تاریخ انتشار: سه شنبه, 04 آذر 1393 ساعت 11:40

گفتگوی خواندنی با بازیگر طنز زن

مرجانه گلچین، یکی از موفق‌ترین بازیگرهای طنز زن سال‌های اخیر بوده است. شاید همین موفقیت هم باعث شده که او ترجیح بدهد در این قالب حضور داشته باشد.

با گلچین پیرامون حضورش در کارهای طنز و نحوه ایفای نقش‌هایش گفتگو کردیم و او به ما گفت چطور توانسته نقش‌هایش را بدون کلیشه شدن به سلیقه مخاطب نزدیک کند. با ما همراه شوید.

مرجانه گلچین: کلیشه‌ای خواندن بازی‌های من کم لطفی است


مرجانه گلچین بازیگر توانمندی است و به اعتقاد بسیاری می‌تواند از عهده ایفای نقش در فضاهای مختلف برآید، اما ظاهراً طی مدت اخیر ترجیح دادید بازی در یک نقش و قالب را تکرار کنید. فکر نمی‌کنید این موضوع به توانایی شما لطمه می‌زند و باعث می‌شود دچار نوعی تکرار شوید؟

این تکراری که شما از آن حرف می‌زنید حاصل اقبال مردم نسبت به این سبک نقش‌های من است. علاقه آن‌ها باعث شده که من در این قالب ظاهر شوم اما این تکراری که شما از آن حرف می‌زنید به هیچ عنوان به معنای کلیشه شدن نیست چرا که روح کلیشه شدن با علاقه و شوق مردم در تضاد است و مخاطبان معمولاً از آن فرار می‌کنند، چه اشکالی دارد که اگر قالبی که مورد توجه مردم قرار گرفته و مقبول افتاده است تکرار شود.

اشکالش در این است که ممکن هست بعد از مدتی عطش مردم فروکش کند و شما را متهم به بازی‌های کلیشه‌ای کنند.

اینطور نیست. فکر می‌کنم کلیشه‌ای خواندن بازی‌های من کم لطفی است. چرا که مردم اشتیاق زیادی نسبت به آن دارند. از طرفی من شاید یکسری مشخصه‌های کلی را که مردم به آن علاقه دارند، در قالب آثار کمدی حفظ کنم اما در هر یک از نقش‌هایی که بازی می‌کنم، از بهجت گرفته تا گلاب سعی می‌کنم ویژگی‌های جدیدی را به آن اضافه کنم و به نوعی در نقش حل شوم به گونه‌ای که مخاطب مرجانه گلچین را نبیند و محو نقش شود. البته موضوع دیگری هم وجود دارد.

چه موضوعی؟

در تمام دنیا مرسوم است که کمدین‌های مطرح یکسری مشخصه و ویژگی‌ها را که مورد اقبال مخاطبان قرار گرفته و باعث موفقیتشان شده در خودشان حفظ می‌کنند و با خود به آثار مختلف می‌برند. این موضوع صرفاً به کشور و کمدین‌های ما اختصاص ندارد، بسیاری از مخاطبان با گذشت سال‌ها هنوز دوست دارند که مرجانه گلچین را در کارهای طنز در این قالب ببینند و خب تا زمانی که آن‌ها از من بخواهند من این موضوع را از آن‌ها دریغ نمی‌کنم و طفره نمی‌روم.

ولی با تمام این حرف‌ها بخش زیادی از استعدادتان در قالب بازی در سایر ژانر‌ها در سال‌های اخیر دست نخورده باقی مانده است، نگران نیستید که پیشنهادی از سایر ژانر‌ها دریافت نمی‌کنید و بازی‌هایتان به کارهای طنز محدود شده است؟

نگران نیستم. اما خب گاهی اوقات تعجب می‌کنم که چرا اکثر کارهایی که به من پیشنهاد می‌شود به ژانر طنز محدود شده است.
در هر یک از نقش‌هایی که بازی می‌کنم، از بهجت گرفته تا گلاب سعی می‌کنم ویژگی‌های جدیدی را به آن اضافه کنم و به نوعی در نقش حل شوم به گونه‌ای که مخاطب مرجانه گلچین را نبیند و محو نقش شود.

این در حالی است که من در دهه شصت و هفتاد در ژانرهای متفاوت اعم از وحشت گرفته تا... حضور پیدا کردم و نشان دادم که برای بازی در قالب‌های متفاوت مستعد هستم ولی خب ظاهراً ترجیح سازندگان آثار مختلف به دلیل علاقه مردم این است که از من برای بازی در یک نقش جدی بهره بگیرند. ولی خب نمی‌توان این موضوع را هم نادیده گرفت که دلم برای بازی در نقش‌های جدی تنگ شده است و دوست دارم بار دیگر در آن فضا کار کنم.

در بازی‌های طنزتان نوعی شیرینی توأم با سادگی و طنازی وجود دارد که مورد توجه مخاطبان تا امروز قرار گرفته و برای آن‌ها کهنه نشده است. از طرفی نقش‌هایی که شما ایفا می‌کنید به جنس زندگی مردم نزدیک است، فکر می‌کنم مجموعه این عوامل باعث شده بسیاری ترجیح بدهند مرجانه گلچین را در قالب آثار طنز ببینند.

به فهرست به نسبت جامعی دلیل حضور من در کارهای طنز اشاره کردید. بسیاری از مردم وقتی من را در خیابان می‌بینند به این موضوع‌ها اشاره می‌کنند اما آن چیزی که در صدر این موضوعات قرار دارد و اکثر آن‌ها به این موضوع اشاره می‌کنند نزدیک بودن کاراکتر‌هایی که ایفا می‌کنم به افراد پیرامون آن‌ها و باورپذیری نقش‌هاست. آن‌ها به شدت با شخصیت‌هایی که بازی می‌کنم ارتباط برقرار می‌کنند و معتقدند من افراد پیرامون آن‌ها را در قالبی شیرین‌تر به تصویر می‌کشم.

مرجانه گلچین: کلیشه‌ای خواندن بازی‌های من کم لطفی است


خودتان روحیه بازی در کارهای طنز را دارید؟

روحیه‌اش را دارم که در آن حضور پیدا کردم اما مهم‌تر این است که مخاطبان ما عطش دیدن کارهای طنز را دارند. آن‌ها انقدر از زندگی شهری و مشکلات اقتصادی و مسائل دیگر خسته‌اند که دوست دارند به تماشای آثار طنز بنشینند تا بلکه ساعتی هم که شده لبخند بزنند و مشکلات از یادشان برود.


شما دو بار تجربه رسیدن به شهرت را داشتید، بار اول در دهه شصت و در اوج جوانی که مورد توجه مخاطبان به واسطه حضور در کارهای جدی قرار گرفتید و بار دیگر این اتفاق در میانسالی با آثار طنز برایتان افتاد. غلظت کدام یک از توجهات بیشتر بود؟

بی‌شک غلظت دومی بیشتر بود و همین حجم از توجهات و محبت مردم هم باعث شده که به این موضوع بیش از پیش پی ببرند که مردم ما نیاز بیشتری در حال حاضر به کارهای طنز خوب دارند و به همین خاطر توجه بیشتری به بازیگر طنز مورد علاقه‌شان نشان می‌دهند.

به واسطه سریال «شاهگوش» تجربه بازی در سریال‌های نمایش خانگی را هم پیدا کردید. ظاهراً قرار است در سریال جدید او «ماه تی‌تی» که قرار است در این شبکه پخش شود، حضور داشته باشید. بازی در این مدیوم چه تفاوتی برای شما داشت؟

برای یک بازیگر بی‌شک بازی در قالب و مدیوم‌های مختلف نباید تفاوتی داشته باشد. هدف اصلی او باید ارائه یک کار خوب باشد. این موضوع در مورد من هم صحت داشت و سعی کردم در هر مدیومی که حضور دارم مثمر ثمر واقع شوم. خوشحالم که در تجربه اولم در شبکه نمایش خانگی یعنی «شاهگوش» موفق ظاهر شدم و یک نقش خاطره‌انگیز را بازی کردم و کار هم به لحاظ کیفی در سطحی قرار داشت که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و از آن مهم‌تر این سریال توانست به موقع به پایان برسد. این تجربه خوب باعث شد که برای بازی در سریال جدید آقای میرباقری که قرار است در این رسانه پخش شود ترغیب شوم. (نگار حسینی/ روزنامه صبا)

2670 نمایش

نظر دادن