تاریخ انتشار: دوشنبه, 29 مهر 1392 ساعت 14:16

دلایل روحانی برای "روحانی شدنش"/عکس

تهجد پدرم‌ باعث‌ شده‌ بود كه‌ من‌ نيز در سنين‌ نوجوانی به‌ خواندن‌ نماز شب‌ و ادعيه‌ مقيد باشم‌ كه‌ اين‌ خود در روحيه‌ من‌ بسيار تأثيرگذار بود و من‌ را در انتخاب‌ چنين‌ مسيری تشويق‌ كرد.
جهان: پایگاه اطلاع رسانی نماینده در راستای وظیفه اطلاع رسانی خود و به منظور شناخت کامل تر رئیس جمهور اسلامی ایران به تناوب، گوشه هایی از زندگی نامه دکتر حسن روحانی را منتشر می نماید. منبع این مطالب «جلد اول کتاب خاطرات دکتر حسن روحانی (۱۳۴۱-۱۳۵۷)» می باشد که در سال ۱۳۸۸ توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

در نهمین قسمت از این مجموعه، رئیس جمهور کشورمان از شرایطی می گوید که منجر شد تا او وارد حوزه شده و زندگی طلبگی را انتخاب کند:

حسن روحانی و شهید بهشتی


حسن روحانی (نفر اول سمت چپ) در ایام طلبگی در محضر شهید آیت الله بهشتی

دلايل‌ مختلفي‌ براي‌ علاقه‌مند شدنم‌ به‌ تحصيلات‌ علوم‌ ديني‌ و خواندن‌ دروس‌ حوزوي‌ وجود داشت‌. از جمله‌ اينكه‌ پدربزرگم‌، مرحوم‌ شيخ‌ زين‌العابدين‌، عالم‌ و روحاني‌ بود. همچنين‌ عمو و دايي‌ پدرم‌، يعني‌ شيخ‌ اسدالله و شيخ‌ محمدتقي‌ آزاد، هر دو عالم‌ بودند و حتي‌ شيخ‌ محمدتقي‌ آزاد از علماي‌ بزرگ‌ سمنان‌ به‌شمار مي‌رفت‌. در خانواده‌ي‌ مادرم‌ نيز دايي‌ ايشان‌ شيخ‌ فتح‌الله پيوندي‌، معمم‌ و در كسوت‌ روحانيت‌ بود. بنابراين‌ وجود علما و معممين‌ در خانواده‌ي‌ پدري‌ و مادري‌، در ورود من‌ به‌ حوزه‌ي‌ علميه‌ بي‌تأثير نبود.

از اين‌ گذشته‌، پدرم‌ نيز علاقه‌ي‌ زيادي‌ داشت‌ كه‌ من‌ طلبه‌ شوم‌. پيشتر اشاره‌ كردم‌ بعضي‌ از روحانيوني‌ كه‌ در ماه‌هاي‌ محرم‌ و صفر و رمضان‌، براي‌ سخنراني‌ به‌ روستاي‌ ما مي‌آمدند، پدرم‌ ميزباني‌ آنها را برعهده‌ داشت‌ و در منزل‌ ما پذيرايي‌ مي‌شدند. شايد همين‌ انس‌ با روحانيت‌ در روحيه‌ي‌ من‌ مؤثر واقع‌ شده‌ بود. كتاب هايي‌ هم‌ كه‌ پدرم‌ من‌ را با آنها در دوران‌ دبستان‌ آشنا كرده‌ بود، عمدتاً كتاب‌هاي‌ ديني‌ بود. مادربزرگم‌، خانم‌ ملالقمان‌، هم‌ كه‌ با ما زندگي‌ مي‌كرد، پيرزني‌ مهذب‌ و اهل‌ تهجد و عبادت‌ بود. همان‌ طور كه‌ گفتم‌، اولين‌ آشنايي‌ من‌ با قرآن‌، به‌ وسيله‌ي‌ ايشان‌ صورت‌ گرفته‌ بود.

بنابراين‌ مجموعه‌ي‌ اين‌ عوامل‌ در اشتياق من‌ به‌ تحصيل‌ علوم‌ ديني‌ مؤثر بودند و هر كدام‌ به‌ نحوي‌ تأثير خود را برجاي‌ گذاشتند. به‌ بيان‌ ديگر محيط‌ خانواده‌، چنين‌ تقاضايي‌ را از من‌ داشت‌. تهجد پدرم‌ باعث‌ شده‌ بود كه‌ من‌ نيز در سنين‌ نوجواني‌ به‌ خواندن‌ نماز شب‌ و ادعيه‌ مقيد باشم‌ كه‌ اين‌ خود در روحيه‌ي‌ من‌ بسيار تأثيرگذار بود و من‌ را در انتخاب‌ چنين‌ مسيري‌ تشويق‌ كرد.

1809 نمایش

نظر دادن