تاریخ انتشار: پنج شنبه, 09 خرداد 1392 ساعت 11:58

مصرف زیاد مسكن خطر حمله قلبی و سكته مغزی را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، 'ماری گریفین' از مركز پزشكی دانشگاه 'وندربیلت' در نشویل گفت: مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) كه عموما برای كنترل دردهای ناشی از اختلالات التهابی استفاده می‌شود، خطر بروز حملات قلبی، سكته مغزی و مرگ و میر ناشی از آن ها را سه برابر افزایش می دهد.
بر اساس این گزارش، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی كه عموما به صورت آزاد به فروش می‌رسند و در دسترس عموم هستند، در دوزهای پایین تهیه شده و عموما توصیه پزشكان این است كه برای مدت كوتاه و در موارد درد شدید مصرف شود.
استفاده از این داروها به طور مداوم (بیشتر از یك قرص در هفته و یا ده روز) ممكن است برای دردهای كمر، زانو، مفاصل ران، گردن و سردردهای مزمن تجویز شود.
تحقیقات قبلی نشان داده كه مصرف این داروها خطر بروز مشكلات جدی گوارشی به دنبال دارد كه این مساله به تولید نسل جدید داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی منجر شد.
محققان به دنبال افزایش خطر بروز حملات قلبی در پی مصرف این داروها، آن ها را مورد بررسی قرار دادند.
این تحقیقات نشان داد كه مصرف دوز بالای مسكن‌های ضد التهاب غیر استروئیدی (نمونه قدیمی‌تر و نسل جدید آن ها همچون ایبوبروفن و یا دیكلوفناك)، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.
محققان در این مطالعه پرونده پزشكی و اوضاع سلامت ۳۵۳ هزار نفر را بررسی كردند.
در این مطالعه مشخص شد كه از هر یكهزار نفری كه به طور جدی با تهدید ابتلا به بیماری‌های قلبی روبرو نیستند، مصرف دوز بالای دیكلوفناك و یا ایبوبروفن( یعنی۱۵۰ میلی‌گرم دیكلوفناك و یا دو هزار و ۴۰۰ میلی‌گرم ایبوبروفن در روز) دست كم در سه نفر به حمله قلبی منجر می‌شود كه یكی از این موارد حتما كشنده خواهد بود.
همچنین مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی خطر بروز بیماری‌های قلبی را تا دو برابر و خطر ابتلا به مشكلات گوارشی همچون خونریزی معده را دو تا چهار برابر افزایش می‌دهد

716 نمایش

نظر دادن