تاریخ انتشار: شنبه, 04 آبان 1392 ساعت 09:15

ادامه تخریب میراث اسلامی مکه/تصاویر

حکومت سعودی وهابی همچنان به تخریب میراث اسلامی و تاریخی مکه مکرمه به بهانه اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این شهر ادامه می‌دهند.
تسنیم: حکومت سعودی وهابی همچنان به تخریب میراث اسلامی و تاریخی مکه مکرمه به بهانه اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این شهر ادامه می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری القوه الثالثه، بیش از دو میلیون مسلمان برای ادای فریضه حج وارد سرزمین منی در مکه مکرمه شدند.

حاجیان لباس احرام سفید خود را به تن کردند که آنها را از قید و بند دنیا آزاد می‌کند و این تبعیت و تقلیدی از سنت پیامبر گرامی اسلام (ص) است. ولی در مقدس‌ترین شهرهای اسلامی تنها اندکی از میراث پیامبر (ص) و آثار زندگی آن حضرت به جای مانده است. چون مسئولان عربستان سعودی تلاش بسیاری می‌کنند، هر چیزی را که نزدیک و مرتبط با زندگی پیامبر (ص) است را ویران کنند.

 
 

«عرفان علاوی»، مدیر موسسه پژوهش‌‌های میراث اسلامی که مقر آن در انگلیس قرار دارد و اخیرا از مکه مکرمه بازگشته است، می‌گوید: « منزل همسر، نوه و یار پیامبر (ص) ویران شده و درحال حاضر حکومت سعودی درصدد تخریب زادگاه ایشان هستند. چرا؟ تا به جای آنها هتل‌های هفت ستاره بیشتری بنا کنند» !

در دامنه کوه «خندمه» به سمت غرب مسجد الحرام یک ساختمان سفید ساخته شده است که در میان ساختمان‌های جدید بنا شده در این منطقه به دریا اشراف دارد. این ساختمان به عنوان نشانه‌ای دال بر جایگاه و موقعیت منزلی که پیامبر (ص) در آن به دنیا آمده، بنا و به نام بیت المولد معروف شده است.

علاوی می‌گوید که این ساختمان بر روی آثار و بقایای میراث تاریخی مسلمانان برافراشته شده و طرح‌های زیادی نیز وجود دارد که قرار است، در آینده به این ترتیب بنا شود.

 

 
در مکان منزل حضرت خدیجه، همسر پیامبر (ص) 1400 سرویس بهداشتی عمومی ساخته شده است و بر بالای تپه‌های اطراف مکه مکرمه که محله‌هایی با قدمت چندین قرن وجود داشت، همگی تخریب شده‌‌اند تا خطوط ارتباطی میان برج‌های هتل «استر ویدال» احداث شود.
این محله‌ها هم اکنون در مکه مکرمه کاملا نابوده شد‌ه‌اند و کتابخانه قدیمی و تاریخی این شهر مقدس نیز از طرح‌های در دست تخریب است تا در مکان آن پارکینگ زیر زمینی خودرو و ادامه خط مترو ساخته شود.
مسئولان سعودی می‌گویند: نیاز است برای حجم عظیمی از زائران امکانات در نظر گرفته شود و در این خصوص پیش بینی می‌کنند که تعداد زائران در سال 2025 به 17 میلیون نفر در سال برسد.
برای پیشگیری از هرگونه اعتراض به تخریب مناطق قدیمی و بالا بردن هرچه بیشتر برج‌ها و ساختمان‌های جدید، تابلویی مقابل مکانی که گفته می‌شود، محل و زادگاه پیامبر (ص) بوده، نصب و به پنج زبان نوشته شده است: «هیچ دلیل مستندی مبنی بر اینکه پیامبر (ص) در این مکان متولد شده است، وجود ندارد، به همین خاطر اقامه نماز، دعا و تبرک جستن از این مکان ممنوع است و این مکان تحت مدیریت و کنترل پلیس اماکن مذهبی برای مقابله با عبور از «خطوط قرمز» مشخص شده توسط حکومت از سوی حجاج است.

از نظر علاوی طرح‌های حکومت وهابی سعودی در راستای نابودی میراث فرهنگی و اسلامی و تاریخی شهر و با تشویق وهابیت افراطی اجرا می‌شود، وهابیتی که این آثار تاریخی و تکریم و بزرگداشت پیامبر (ص) را اعمالی شرک‌آمیز و بت‌پرستی می‌دانند.

منطقه «بئر طوی» که بیش از 1400 سال قدمت دارد و مکانی که پیامبر یک شب را در آنجا سپری کرده است، در نتیجه ساخت و سازهای جدید در معرض تخریب قرارگرفته است.

محله‌های مجاور آن برای ساخت هتل تخریب شده است و به نظر می‌رسد که این منطقه نیز به همین سرنوشت دچار شود.

 

در خود مسجد الحرام، مجموعه‌ای از ستون‌های سنگی که قدمت آن به 500 سال می‌رسد، نابود شد و این اقدام، اقدامی تصادفی نبود. علاوی می‌گوید که در این ستون‌ها اشعاری درباره سفرهای پیامبر (ص) و اماکن مرتبط با حج نقش بسته بود. قدمت ستون‌های سنگی عباسی به 500 سال می‌رسد.

از دهه‌ها پیش تغییر و تحولات زیادی در اطراف «مسجد الکبیر» ایجاد شده است. امروز این مسجد با مجموعه‌ای از هتل‌ها احاطه شده و در وسط این مجموعه نسخه عربی از ساعت «بیگ بین» در بالای یکی از برج‌ها نصب شده است.

حیات مسجد مملو از بالابرها، گلدسته‌ها و برج‌هاست. در چند متری کعبه که حجاج دور آن طواف می‌کنند، میدانی با دیوارهایی به ارتفاع 13 متر بنا شده که از خود کعبه بلندتر است.

این میدان مساحت زیادی را برای حجاج به ویژه برای افراد مسن و معلول فراهم می‌کند و ظرفیت 1700 ویلچر را دارد؛ ولی باعث تنگ شدن محیط کعبه شده و آن را در یک قفس سه طبقه محصور می‌کند.

 

مسئولان سعودی می‌گویند که این طرح موقتی است و طی سه سال آینده تکمیل می‌شود؛ در حالی‌که طرح توسعه مسجد با هزینه 13 میلیارد پوند همچنان ادامه دارد. طبقه همکف و زیر زمین این ساختمان بزرگ امسال افتتاح شده است که با سالن‌های بزرگ و با امکانات فراوان از حجاج استقبال می‌کند و بیش از ده هزار وضوخانه از طریق پله‌های برقی به هم متصل است. این طرح توسعه‌ای منجر به ویرانی یکی از قدیمی‌ترین مناطق باستانی در مکه و تخلیه اجباری ساکنان آن خواهد شد.

پیش از این «شیخ سعد بین ناصر الشثری» از مفتی‌های سعودی وهابی، از مسلمانان اقصی نقاط جهان خواسته بود که از طرح توسعه مکه مکرمه حمایت کنند. وی گفته بود:« حمایت از توسعه مسجد الحرام در راستای مبانی دین اسلام است و به خاطر اینکه ساخت مسجد یکی از برترین اعمال به حساب می‌آید و مسجد الحرام نیز بهترین مسجد است، از این طرح سعودی حمایت کنند».

 

در نتیجه ساخت و سازهای گسترده در شهر مکه مکرمه، این شهر هم اکنون به طور کلی در حصار ساختمان‌ها در آمده است و حکومت عربستان سعودی سال جاری اقدامات غیر عادی را شروع و حجاج را به تعویق این فریضه الهی تشویق کرده است.

در همین راستا حکومت سعودی سال جاری صدور ویزا برای زائران را 20 درصد کاهش داده است. الشثری در این‌باره می‌گوید: اگر مسلمانان امسال انجام فریضه حج را در راستای مصلحت دیگر برادران مسلمانشان به تعویق بیاندازند، همان اجر و پاداش کسانی را خواهند برد که این فریضه را ادا کرده‌اند.

این مفتی سعودی وهابی در ادامه می‌افزاید: بعضی اوقات به منظور دوری از ایجاد مزاحمت برای دیگران مناسب است که از انجام این فریضه الهی پرهیز شود. بعضی اوقات نیز مناسب است که از اجرای طرح‌های معین به منظور دوری از تبدیل مکه مکرمه به شهری که مومنان برای اقامه نماز و فرایض دینی پول پرداخت می‌کنند، پرهیز شود.
1388 نمایش

نظر دادن