهد داشت، هشدار داده بود و حال این واکنش رسانه‌ای شده است.
1695 نمایش

نظر دادن