تاریخ انتشار: دوشنبه, 30 تیر 1393 ساعت 14:58

جنگ توییتری و فیسبوکی القاعده با داعش!

پس از چند روز پیشروی پرسرعت گروه تروریستی داعش در شمال عراق، حالا این گروه در حال پیشروی در بخش‌هایی از سوریه نیز هست اما در این کشور یک مشکل کوچک وجود دارد؛ این گروه تنها گروه تروریستی و یا مخالف بشار اسد به شمار نمی‌آید. شاید عجیب باشد اما دشمن شماره یک داعش این روزها در سوریه، ارتش وفادار به بشار اسد نیست، بلکه گروه تروریستی دیگر به اسم جبهه النصره است، شاخه القاعده در سوریه!

پس از چند روز پیشروی پرسرعت گروه تروریستی داعش در شمال عراق، حالا این گروه در حال پیشروی در بخش‌هایی از سوریه نیز هست اما در این کشور یک مشکل کوچک وجود دارد؛ این گروه تنها گروه تروریستی و یا مخالف بشار اسد به شمار نمی‌آید. شاید عجیب باشد اما دشمن شماره یک داعش این روزها در سوریه، ارتش وفادار به بشار اسد نیست، بلکه گروه تروریستی دیگر به اسم جبهه النصره است، شاخه القاعده در سوریه!

«انتخاب» به نقل از فرانس 24 ادامه داد: بله! داعش و القاعده در سوریه در حال جنگ هستند و این جنگ و درگیری بین دو طرف و طرفداران آنها به شبکه‌های اجتماعی نیز کشیده شده است.

تا پیش از آوریل سال 2013 این گروه، یعنی جبهه النصره و داعش تشکیل‌دهنده یک گروه واحد به نام «خلافت اسلامی عراق» بودند و در واقع جبهه النصره زیرشاخه این گروه در سوریه، در حال جنگ با بشار اسد بود. این گروه توانسته بود به سرعت در سوریه پیش رود و مناطق بسیاری را به کنترل خود درآورد.

در آوریل 2013، البغدادی رهبر گروه داعش این گروه، نام جدیدی برای آن برگزید: «دولت اسلامی عراق و شام» اما این حرکت به مذاق رهبران جبهه النصره خوش نیامد. آنها ترجیح می‌دادند همچنان وابسته به رهبر القاعده یعنی ایمن الظواهری و شاخه القاعده در سوریه باقی بمانند. اینگونه بود که رهبر القاعده از داعش خواست تا سوریه را ترک کند؛ درخواستی که از سوی داعش مورد توجه قرار نگرفت و به صورت رسمی، دولت اسلامی را از سایه القاعده خارج کرد. این گروه بیعت خود را از الظواهری پس گرفت.

حالا این گروه بخش‌های بزرگی از شمال عراق را در دست دارد. همچین استان دیرالزور سوریه نیز تحت کنترل این گروه است؛ جایی که با جبهه النصره هم‌مرز است.

طرفداران داعش در شبکه‌های اجتماعی، جبهه النصره که به معنای «جبهه پیروزی» است را «جبهه شکست و خیانت» می‌خوانند و طرفداران القاعده نیز «خلافت» خودخوانده داعش را «شوخی» و «لودگی» توصیف می‌کنند.

به طور مثال به تازگی جنگی توییتری بین طرفداران دو طرف بر سر مرگ ابوهازم یکی از فرماندهان جبهه النصره در توییتر به راه افتاده است. ابوهازم یکی از فرماندهان جبهه النصره در سوریه بود که چندی پیش کشته شد. پس از اعلام مرگ او، یکی از اعضای داعش عکس‌هایی از جناره وی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و گفت ابوهازم در زمانی که در حال فرار از دست داعش بوده با گلوله کشته شده است و حالا داعش منطقه را تحت کنترل دارد.

در ادامه ادعا شده که این فرمانده القاعده در حالی که ریش‌های خود را تراشیده و با پوشیدن لباس زنانه و مخفی کردن پول زیر لباس زنان خود در حال فرار بوده توسط نیروهای داعش کشته شده است. در عکس‌های منتشرشده، ریش تراشیده، لباس زنانه، دستکش‌های زنانه و یک ویلچیر دیده می‌شود که گفته شده وی بنا داشته از ایست بازرسی‌های داعش بگریزد.

اما طرفداران جبهه النصره می‌گویند این تصاویر همگی ساختگی است. آنها می‌گویند این فرمانده القاعده به قتل رسیده و پس از مرگ، این لباس‌ها به تن وی پوشانده شده و به جسد وی بی‌احترامی صورت گرفته است تا به این شکل آبروی وی برده شود.

در این ویدئو به طور مثال، گفته شده که در سوریه فیلمبرداری شده و مردی که عضو داعش معرفی شده می‌گوید که گروه او - داعش - گلوی مردان را خواهد برید و زنان را به عنوان غنیمت جنگی، برده جنسی تروریست‌های داعش خواهد کرد.

رهبر جبهه النصره چندی پیش در یک سخنرانی با اشاره به این ویدئو از داعش به عنوان «تهدید» نام برده بود. اما واقعیت این است که این ویدئو که توسط اعضای القاعده به عنوان ویدئوی تهدیدآمیز داعشی‌ها علیه آنها معرفی شده، ویدئویی است که یکی از طرفداران داعش در لیبی ساخته و طی آن شیعیان سوریه را تهدید می‌کند و می‌گوید: «قسم می‌خورم، شبیحه‌ها، علوی‌ها، شیعه‌ها که ما سر شما را خواهیم برید و ...» اما اکنون بخش «شیعه‌ها و علوی‌ها» توسط اعضای القاعده بریده شده است و این ویدئو به عنوان تهدید اعضای داعش علیه جبهه النصره در اینترنت منتشر شده است تا چهره داعش را وحشتناک‌تر نشان دهند.

941 نمایش

نظر دادن