تاریخ انتشار: شنبه, 27 ارديبهشت 1393 ساعت 13:12

کشف نوت‌بوک 8000ساله شبیه به نوت‌بوک‌های امروزین!

درجریان کاوش‌های باستان شناسی درآثارمربوط به دوران روم بیزانس صورت گرفت، باستان شناسان موفق به کشف یک اثر چوبی شدند که شباهت زیادی به نوت بوک‌های امروزین ازجنس چوب دارد.

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/26-2-1393/IMAGE635359150908727260.pngبه گزارش آخرین نیوز، درجریان کاوش‌های باستان شناسی که در سایت باستانی" ینی کاپی"  درنزدیکی استانبول مربوط به دوران روم بیزانس صورت گرفت، باستان شناسان موفق به کشف یک اثر چوبی شدند که شباهت زیادی به نوت بوک‌های امروزین دارد اما ازجنس چوب است.

سایت ینی کاپی که از ده سال پیش مورد کاوش‌های باستان شناسی قرار گفته تاکنون آثاری متعلق به 8500 سال پیش را دربر داشته است اما باستان شناسان اخیرا در جریان کشف یک کشتی غرق شده شیی را یافتند که شبیه به یک نوت بوک چوبی بوده و به عنوان یکی از ابتکارات مردم روم بیزانس شباهت بسیاری به کامپیوتر و تبلت‌های امروزین دارد.

درکشفیات اخیر باستان شناسان همچنین به استناد بقایای بدست آمده دریافته اند که گوشت حیواناتی همانند اسب و الاغ وحشی دردوران باستان خورده می شده است.

به گفته" اوفوک کوکاباش " استاد دانشگاه استانبول، این بقایای باستانی درجریان پروژه‌ای به سرپرستی دانشگاه استانبول باهدف بازسازی یک کشتی غرق شده بدست آمد که قرار است اواسط 2015 دوباره به آب انداخته شود. مقصد این کشتی غرق شده دریای سیاه  و با هدف تجارت مابین "کریمیا" و "کرسونسوس" بوده و تاریخ آن به قرن 19 میلادی باز می‌گردد. امافعالیت‌ها دراین زمینه فراتر رفته و به کشف آثار باستانی در منطقه منجر شده است.

به گفته وی دریکی از کشتی‌ها تیم کاوش موفق به کشف شیی عجیبی شدند که شباهت به نوت بوک‌های امروزین دارد. این شی از چوب ساخته شده و می توان آن را درست همانند یک نوت بوک از دو طرف باز کرد. این شی همچنین دارای چند صفحه است و شما می توانید با استفاده از واکس روی آن بنویسید. ینی کاپی یک پدیده تاریخی است که با توجه به غرق شدن 37 کشتی و انواع محصولات ارگانیک اهمیت بسیار زیادی برای پژوهش‌های آینده دارد.

درجریان این کاوش ها محققان به اعماق 28 متری زیر سطح دریا رسیدند و اشیای بسیار با ارزشی را از اعماق دریا خارج کردند. پرفسور وداد اونار رییس این هیات باستان شناسی با بررسی و آزمایش بقایای حیوانی بدست آمده از اعماق خاک در ینی کاپی اعلام کرد که بزرگترین مجموعه اسب متعلق به دوران بیزانس را گردآوری وتکمیل کرده است.

به گفته وی شواهد  برای نخستین بار حاکی از آن است که گوشت اسب برای مصرف خوراکی استفاده می‌شده است این نوع گوشت هرگز دردوران روم خورده نمی شده اما چنین شواهدی رابه وضوح در دوران بیزانس مشاهده می کنیم. بسیار دشوار است که اسبی بزرگتر از ده سال را دراین بقایا پیدا کنید. عمر این اسب‌ها بسیار کوتاه بوده و تاکنون بقایایی از 57 نوع حیوان دیگرنیز دراین منطقه کشف کرده ایم . حتی آثاری از شکار دلفین و لاک پشت نیز دراین کشفیات بدست آمده است.

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

1723 نمایش

نظر دادن