تاریخ انتشار: چهارشنبه, 09 مهر 1393 ساعت 12:40

خال​ها هم مي​توانند سرطاني شوند!

جام جم: سرطان پوست معمولا از آن دسته سرطان‌هايي است که آهسته و بي‌‌سروصدا با تغييراتي روي پوست ايجاد مي‌شود. حتي زخم‌ها و عارضه‌هايي که مدت‌ها روي پوست باقي مانده است با گذر زمان ممکن است سرطاني شود؛ بنابراين مراقبت از پوست و مراجعه بموقع به پزشک در صورت مشاهده جوش‌ها و خال‌هاي مشکوک ممکن است نقش بسزايي در کاهش ابتلا به سرطان پوست داشته باشد.

خال‌ها زوايدي رنگي است که در بيشتر موارد توده‌هاي خوش‌خيم بوده و تنها در موارد نادر سرطاني مي‌شود. انواع معمولي آن مسطح يا کمي برآمده است، ولي برخي خال‌ها با گذر زمان برجستگي بيشتري پيدا مي‌کنند. ظاهر آنها غالبا صاف و يکدست است، ولي گاهي شکل‌هاي عجيب و غريبي نيز به خود مي‌گيرند يا دچار تغييررنگ مي‌شوند يا زيادتر از حد معمول مي‌شوند. بيشتر خال‌ها در دوران جواني ايجاد مي‌شوند، ولي در دوران بزرگسالي معمولا تعداد تشکيل خال‌هاي جديد کاهش مي‌يابد.

علائمي که بايد جدي گرفت

به‌طور کلي، خال‌هايي که روي بدن ايجاد مي‌شود شباهت زيادي به يکديگر دارند ولي در صورت مشاهده خالي که تفاوت زيادي با ساير خال‌ها دارد، حتما براي معاينه به پزشک مراجعه کرده تا از بي‌خطر بودن آن اطمينان حاصل کنيد. معيار ديگري که بايد در نظر بگيريد، تقارن خال‌هاست. معمولا خال از جهات مختلف به‌صورت قرينه قرار گرفته؛ ولي در مواردي که خال سرطاني مي‌شود، گوشه‌هاي خال يا نيمي از آن بزرگ‌تر از نيمه ديگر مي‌شود. بنابراين بهتر است در بررسي خال‌هاي بدن خود، آنها را از اين منظر نيز مد نظر قرار دهيد و دو نيمه خال را با هم مقايسه کنيد و در صورت مشاهده بي‌تقارني به پزشک مراجعه کنيد. همچنين اگر لبه‌ها يا مرز خال با پوست حالت بريده‌بريده، نامنظم و تار شده باشد، احتمال سرطاني‌شدن آن بالا مي‌رود. سلول‌هاي سرطاني ملانوما معمولا کناره‌هاي نامتقارن و نامنظمي دارد.
خال‌هايي که رنگ يکپارچه‌اي نداشته و از چند رنگ قرمز، ‌سياه، آبي، سفيد و قهوه‌اي تشکيل شده‌ باشد بسيار مشکوک به ملانوماست. خال‌هاي معمولي سايه يکنواختي از رنگ دارند. درصورت تيرگي يا چندرنگي با پزشک مشورت کنيد. از سوي ديگر، چنانچه قطر خال بيشتر از قطر پاک‌کن مداد باشد، بايد حتما به پزشک مراجعه کرد.
خال‌ها معمولا در حال تکامل هستند و ممکن است جمع شوند، رشد کنند، بزرگ‌تر شوند، تغيير رنگ بدهند يا دچار خارش يا خونريزي شوند که در صورت مشاهده اين علائم بايد با پزشک مشورت کرد.


متخصصان پوست توصيه مي‌کنند بهتر است هر ماه خال‌هاي بدن را بررسي کرد تا تغييرات احتمالي ايجادشده را بموقع تشخيص بدهيم و با مراجعه به پزشک راهکار درماني مناسبي پي بگيريم. سرطان پوست در مراحل اوليه براحتي درمان‌پذير است؛ ولي در موارد پيشرفته ديگر روش‌هاي درماني مؤثر واقع نمي‌شوند.

در اين ميان افرادي که به دلايل مختلف (از قبيل قرارگيري در معرض نور خورشيد طي ساعات طولاني از روز) بيش از ديگران در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار دارند بايد سالي يکبار براي معاينه به پزشک پوست مراجعه کنند.
1044 نمایش

نظر دادن