تاریخ انتشار: شنبه, 07 اسفند 1395 ساعت 15:37

کشف هنر نقاشی نقطه‌ای روی سنگ در فرانسه با قدمت 38 هزار سال! + تصاویر

دانشمندان به تازگی قطعه سنگی را در فرانسه کشف کرده‌اند که حاوی حکاکی نقطه‌ای به شکل و شمایل یک گاو وحشی و یک ماموت پشمالو است. این هنر سنگی به 38 هزار سال تعلق دارد.

 به گزارش آنا به نقل از UPI، تکنیک نقاشی نقطه نقطه توسط ژرژ سورا، نقاش فرانسوی و بنیانگذار نودریافتگری (نئوامپرسیونیسم)، و ونسان ون‌گوگ، نقاش پسادریافتگر هلندی، در جهان ابداع شد و محبوبیت بسیاری نیز به دست آورد. اما با کشف این قطعه سنگ حکاکی‌شده، باید گفت که ریشه این تکنیک نقاشی به 35 هزار سال پیش یعنی دوران پارینه سنگی برمی‌گردد.

بیشتر تاریخ‌نگاران هنر، منشا به وجود آمدن تکنیک‌های نقاشی با نقطه را دهه 1880 می‌دانستند اما با کشف 16 قطعه سنگ آهک حکاکی‌شده از دره «وزرا» در فرانسه، حدس می‌زنند که این روش نخستین بار توسط انسان‌های اولیه‌ای که حدود 38 هزار سال پیش می‌زیسته‌اند، ابداع شده است.

راندال وایت، انسان‌شناس دانشگاه نیویورک، در مورد این سنگ‌نقاشی می‌گوید: «ما کاملا با این تکنیک از طریق هنرمندان مدرن آشنایی داریم. اما هم‌اکنون تایید می‌کنیم که تصویرسازی از فرهنگ انسان‌های نخستین اروپایی یعنی "اوریگنیشن" برآمده است».

فرهنگ اوریگنیشن یا اورین‌ییشن (Aurignacian) فرهنگی باستان‌شناسانه از دوره پارینه‌سنگی نوین بود که در اروپا و جنوب غربی آسیا یافت می‌شد. این فرهنگ برای دوره طولانی میان ۴۵ هزار تا ۳۵ هزار سال پیش (بر پایه تازه‌ترین زمان‌سنجی‌های کربنی این زمان میان ۴۷ هزار تا ۴۱ هزار سال پیش) وجود داشته ‌است. نام «اوریگنیشن» برگرفته از نام شهرک اورینیاک (Aurignac) در منطقه اوت-گارون فرانسه است.

تندیس «ونوس هول فلس»

قدیمی‌ترین هنر ماقبل تاریخ به صورت فیگوراتیو با نام «ونوس هول فلس» از این فرهنگ به دست آمده است. این تندیس در سال ۲۰۰۸ در غاری در شلکلینگن، ایالت بادن-وورتمبرگ آلمان پیدا شد.

باستان‌شناسان قبلا هم نقاشی مشابهی را به شکل کرگدن‌هایی روی دیوارهای «غار شووه» در فرانسه یافته‌اند. تصویر کرگدن توسط نقطه‌هایی نقاشی شده و سپس روی سنگ حکاکی شده است.

نمونه نقاشی‌های روی سنگ که در غار شووه کشف شده است

4418 نمایش

نظر دادن