تاریخ انتشار: شنبه, 30 فروردين 1393 ساعت 17:20

جهان به احترام آقای مارکز؛ از اوباما و کلینتون تا شکیرا و خوان ماتا +عکس

از نخستین ساعات درگذشت گابریل گارسیا مارکز، پیام‌های تسلیت زیادی از سوی افراد برجسته جهان برای این فقدان بزرگ منتشر شده است. از پرزیدنت اوباما و بسیاری رئیس‌جمهورهای دیگر گرفته تا نویسندگانی چون یوسا و آلنده و حتی اهالی هنر و ورزش.

به گزارش کافه سینما، پرزیدنت اوباما در پیامی درباره درگذشت مارکز نوشت:

"با رفتن گابریل گارسیا مارکز، جهان یکی از بزرگترین نویسندگان رویاگرای‌اش را از دست داد. او یکی از محبوب‌ترین نویسنده‌های من در جوانی بود. کسی که میلیون‌ها هوادارش او را با نام محبت‌آمیز "گابو" می‌شناختند. او که با شاهکارش "صدسال تنهایی" به اعتباری بین المللی دست یافت.من این امتیاز ویژه را داشتم که یک‌بار با او در مکزیک ملاقات کنم . روزی که آن را بسیار گرامی می‌دارم.

به عنوان افتخار کلمبیا، به عنوان نماینده صدای مردم آمریکا، و به عنوان استاد سبک "رئالیسم جادویی"، مارکز الهام‌بخش افراد بسیاری شد. حتی برای اینکه قلم‌های‌شان را به حرکت در آورند.

همدردی‌ام را به پیشگاه خانواده و دوستان‌اش تقدیم می‌کنم و امیدوارم این واقعیت که گابو برای نسل‌های آینده زنده است، آرام‌شان کند."

همچنین شکیرا خواننده‌ی مطرح آمریکای لاتین در تویترش نوشت:

"گابوی عزیز، یک‌بار گفتی که زندگی همان چیزی نیست که کسی می‌گذراند، بلکه زندگی چیزی‌ست که به خاطر می‌آورد و چگونه به خاطر آوردن و بازگو کردن‌اش همان زندگی‌ست.
گابوی عزیز، زندگی شما به عنوان یک هدیه‌ی منحصربه فرد، و به عنوان یک داستان اصیل، در خاطر همه‌ی ما خواهد ماند. برایم سخت است که با تو خداحافظی کنم. آن‌هم با وجود همه‌ی چیزهایی که به ما ارزانی داشتی.
همیشه در قلبم خواهی ماند و در قلب تمام کسانی که دوست‌ات دارند و تحسین‌ات می‌کنند"

همچنین خوان ماتا، فوتبالیست اسپانیاییِ تیم منچستریونایتد نیز د در توئیترش نوشت که " یکی از بزرگترین افراد از میان ما رفت"

همچنین به گزارش ایسنا،یوسا که آثار مطرحی چون «سور بز» و «گفت‌وگو در کاتدرال» را در کارنامه‌ کاری‌اش دارد، در این‌باره گفت: نویسنده‌ بزرگی که کارهایش، دانش و اعتبار گسترده‌ای برای ادبیات زبان ما به ارمغان آورد‌، از دست رفته است. رمان‌های او پس از او هم زنده خواهند ماند و به جذب خوانندگان از سرتاسر جهان ادامه خواهند داد.

«ایزابل آلنده» نویسنده‌ شیلیایی کتاب‌هایی چون «داستان‌های اوالونا»، «اینس روح من» و «خانه ارواح» نیز در پیام تسلیت خود آورده است: آثار ادبی کمی از گذر بی‌رحمانه‌ زمان جان سالم به‌در می‌برند و یاد نویسندگان معدودی جاودانه می‌شود‌، اما جایگاه گارسیا مارکز در مقبره‌ استادان کلاسیک است. من به منظور جلوگیری از گریستن برای او، به مطالعه‌ مداوم آثارش می‌پردازم.

«پائولو کوئلیو» نویسنده مطرح برزیلی هم در مطلبی که بدین منظور منتشر کرده،‌ نوشته است: مارکز دیوار بین واقعیت و خیال را شکست و راهی را برای نسلی از نویسندگان آمریکای جنوبی باز کرد.

«بیل کلینتون» رییس‌جمهور پیشین آمریکا نیز از دیگر سیاستمدارانی است که برای درگذشت مارکز پیام ارسال کرده است: من از شنیدن خبر فوت گابریل گارسیا مارکز ناراحت شدم. از بیش از 40 سال پیش که «صد سال تنهایی» را خواندم همچنان مسحور تخیل بی‌همتا، شفافیت ذهن و صداقت احساسی او هستم. او رنج و شادی مشترک ما انسان‌ها را، هم در فضای واقعی و هم جادویی، مسخر کرده است. مفتخرم که بیش از 20 سال با او سابقه‌ دوستی داشتم و قلب بزرگ و ذهن درخشانش را می‌شناختم.

به گزارش فرانس پرس‌، «خوان مانوئل سانتوس» رییس‌جمهور کلمبیا نیز در سوگ از دست دادن مارکز نوشت: صد سال تنهایی و اندوه برای مرگ بزرگترین کلمبیایی تاریخ ... به مرسدس همسر گابو و خانواده‌اش تسلیت می‌گویم. غول‌ها هرگز نمی‌میرند.

روسای‌جمهور مکزیک،‌ برزیل و ونزوئلا هم از دیگر فعالان عرصه‌ سیاست بودند که برای فقدان گابریل گارسیا مارکز پیام تسلیت منتشر کردند.

همچنین به گزارش بی‌بی‌سی، خوان مانوئل سانتوس، رییس جمهوری کلمبیا در توییتر خود به آقای مارکز ادای احترام کرده و باراک اوباما نیز در پیامی گفته جهان یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان الهام بخش خود را از دست داده است.

آقای سانتوس نوشته است: هزار سال تنهایی و غم برای مرگ بزرگ‌ترین کلمبیایی همه اعصار، چنین بزرگانی هیچگاه نمی‌میرند

2831 نمایش

نظر دادن