تاریخ انتشار: دوشنبه, 25 بهمن 1395 ساعت 15:20

ناسا در جست‌وجوی سه محل حفاری در مریخ/ ماموریت ویژه برای مریخ‌نورد 2020

سازمان فضایی ایالات متحده آمریکا در یک جلسه هم‌اندیشی با دانشمندان، سه‌ نقطه روی مریخ را برای محل احتمالی حفاری و کاوش در سال 2020 تعیین کرد.

به گزارش ناسا، مریخ‌نورد 2020 قرار است در سال 2020 روی سیاره سرخ فرود آید و برای نخستین‌بار به عمقی از سطح این سیاره نفوذ کند که هنوز برای ما دست‌نخورده باقی مانده است.

سازمان فضایی آمریکا پیش از این کاوشگرهای سطحی متعددی روی مریخ داشته و نمونه‌های سطحی آن‌ را بررسی کرده است اما این‌بار قرار است از سطح به داخل خاک نفوذ کند ولی برای تعیین بهترین محل برای دستیابی به بهترین پاسخ‌ها، دچار مشکل شده است. طی نشستی که با دانشمندان در مونرویای کالیفرنیا برگزار شد، پس از رای‌گیری سه محل حائز بیشترین آراء میان دانشمندان بودند.

محل نخست، گودال «Jezero» است. این محل در دوران باستانی مریخ، بستر دریاچه‌ای عظیم بوده است که به یک رود بزرگ متصل می‌شد که آب و رسوبات را به این دریاچه می‌آورد. اینجا محلی بسیار مناسب برای جست‌وجوی آثار حیات است و بیشترین رای را در جلسه آورد.

محل دوم «سرتیس» در شمال شرق بود که در گذشته چشمه‌ها و چرخه‌های آب‌ گرم زیر پوسته آن وجود داشته و رسوبات و سنگ‌های تغییر یافته در آن دیده شده است و بالاخره سومین مکان مورد نظر دانشمندان، تپه‌های «کلمبیا» بود. این محل قبلا توسط مریخ‌نورد «اسپریت» (روح) مورد کاووش قرار گرفته است و در آن مینرال‌های هیدروترمال و رسوباتی شبیه به رسوبات زیستی یافت شده است که احتمال وجود حیات در گذشته در این منطقه را بالا برده است.

کاوشگر 2020 قرار است پس از فرود روی سطح مریخ، از زیر سطح آن نمونه‌هایی را استخراج و آزمایش کند و یک برنامه احتمالی برای انتقال نمونه سنگ‌های جمع‌آوری شده به زمین نیز وجود دارد. البته به‌ هیچ وجه قرار نیست خود مریخ‌نورد به زمین بازگردد اما ناسا در حال بررسی روشی‌ است که بتواند آنچه مریخ‌نورد جمع‌آوری می‌کند را به زمین بیاورد و آزمایش کند که اگر این پروژه انجام شود، این نخستین سنگ‌های مریخی خواهند بود که به روشی غیر از شهاب‌سنگ به زمین آمده‌اند و تغییرات ناشی از حرکت در جو زمین را ندارند.

منبع: آنا

2725 نمایش

نظر دادن