تاریخ انتشار: چهارشنبه, 12 آذر 1393 ساعت 21:15

مردی که خاکسترش در 100 کشور پخش شد! +تصاویر

در نوامبر 2013، هالی تومی به سراغ شبکه‌های اجتماعی رفت تا از مردم سرتاسر جهان بخواهد خاکستر پسرش را پخش کنند. یک سال از آن زمان گذشته و خاکستر سی‌جی در صد کشور جهان پراکنده شده و حتی سر از فضا هم در آورده است.

آخرین: در نوامبر 2013، هالی تومی به سراغ شبکه‌های اجتماعی رفت تا از مردم سرتاسر جهان بخواهد خاکستر پسرش را پخش کنند. یک سال از آن زمان گذشته و خاکستر سی‌جی در صد کشور جهان پراکنده شده و حتی سر از فضا هم در آورده است.
 
به گزارش بی‌بی‌سی‌، از میان عکس‌هایی که در صفحۀ فیسبوکیِ "پراکندن سی‌جِی" (CJ) دیده می‌شود، یکی از همه پرتکرارتر است. این عکس تصویر مرد جوانی است که عینک آفتابیش را روی سرش گذاشته، تی‌شرت تیم رِدساکس بوستون را به تن دارد و رو به دوربین لبخند زده است.

مردی که خاکسترش در 100 کشور پخش شد!


این عکس متعلق به سی‌جی تومی اهل شهر مِین در آمریکاست. او عضو سابق نیروی هوایی آمریکا و عاشق سفر و ماجراجویی بود. سی‌جی در چهاردهم آوریل سال 2010، وقتی که تنها 20 سال داشت، به زندگی خود پایان داد.
 
نوامبر سال گذشته، وقتی که چشم مادر سی‌جی به کوزۀ حاوی خاکستر پسرش روی طاقچه افتاد، این فکر به ذهنش رسید که پسرش را به سفر بفرستد.
 
هالی تومی می‌گوید: "به فکرم رسید که اینطوری خاکستر پسرم برای همیشه در همان کوزه خواهد ماند. او فرصتِ دیدن دنیا را پیدا نکرد و من می‌خواستم به سی‌جی چیزی را بدهم که او شانس دست یافتن به آن را پیدا نکرده بود."
 
هالی بعد از آن که موضوع را با شوهرش، جان، در میان گذاشت، صفحه‌ای فیسبوکی به راه انداخت و در آن از مخاطبان خواست که در صورتی که حاضرند مقداری از خاکستر سی‌جِی را در محلی به انتخاب خودشان پخش کنند به او پیام بدهند.

مردی که خاکسترش در 100 کشور پخش شد!

 

هالی تومی و جی‌سی

 
در ابتدا سرعت رسیدن پیشنهادها کم بود، طوری که هالی و خانواده‌اش فکر نمی‌کردند تعداد پیشنهادها حتی به چند صدتا برسد.
 
اما حالا که یکسال از آن زمان گذشته، بیش از نه هزار نفر به او پیشنهاد کرده‌اند تا مقداری از خاکستری پسرش را در سفرهایشان پخش کنند و هالی در حال حاضر مجبور به انتخاب از میان آنهاست.
 
او افرادی را که به جاهایی خاص یا جاهایی که خاکستر سی‌جی پیشتر در آن پخش نشده می‌روند، انتخاب می‌کند. هالی می‌گوید: "دوست داشتم بتوانم همۀ کسانی را که پیشنهاد پراکنده کردن خاکستر را دادند قبول کنم، اما ما فقط به میزان محدودی خاکستر داریم."
 
وقتی کسی به هالی پیام می‌دهد، و پیشنهادش از سوی هالی پذیرفته می‌شود، او مقداری از خاکستر سی‌جی را در کیسه‌ای کوچک می‌ریزد و آن را به همراه یک نامه و عکسی از سی‌جِی با تیشرت قرمزش را برایش می‌فرستد.

مردی که خاکسترش در 100 کشور پخش شد!
خاکستر سی‌جی چندین بار سقوط آزاد کرد؛ این عکس در آریزوناست

مردی که خاکسترش در 100 کشور پخش شد!

مزرعۀ چای، تامیل نادو در هند


هالی می‌گوید: "من از آنها می‌خواهم تا به سی‌جی نشان دهند که ما عاشقانه دوستش داشتیم. و چیزی که بیش از همه دوست دارم مردم برایم انجام دهند این است که به سی‌جی بگویند، من متاسفم. چون من حس می‌کنم که پسرم را ناامید کردم."
 
از کسانی که خاکستر سی‌جِی را پخش می‌کنند خواسته شده تا از کار خود عکس بگیرند و چند جمله‌ای دربارۀ جایی که انتخاب کرده بودند بنویسند. صفحۀ فیسبوکیِ "پراکندن سی‌جی" پر است از عکسهایی از سراسر جهان. از مکانهای معروف گرفته تا کوهها برفگیر و جزایر استوایی.
 
در پیش‌زمینۀ اغلب عکس‌ها کیسۀ حاوی خاکستر سی‌جی و عکس او دیده می‌شود.

مردی که خاکسترش در 100 کشور پخش شد!
بر فراز زوگشپیتز، مرتفع ترین قلۀ آلمان

مردی که خاکسترش در 100 کشور پخش شد!

تپه‌های شنی در نزدیکی سواکوپومند در نامیبیا


با وجود این همه پاکت‌هایی که به این همه مقصد متفاوت فرستاده می‌شوند، مشکلات رساندن خاکستر سی‌جی به دست علاقمندان به پخش کردن آن، نسبتاً کم بوده است.
 
اما بعضاً پاکت‌هایی که مقصد رسیده بودند، آسیب دیده بودند، و در بعضی مواقع خبری از خاکستر درون پاکت نبود. هالی، مادر سی‌جی، می‌گوید: "شنیدن این خبر همیشه سخت است، اما اعتقاد دارم که خاکستر سی‌جی سر از هر کجا در بیاورد، قسمت بوده که سر از همان جا در بیاورد."
 
گاهی اوقات خاکستر سی‌جی برگشت می‌خورد. شاید به این دلیل که افراد پیشنهاددهنده نظرشان را عوض کرده‌اند و یا اینکه سفرشان لغو شده است. از آنها خواسته شده تا اگر احساس می‌کنند توان برآورده کردن پیشنهادشان را ندارند، خاکستر را بازگردانند.
 
اما دیدن پاکتهای خاکستر برگشت‌خوردۀ سی‌جی در صندوق پست، برای مادر سخت است. او در فیسبوکش نوشت: "مطمئن نیستم که چرا این موضوع باعث ناراحتیم می‌شود، در حالیکه خود از اول گفته بودم این گزینه برای پیشنهاددهنده‌ها وجود دارد.

مردی که خاکسترش در 100 کشور پخش شد!
در عمق شانزده متری زیر آب، نزدیکی جمهوری دومنیکن

 
کسانی که پیشنهاد داده‌اند خاکستر سی‌جی را پخش کنند، از گروههای سنی و ملیت‌های مختلفی هستند. زندگی بعضی از آنها تحت تاثیر خودکشی یکی از نزدیکان بوده و برخی خود زمانی به خودکشی فکر کرده بوده‌اند.
 
هالی می‌گوید: "به خاطر سی‌جی و سفرش، بعضی‌ها به من گفته‌اند که دیگر نمی‌خواهند به زندگی خودشان پایان دهند. حتی لحظه‌ای به این فکر نبودم که ماجرای پسرم بتواند زندگی دیگران را نجات دهد."
 
با وجود اینکه خاکستر سی‌جی در هفت قارۀ دنیا، از جمله قطب جنوب، پراکنده شده است، هنوز چند جایی هست که خانوادۀ سی‌جی دوست دارند خاکسترش را به آن محل‌ها نیز برسانند؛ ازجمله: مجسمۀ مسیح در ریو دو ژانیرو، جزایر گالاپاگوس، هرم جیزا در مصر و زیر درخت بلوط باستانی در کارولسنای جنوبی.
 
سفر سی‌جی به سیارۀ زمین محدود نشده و خاکستر وی در ماه اکتبر به عنوان بخشی از بار یک راکت از نیومکزیکو به فضا پرتاب شد. هالی می‌گوید: "این ماجرا باعث شد که پسر دلبند ما به جاهایی فراتر از تصور ما سفر کند."

مردی که خاکسترش در 100 کشور پخش شد!


خانوادۀ سی‌جی قصد ندارند همۀ خاکستر او را از دست بدهند، بخش کوچکی از آن در خانه خواهد ماند و بخشی از آن در ساختن زیورآلات برای مادرش به کار برده خواهد شد. آنها هرگز میزان دقیق خاکستر سی‌جی را اندازه نگرفته‌اند، اما دو سوم از خاکستری که بنا بود در اقصا نقاط دنیا پراکنده شود، تا الان مصرف شده است.
 
آنها قصد دارند تا یک سوم باقی مانده را تا اوایل سال 2015 پراکنده کنند، هر چند محدودیت زمانی خاصی برای این امر قائل نیستند. هالی می‌گوید: "حس می‌کنم که وقتی زمان پایان فرا برسد، آن را حس خواهم کرد."
 
هالی نمی‌داند که وقتی پروژۀ پراکندن خاکستر سی‌جی به پایان برسد و آخرین پاکت خاکستر را پست کند، چه احساسی به او دست خواهد داد، اما از اینکه اشک خواهد ریخت مطمئن است. او می‌گوید: "پست کردن خاکستر فرزندتان کار آسانی نیست، چون که او از پیشم رفته در حالیکه می‌بایست الان در میان ما می‌بود." اما او از این که این کار را کرده، راضی است.

مردی که خاکسترش در 100 کشور پخش شد!

بر فراز کاپادوسیا در ترکیه، سوار بر بالن


هالی می‌گوید: "من به عنوان مادرش، یک ترس بزرگ دارم و آن این است که سی‌جی فراموش شود." او امیدوار است که با وجود هیجده هزار نفری که صفحه‌اش را در فیسبوک لایک کرده‌اند و پیشنهادهایی که همچنان برای به سفر بردن خاکستر سی‌جی به او داده می‌شود، یاد و خاطرۀ پسرش همچنان زنده بماند.

مردی که خاکسترش در 100 کشور پخش شد!

ساحل پورت ویلونگا، جنوب استرالیا

مردی که خاکسترش در 100 کشور پخش شد!

جزیرۀ هاینان رو به هایکو سیتی، چین

مردی که خاکسترش در 100 کشور پخش شد!

یکی از اعضای تیم المپیک زمستانی ایالات متحده، در حال پخش کردن خاکستر سی‌جی در سوچی
1492 نمایش

نظر دادن