تاریخ انتشار: پنج شنبه, 03 بهمن 1392 ساعت 09:27

علت ریزش موها از نظر هندي‌ها / چرا هندي‌ها موهاي پرپشتي دارند؟

به گزارش آخرین نیوز، هندي‌ها از آن قوم‌هايي هستند که هميشه گيسوان بلند و پرپشت و درخشان‌ آنها زبانزد خاص و عام بوده است. کافي است فقط يکبار در زندگي خود فيلم هندي ديده‌باشيد تا براي هميشه يادتان بماند که هندي‌ها چه موهاي خارق‌العاده‌اي دارند تا جايي که مي‌توانند نظر هر بيننده‌اي را به خود جلب کنند اما واقعا چه رازي پشت اين موهاي زيبا و درخشنده وجود دارد، چرا همه آنها بدون استثنا موهايي پرپشت دارند؟ براي جواب دادن به اين سؤال اولين چيزي که به ذهن‌مان رسيد، اين بود که سراغ طب سنتي هندي‌ها برويم تا ببينيم در اين طب براي سلامت موها چه توصيه‌هايي شده است.

پيش از حمام موها را شانه کنيد نه بعد از آن

هندي‌ها به شانه‌ کردن موها اهميت زيادي مي‌دهند، سرخط همه توصيه‌هاي آنها سفارش به شانه کردن موهاست، آنها مي‌گويند وقتي موها به طور مرتب شانه شوند، احتمال شکننده شدن آنها کاهش مي‌يابد. اما شانه کردن هم از نظر آنها اصول خاص خود را دارد؛ اول از همه مي‌گويند که موهاي خيس را نبايد شانه کرد، زيرا وقتي مو خيس است بيش از هر زماني ضعيف و شکننده مي‌شود و به همين دليل نبايد به هيچ‌وجه موهاي خيس را شانه کرد. البته حواستان باشد بهتر است موها به‌طورطبيعي خشک شوند تا آسيب کمتري ببينند. از سشوار و خشک‌کننده‌ها تنها زماني استفاده کنيد که مجبوريد در زماني کوتاه موها را خشک کنيد يا بخواهيد آنها را براي مراسمي خاص حالت دهيد. البته بايد گفت بهتر است موها را قبل از شستن، شانه کرده و گره‌هاي آن را باز کنيد.

قديمي‌ترين روغن‌هاي هندي‌ها

طب سنتي هندي اعتقاد فراواني به قدرت روغن نارگيل در احياي مو دارد و در واقع اين روغن، يکي از رايج‌ترين مواد طب آيورودا يا همان طب هندي است و چون مغذي است و خاصيت مرطوب‌کنندگي فراوان دارد، از آن اغلب به عنوان يک درمان براي کمک به رشد مو استفاده مي‌کنند. براي مصرف روغن نارگيل بايد آن را با روغن کرچک و عطر مخلوط کرده و به طور مرتب در ماساژ پوست سر به کار برد. قابل ذکر است که ماساژ دادن موها توسط روغن نارگيل مي‌تواند شما را از شر شوره سر، موخوره و ريزش مو نيز نجات دهد. بيشتر محصولات تجاري مخصوص رشد موي آيورودا حاوي روغن نارگيل هستند. علاوه بر اين هندي‌ها چند قرن است که از روغن نارگيل به عنوان ماده‌اي براي جلوگيري از پيري و رهايي از استرس استفاده مي‌کنند. همچنين عطر نارگيل حس تازه‌اي را در شما متولد مي‌کند.

اهميتي که هندي‌ها به روغن مي‌دهند

يکي از تکنيک‌هايي که هند‌ي‌ها به آن اهميت زيادي مي‌دهند، روغن زدن به موهاست، آنها مي‌گويند بايد حداقل هفته‌اي 2بار موها را روغن زد، البته بهترين حالت اين است که قبل از شست‌وشو اين کار را انجام دهيم. روغن به راستي مي‌تواند روي موهاي شما معجزه کند زيرا همچون لايه‌اي روي هر کدام از تارهاي مو مي‌نشيند و درخشندگي خاصي به موها مي‌دهد. ماساژ با روغن نيز مي‌تواند جريان خون پوست سر را تسهيل کند و در نتيجه رشد موها را افزايش دهد. البته در کنار استفاده از روغن حواستان باشد که نبايد از کانديشنر‌هاي آسيب‌زننده و شامپوهاي قوي استفاده کنيد چون آنها به موها آسيب مي‌رسانند و آنها را خشک مي‌کنند. البته اگر موها شوره داشته ‌باشند بايد با يک شامپوي ضدشوره خوب آنها را از بين برد. در کل بايد سعي کنيد موها را هميشه تميز نگه داريد و آنها را در معرض بادهاي خيلي قوي، گرد و خاک و آلودگي‌هاي ديگر قرار ندهيد.

هندي‌ها موها را روغن داغ مي‌کنند

ماساژ با روغن داغ مي‌تواند تا حد زيادي رطوبت موها و پوست سر را تامين کند. براي اين کار از روغن‌هاي باکيفيت استفاده کنيد، روغن‌هايي مانند روغن نارگيل، بادام يا زيتون مي‌تواند بسيار مناسب باشد. اما تکنيک روغن داغ چگونه است؟ شما بايد مقداري روغن را در يک ظرف ايمن در ماکروويو گرم کنيد، گرماي آن نبايد در حدي باشد که دستتان را بسوزاند. بعد اين روغن گرم را روي پوست کف سر ماساژ دهيد تا رطوبت لازم به اين قسمت برسد.

شيرين‌بياني که رشد موها را تسهيل مي‌کند

به گفته دکتر ورت، يکي از متخصصان طب سنتي هند، شيرين بيان از گياهان دارويي است که در طب آيورودا استفاده مي‌شود و براي درمان ريزش مو اثر فوق‌العاده‌اي دارد. دکتر ورت مي‌گويند: ريشه شيرين‌بيان براي تحريک رشد مو مناسب است، هرچند تا به حال شواهد علمي زيادي براي تاييد اين ادعا وجود ندارد. هندي‌ها ريشه شيرين‌بيان را با روغن کرچک مخلوط مي‌کنند و به عنوان يک دارو براي رشد مو و درمان ريزش مو روي پوست سر ماساژ مي‌دهند. روش ديگر اين است که مي‌توانيد شيرين‌بيان را با شير مخلوط کنيد و پوست سر را به همان شيوه‌ قبلي ماساژ دهيد. اگر هم استفاده طبيعي از آن برايتان سخت است، مي‌توانيد از محصولات مراقبتي مو که حاوي ريشه شيرين بيان هستند، استفاده کنيد.

از نظر هندي‌ها چرا موها مي‌ريزد

متخصصان طب سنتي هندي مي‌گويند ميزان ريزش موها با مزاج بدن و از طرف ديگر با ساختار ذهني بسيار مرتبط است و با توجه به اين موارد مي‌توان ريزش موها را کنترل کرد. از جهت ديگر در طب هندي (آيورديک) موها را به عنوان محصول جانبي شکل گرفتن استخوان‌ها به حساب مي‌آورند، يعني مي‌گويند همان بافت‌هايي که استخوان‌ها را شکل مي‌دهند، مسئول رشد موها نيز هستند. اما روش آنها براي درمان ريزش موها ترکيبي از گياهان دارويي، رژيم غذايي خاص، تکنيک‌هاي مديتيشن، يوگا، عطردرماني، ماساژ با روغن و... است. آنها مي‌گويند براي درمان ريزش موها بايد روزانه يک‌سوم فنجان آب آلوورا بنوشيد يا اينکه يک قاشق غذاخوري ژل آلوورا به همراه کمي زيره 2 تا 3 ماه هر روز بخوريد.

هندي‌ها چه مي‌خورند که موهايشان نمي‌ريزد؟

هر صبح يک مشت کنجد سفيد بخوريد چون اين دانه‌ حاوي مقدار کافي منيزيم و کلسيم براي رشد مناسب موهاست.
حتما هر روز ماست مصرف کنند.
تا جايي که مي‌توانيد در رژيم غذايي خود سبزيجات با برگ سبز، سالاد، شير، انواع غلات، ميوه‌ها وجوانه‌ها را بگنجانيد به طور کلي مصرف پروتئين کافي، مخمر، جوانه گندم، دوغ، غلات سبوس‌دار، آجيل، لوبيا، سويا و... نيز مي‌تواند بسيار کمک‌کننده باشد.
مطمئن شويد که بدنتان به طور متوسط ويتامين دريافت مي‌کند.
مصرف غذاهاي حاوي گوگرد، روي، ويتامين ب کمپلکس، ويتامين C و اسيدهاي چرب ضروري را فراموش نکنيد.

گياهاني که مانع ريزش موها مي‌شوند

در مکتب هند اعتقاد دارند که برخي از گياهان به بهبود گردش خون کمک کرده، پوست سر را ضدعفوني و فرايند رشد موها را تسهيل مي‌کنند، برخي از اين گياهان و طريقه مصرف آنها عبارت است از:
مي‌توانيد موهايتان را با سرکه سيب و چاي مريم‌گلي بشوييد، زيرا اين مواد رشد مو را تحريک مي‌کنند.
عصاره شيرين‌بيان نيز در جلوگيري از ريزش مو کمک‌کننده است.
گياه دم‌اسب بهترين منبع سيليس است و به همين دليل کمک مي‌کند تا هم موها تقويت شوند و هم درخشندگي خاصي پيدا کنند.
اگر مي‌توانيد پوست سر را با اسانس گزنه، رزماري و گياه دم‌اسب به‌طور منظم ماساژ دهيد، چنين ماساژ منظمي مي‌تواند باعث تحريک رشد موها شود.

ماساژ کف سر با روغن‌هاي حاوي ويتامين E

با ماساژ پوست سر مي‌توانيد جريان گردش خون را بهبود دهيد و در نتيجه سلامت موها و پوست سر را تامين کنيد. روزانه 5 تا 10 دقيقه خيلي ملايم پوست سر را ماساژ دهيد، اين کار براي درمان ريزش موها خيلي مفيد است، البته توصيه مي‌کنيم براي اين ماساژ از روغن نارگيل يا بادام استفاده کنيد چون اين روغن‌ها حاوي ويتامين E هستند و اين ويتامين مي‌تواند از ريزش موها جلوگيري کند. از طرف ديگر روغن ويتامين E (روغن درون کپسول‌هاي ويتامين E) نيز مي‌تواند به موهاي ضعيف قدرت خاصي ببخشد و علاوه بر اينها مانع خشکي يا پوسته پوسته شدن پوست سر شود. / سیب

12313 نمایش

نظر دادن